به گزارش
خودروکار -در متن مکاتبه منطقی آمده است؛ با توجه به اجرای مصوبه اخیر کارگروه هماهنگی سیاستهای ارزی و تجاری مبنی بر اعمال محدودیت سیستمی سقف و سابقه واردات برای تمامی مجموعههای تولیدی و بازرگانی (حالت ثبتسفارشهای هیچکدام، نیاز تولید خود، مواد اولیه و ماشینآلات خط تولید) همچنین با توجه به اجرای یکباره و آنی افزودن 238 ردیف تعرفه مشمول جدید به فهرست پیشین برای الزام استعلام ضوابط پروندههای ثبت سفارش بهمنظور کنترل سیستمی سقف و سابقه واردات در سامانه جامع تجارت که بدون هماهنگی با دفتر تخصصی و هرگونه نظرخواهی و بررسی کارشناسی صورت پذیرفته است این امر به ایجاد بحران قریبالوقوع توقف خطوط تولیدی، کاهش تولید خودرو و خدمات پس از فروش، برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا، ایجاد اختلال در بازار، افزایش قیمتها و رشد تورم که با هدفگذاری سال جدید برای رشد تولید و مهار تورم مغایر است خواهد انجامید.
علیایحال برخی از تبعات ناشی از اجرای این سیاست در حوزه صنعت خودرو و همچنین برخی از مشکلات بهوجودآمده بر اساس گزارشات واصله از شرکتهای صنایع خودروسازی، قطعهسازی و زنجیره تأمین و خدمات آنها بهشرح ذیل است:
1 ـ با کاهش و اعمال محدودیتهای سقف ارزیابی سالهای گذشته و سابقه میانگین دو سال گذشته برای تمامی واحدهای تولیدی و مجموعههای زنجیره تأمین آنها افزایش برنامه تولید خودرو و رشد تعهدات امکانپذیر نمیباشد.
2 ـ اعمال محدودیتهای سقف و سابقه برای تمامی مجموعههای تولیدی و مجموعههای زنجیره تأمین، عدم تأمین بهموقع مواد اولیه و واسطهای تولید را در پی دارد که در نهایت موجب توقف خطوط تولید خودرو خواهد شد.
3 ـ در راستای اعمال سیاستهای تعمیق ساخت داخل و تغییرات تعرفهای حاصل از آن امکان ثبت سفارش محصولات در سایر تعرفهها در سامانه جامع تجارت امکانپذیر نمیباشد.
4 ـ با توجه به اینکه برخی از تعرفههای قطعات وارداتی شرکتهای تولیدی بر اساس نظریه گمرکی در ثبت سفارشات تغییر مییابد و شرکت مذکور در آن ردیف تعرفه فاقد سابقه میباشد بر اساس این مصوبه، ثبت سفارش امکانپذیر نمیباشد.
5 ـ شرکتهای جدید که بهتازگی موفق به اخذ پروانه بهرهبرداری تولید شده و یا دارای پیشرفت فیزیکی بالای 75 درصد بودهاند و همچنین شرکتهایی که با اجرای طرحهای توسعهای افزایش ظرفیت تولید دارند و شرکتهای دانشبنیان علیرغم سرمایهگذاریهای بالای صورتپذیرفته عملاً در واردات مواد اولیه و واسطهای تولید با محدودیت سقف و سابقه واردات مواجه میشوند که امکان تولید و افزایش ظرفیت را برای آنها سلب مینماید.
6 ـ بسیاری از ثبت سفارشها که نیاز به ویرایش و یا تمدید اعتبار داشته حتی دارای تخصیص و یا تأمین ارز بودهاند و یا بخشی از کالای ترخیصشده بر اساس اعمال این محدودیت ثبت سفارشهای آنها با رد سیستمی مواجه شده است، بهطوری که امکان ترخیص و حتی رفع تعهد ارزی برای این دسته از پروندهها میسر نمیباشد.
با توجه به عدم بررسی تخصصی تعرفههای جدید مشمول محدودیت سقف و سابقه بسیاری از ثبت سفارشها در حوزه واردات قطعات وسایل نقلیه با رد سیستمی مواجه میشود که بازار قطعات یدکی و مصرفی را تحت تأثیر قرار میدهد و دچار اختلال و بحران نظیر کمبود قطعات یدکی و مصرفی، افزایش قیمت آنها و متعاقب آن، عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب و بهموقع به مشتریان افزایش قاچاق و قطعات بیکیفیت در بازار مصرف میشود که خود موجب کاهش سطح ایمنی افزایش حوادث و نارضایتی عمومی مشتریان خواهد شد.
علىهذا ازآنجایی که اعمال هرگونه سیاستهای مغایر با رشد تولید از جمله افزودن محدودیتها و موانع جدید به سردرگمی واحدهای تولیدی، افزایش مراجعات حضوری و مکاتبات متعدد برای رفع مشکلات میانجامد و تمرکز منابع برای تولید کاهش خواهد یافت و این امر در نهایت به عدم تحقق اهداف سال 1402 و افت تولید منجر میشود لذا خواهشمند است دستور فرمایید در اسرع وقت نسبت به لغو محدودیتهای موصوف اقدام شود