کد خبر : ۵۵۵۵۹
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
خودروکار بررسی کرد؛
سالهاست خانواده گرامی در کنار تجارت مواد غذایی در عرصه خودرو فعالیت دارند، فعالیتی که صرف نظر از اتهامات وارد شده در چند سال اخیر با خوشنامی در عرصه واردات خودروهای هیوندای و کیا به ایران و خدمات مستمری که این شرکتها( اطلس خودرو و آسان موتور) به مشتریان خود می دهند همراه بوده است اما انگار فرزند جدیدتر این خانواده نه تنها به «فردا» و اثرگذاری مثبت خود در این صنعت فکر نمیکند بلکه فرزند ناخلفی شده تا بقیه خانواده را هم زیر سوال ببرد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، صنعت خودرو و به طور خاص خودروهای وارداتی در چند سال اخیر چند خانواده و یا بهتر بگوییم چند بازیگر اصلی داشته که برخی ها از آنها از جمله خانواده گرامی با واردات خودروهای کیا و هیوندای (شرکت های آسان موتور و اطلس خودرو) و خدمات مناسب و مستمری که به مشتریان خود در طی این سالها ارائه کرده است همواره جزو بهترین های این حوزه بوده اند اما با ورود این خانواده به عرصه تولید و مونتاژ و در پی آن راه اندازی شرکتی که فقط نام «فردا» را یدک میکشد شاید باعث تعجب همگان دراین صنعت شده است؛ چرا که نه استراتژی مشخصی برای برندینگ و توسعه محصول این شرکت دیده می شود و نه آینده روشنی را می توان با این وضعیت خدمات دهی و تحویل خودروها به مشتریان برای فردا موتورز متصور شد.

فردا موتورز به عنوان برادر کوچکتر آسان موتور و اطلس خودرو نه تنها نتوانسته جایگاه مناسبی در بین رقبای خود کسب کند بلکه در انتخاب محصول و در ارائه خدمات( تحویل به موقع خودرو، خدمات پس از فروش مناسب و ...) هم نتوانسته خوب و موفق باشد.

استمرار این عملکرد و عدم تغییر نگرش در اصلاح امور این شرکت چند سوال را در ذهن تداعی می کند، سوال هایی که از منظر مختلف می توان مطرح کرد و منتظر پاسخ متولیان و مدیران ارشد این مجموعه بود.

اول آنکه آیا فردا موتورز فقط با هدف استفاده از رانت تعرفه واردات قطعات منفصله(سی کی دی) که بسیار کمتر از تعرفه واردات خودروهای فول وارداتی(سی بی یو) و با هدف تطهیر بقیه فعالیت های مالی و اقتصادی خانواده تاسیس شده و اکنون به فعالیت صرفا ویترینی خود ادامه می دهد؟

دوم آنکه فردا موتور برای فرار از قوانین و سختگیری های چند سال اخیر وزارت صمت مبنی بر مجوز واردات خودرو صرفا به شرکتهایی که در داخل سایت مونتاژ تولید دارند تاسیس و در گوشه فعالیت های خانواده قرار گرفته تا از این طریق بتوانند در بزنگاه های اقتصادی اقدام به واردات خودرو و مجموعه های یدکی کنند؟

و سوم اینکه فردا موتورز با هدف فعالیت تولیدی و ایجاد ارزش افزوده برای کشور، ایجاد اشتغال و ارزش آفرینی بیشتر برای مجموعه فعالیت های خانواده گرامی راه اندازی شده اما خودشان هم اکنون از فعالیت های شکل گرفته در این زیر مجموعه رضایت چندانی ندارند و در صدد تغییر رویه در امور شرکت تولیدی خود هستند.

البته میتوان سوال های دیگری را در پیرامون این موضوع مطرح کرد که شاید درصد و احتمال کمتری از سوال های طرح شده داشته باشند اما آنچه مسلم است فعالیت فعلی شرکت فردا موتورز با نواقص و اشتباهات فاحشی همراه بوده که قطعا ادامه این رویه می تواند باعث مخدوش شدن چهره موجه خانواده گرامی حداقل در واردات خودروهای باکیفیت و متنوع کره ای و ارائه خدمات مناسب آنها در چند سال اخیر بشود.

حال باید دید گرامی هایی که وسواس زیادی روی عملکرد شرکتهای خود چه در حوزه مواد غذایی و چه در فعالیت های وارداتی و تولیدی خودرو دارند این فرزند را به حال خود رها می کنند و یا برنامه ویژه ای برای بازآفرینی و سر به راه کردن این فرزند خود دارند.

خودروکار در گزارش های بعدی به ریز مشکلات و ضعف های این شرکت در حوزه های مختلف، با استفاده از نظرات کارشناسان زبده صنعت خودرو خواهد پرداخت.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Denmark
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۷ - ۱۱:۵۱
0
0
امیدوارم هدفتون از انتشار این گزارش صرفا پیگیری و نقد باشه و نه گرفتن باج و مجبور کردم مدیران فرداموتورز به کار کردن رپرتاژ و...
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران