کد خبر : ۵۵۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
مدیرعامل سایپا:
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر لزوم تغییر ریل سیاست گذاری در صنعت خودروسازی گفت: سیاست اختصاص یارانه از جیب سهامداران ایران خودرو و سایپا باید به ریل سرمایه گذاری و توسعه در این صنعت تغییر یابد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، محمد علی تیموری  در آیین معرفی و تولید انبوه موتور جدید و پلتفرم بومی برق و الکترونیک ایران خودرو طراحی و تولید موتور را  یکی از بخش های بسیار سرمایه بر و با تکنولوژی بالا در صنعت خودرو دانست .

وی در ادامه اظهار کرر: امروز بسیاری از فضای کنونی و اخبار شکست دو خودروسازی بزرگ کشور لذت می برند در صورتی که دو شرکت ایران خودرو و سایپا نیاز اقشار متوسط و پایین جامعه را تامین می کنند.

تیموری با بیان این که امروز با این استدلال که تولیدات ایران خودرو و سایپا برای قشر متوسط به پایین جامعه است و ساخت داخل آنها نزدیک به 90 درصد است، می گویند خودرو انحصاری است، تصریح کرد: تنها کشوری در دنیا هستیم که برای خودروهای سواری و متوسط به پایین قیمت گذاری دستوری اعمال می کنیم و با رانتی که از جیب سهامداران به جیب دلالان می ریزیم ضمن اینکه نظام لاتاری را در جامعه تقویت می کنیم بلکه به تورم در جامعه دامن می زنیم.

مدیرعامل سایپا با اشاره به اینکه چرخش نقدینگی در تمام دنیا در نظام تولید است نه در بخش دلالی، بیان کرد: نظام سیاست گذاری در صنعت خودرو ایران خودروسازان را تشویق به مونتاژ می کند در این شرایط چرا باید با هزاران قطعه سازی که در بدترین شرایط در حال فعالیت هستند، تولید را ادامه دهیم؟

وی با اشاره به مشکلات زنجیره قطعه سازی و تاثیر قطعی برق و گاز در واحدهای صنعتی گفت: در چنین شرایطی شرکت های خودروسازی باید در شیفت شب کار کنند تا جبران هفت ساعت توقف قطعی برق را در تولید کنند آیا در این موقعیت برای خودروسازان مونتاژی کاری بسیار راحت تر نیست؟


درآمد ۱۰۰ هزار میلیاردی مونتاژ کاران در ۹ماهه امسال

مدیرعامل سایپا گفت: ایران خودرو و سایپا در ۹ ماه امسال بالای ۲۵۰ میلیارد تومان درآمد فروش داشتند در حالی که ظرف این مدت مونتاژ کاران بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد فروش داشتند و ۸۰ هزار خودرو با متوسط بالای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بازار عرضه کردند اما هیچ قیمت گذاری دستوری بر این شرکتها اعمال نمی شود.

تیموری با انتقاد از سیاست قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو کشور اظهار کرد: امروز سیاست گذاری حاکم بر خودروسازی در مسیر معیوب کردن چرخه توسعه این صنعت و بی پول کردن خودروسازان است.

وی با تاکید بر زیان بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دو خودروسازی بزرگ کشور اضافه کرد: امروز تامین نیاز جامعه و تولید خودرو اقتصادی و با مصرف سوخت کمتر از پنج لیتر نیازمند سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی است و از محل زیان نمی توان توسعه ایجاد کرد و باید از بخش درآمد به توسعه در خودروسازی دست یافت.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به تاثیر چرخه زیان دهی خودروسازان بر عدم به روزرسانی تکنولوژی در این صنعت، خواستار تغییر ریل سیاست گذاری در صنعت خودرو کشور شد و خاطر نشان کرد: سیاست گذاری های حاکم بر این صنعت باعث شده امروز بیش از ۹۰ درصد زنجیره قطعه سازی کشور با تکنولوژی و سرمایه گذاری دهه ۷۰ فعالیت کنند و در این مدت به دلیل مشکلات نقدینگی تکنولوژی در این صنایع و ماشین آلات به روز رسانی نشده است و عملا فرسودگی ماشین آلات چرخه معیوبی در این صنعت رقم زده است.

تیموری با بیان این که امروز توهین به شرکتهای خودروسازی به فرهنگ تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: چنانچه می خواهیم احتکار حدود ۳۰۰ هزار خودرو سایپا و ایران خودرو که امروز در پارکینگ خانه ها دپو شده، جمع شود باید سیاست اختصاص یارانه از جیب سهامداران ایران خودرو و سایپا را به ریل سرمایه گذاری و توسعه در این صنعت تغییر دهیم.

برچسب ها: سایپا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران