کد خبر : ۵۵۳۴۳
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرد:
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از توقف قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو از سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: بر اساس صورت جلسه تدوی شده از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران،معاونت حمل و نقل وزارت صمت و سازمان خصوصی، قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو باید از ابتدای سال ۱۴۰۲ برداشته شود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، مهدی خطیبی در یک نشست خبری با بیان این مطلب افزود: با توجه به خروجی های قیمت گذاری دستوری یکی از مهم ترین مشکلاتی که گریبانگیر صنعت خودرو است، همین مساله بوده از این رو در قانون بودجه سال آینده تاکید شده که همه خودروها باید در بورس کالا به فروش برسد.
وی افزود: از سوی دیگر لازم است دستورالعمل ابلاغی از سوی شورای رقابت به صورت جزیی تر از سوی سازمان حمایت ابلاغ شود از این رو تاکنون برای افزایش قیمت اقدامی نکرده ایم و در تلاش هستیم تا راه عرضه خودرو در بورس کالا را ادامه دهیم. بنابراین در فضای مه آلودی قرار داریم ک باید پیش برویم هرچند تاکنون اقدام مشابهی همانند سایپا برای افزایش قیمت انجام نداده ایم.
 
خطیبی با بیان این که در نبود راه حل بهینه، بهترین جایگزین عرضه خودرو در بورس بوده و امیدواریم از این طریق بخشی از زیان انباشته را جبران کنیم، تصریح کرد: در چند وقتی که از قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو می گذرد به واسطه این اقدام تا به امروز ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از جیب سهامداران ایران خودرو رفته است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص واگذاری سهام ایران خودرو اظهار کرد: معتقدم باید تکلیف سهامداری در ایران خودرو مشخص شود و وظیفه ما حرکت قانونی در راستای منافع سهامداران است در غیر این صورت دچار خیانت شده ایم بنابراین به نظر می رسد کنسرسیومی با حضور یک تا دوبانک و فعالان صنعت قطعه شکل گیرد تا واگذاری سهام با  همکاری یک تا دو بانک و زنجیره ای از فعالان صنعت خودرو از جمله قطعه سازان انجام شود.


همکاری با چینی ها ادامه دارد

مدیر عامل ایران خودرو در ادامه به دلایل عدم سفر خود به همراه رئیس جمهوری به چین اشاره کرد و گفت: تیمی از این گروه صنعتی راهی کشور چین شد و به طور مشخص قراردادی بین ایران خودرو دیزل با چینی ها منعقد شد ضمن آن که هفدهم اسفندماه امسال نیز میزبان مدیرعامل شرکت هایما هستیم و بر این اساس اقدامات و همکاری با چینی ها در دست پیگیری است.
خطیبی خروج خودروسازان اروپایی با اشاره به اثرات تحریم‌ها در سال‌های گذشته گفت: امروز این‌گونه مسائل و مشکلات را در سیاست های معمول خود و مشارکت های خارجی لحاظ می کنیم. به نظر می رسد تا سال ۲۰۳۰ اتفاقات عجیب و غریبی در صنعت خودرو جهان رخ خواهد داد و چینی‌ها سهم عمده قالب را در بازارهای جهان کسب خواهند کرد؛ بر این اساس همکاری ما با چینی ها اقدام شایسته‌ای خواهد بود چرا که معتقدیم باید در زنجیره جهانی خودروسازان بزرگ قرار بگیریم.

وی در ادامه در خصوص اظهارنظر روس ها در خصوص عدم تایید استاندارد خودروهای صادراتی اظهار کرد: صادرات خودرو تا به امروز از نظر تعدادی و ارزشی شرایط خوبی داشته و مذاکرات و فعالیت ها با روسیه به صورت اقتصادی با تیراژ بالا در حال انجام پیشرفت است.
وی درباره تولید خودروی برقی نیز گفت: در زمینه تولید خودروی برقی اقداماتی همانند رونمایی از تارای برقی و امضای تفاهم نامه با مپنا انجام شده و اوایل سال اینده ۵۰ دستگاه تارای برقی به تولید خواهد رسید حتی پیشنهاد شده که تولیدات اولیه به صورت تاکسی در جزیره کیش مورد استفاده قرار گیرد.
خطیبی با اشاره به تولید خودروی اقتصادی به عنوان یکی از فرامین هشت ماده‌ای رئیس جمهوری در سال گذشته تصریح کرد: مقرر شده خودروی اقتصادی بنزینی با مشارکت سایپا و خودروی اقتصادی برقی توسط ایران خودرو به تولید برسد، همچنین خودروی تی اف ۲۱ ایران خودرو که در روزهای پایانی نیمه نخست سال آینده به بازار عرضه خواهد شد یک خودروی اقتصادی خواهد بود.
توقف زیاندهی در نیمه دوم امسال

وی در ادامه در خصوص اثرات اقدامات انجام شده ایران خودرو بر سهامداران این گروه گفت: ارزش سهام این گروه در حال حاضر نسبت به بهمن ماه  سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته و در صورت سودآور شدن ایران خودرو، ارزش سهام این گروه بیش از این خواهد بود. در همین حال اقداماتی در بورس با هدف جلوگیری از فروش همراه با زیان انجام شده تا به کاهش زیان انباشته کمک کند. این در حالیست که در صورت ادامه روند عرضه خودرو در بورس به طور قطع سال آینده سال خوبی برای سهامداران خواهد بود.
وی ادامه داد: در عین حال اقداماتی نظیر اجرای ماده ۹۰  اصل ۴۴ در سال جاری انجام تا مجموعه ای از این اقدامات منجر به سودآوری ایران خودرو شود این در حالیست که به نظر می رسد با توجه به همه جهات در 
شش ماهه دوم ۱۴۰۱ چندان زیان ده نبوده ایم.


مدیرعامل ایران خودرو در ادامه در خصوص خودروهای واگذار شده به نهادها و دستگاه‌ها اظهار کرد: تفسیر و تحلیل ما از دستور رئیس جمهوری در این زمینه خودروهای است که قرار بود در قرعه کشی به مردم واگذار شود، بنابراین وقتی خودرویی در بورس عرضه می‌شود اطلاق اینکه واگذاری و رانت انجام شده رد می‌شود.
وی تاکید کرد: در اینکه خودرویی واگذار شده یا خیر؟ به صراحت اعلام می‌کنم حتی یک دستگاه از خودروهایی مانند پژو پارس، رانا، سورن و پژو ۲۰۶ که قرار است به صورت قرعه کشی عرضه شود به شخص حقوقی واگذار نشده است.
خطیبی ادامه داد: اگر خودرویی واگذار شده مربوط به دوره مدیریت بنده نبوده است، این در حالیست که مطابق قانون، نهادهای نظامی، امنیتی و غیره اجازه ندارند از بازار خودرو و خودروهای خارجی خریداری کنند و مکلف به جایگزینی خودروهای فرسوده  خود هستند و این موارد در بودجه آنها نیز پیش بینی شده است.
وی تاکید کرد: ایران خودرو در این زمینه روسفید است و جوابگوی بازرسی ریاست جمهوری نیز بوده، اگر هم تخلفی صورت گرفته سوال اینجاست که چرا رسانه‌ای مانند صدا و سیما سراغ خودروسازان دیگر رفته و حتی در نامه‌ای به سایپا درخواست تامین خودرو کرده است؟
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص واردات خودروهای دست دوم‌نیز گفت: بارها تاکید کرده ایم که هیچ‌مخالفتی با واردات خودرو نداریم اما دلیل حرکت به سمت آزادسازی دست دوم ها مشخص نیست از این رو از نظر کارشناسی مخالف این موضوع هستیم و معتقدیم می توان سیاست گذاری را به سمتی پیش برد که دوستداران خودروی خارجی با اعمال سیاست تعرفه ای که منجر به افزایش قیمت تمام شده می شود، قادر به سوار شدن بر خودروهای خارجی باشند.

توقف مقطعی تولید پژو ۲۰۶
وی در ادامه در خصوص توقف تولید خودروی پژو ۲۰۶ نیز گفت: توقف تولید پژو ۲۰۶ به معنای توقف کامل و خداحافظی از این خودرو نیست بلکه ناگزیر به اعمال استانداردهای اجباری از اول فروردین ماه بودیم از این رو خط تولید این‌خودرو تا زمان اعمال استانداردهای جدید و تولید دوباره این خودرو به صورت موقت متوقف خواهد شد.

خطیبی در پایان با تاکید بر این که در مدیریت جدید بدهی به قطعه ساز نداریم، اظهار کرد: بخشی از بدهی های گذشته در حال جبران بوده و بروزرسانی قراردادها به صورت روتین در حال انجام است


برچسب ها: ایران خودرو
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران