کد خبر : ۵۶۴۵۰
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
خودروسازی تویوتا اعلام کرد که باتری‌های جامدی با کارایی بالا برای بهبود برد، عملکرد و کاهش هزینه‌های خودروهای برقی خود معرفی خواهد کرد. این باتری در برابر باتری لیتیومی چه معایب و مزایایی دارد؟ آیا تولید این نوع باتری‌ها باعث انقلاب در خودروهای برقی خواهد شد؟
به گزارش خودروکار - خودروسازی تویوتا اعلام کرد که باتری‌های جامدی با کارایی بالا برای بهبود برد، عملکرد و کاهش هزینه‌های خودروهای برقی خود معرفی خواهد کرد. این باتری در برابر باتری لیتیومی چه معایب و مزایایی دارد؟ آیا تولید این نوع باتری‌ها باعث انقلاب در خودروهای برقی خواهد شد؟

 خودروسازی تویوتا اعلام کرد که نسل تازه‌ای از باتری‌های خودروهای برقی را معرفی خواهد کرد. این باتری‌ها کارایی بالایی دارند و از فناوری‌های ویژه‌ای برای افزایش عملکرد و کاهش هزینه‌های خودروهای برقی برخوردارند.

براساس این گزارش این خودروساز ژاپنی قصد دارد نسل بعدی باتری‌ها که به آن باتری های تماما جامد گفته می‌شود را از سال ۲۰۲۶ روانه بازار کند و به دنبال جلب نظر مشتریان با وسایل نقلیه‌ای است که محدوده رانندگی طولانی تر و زمان شارژ سریع‌تر را ارائه می‌دهند. با این فناوری انتظار می‌رود با یک بار شارژ، برد خودرو بیش از دو برابر افزایش پیدا کند.

همچنین تویوتا در حال توسعه روشی برای تولید انبوه باتری‌های جامد یا خشک است که قصد دارد در سال های ۲۰۲۷-۲۰۲۸ به بازارهای جهانی عرضه کند.

افزایش عمر باتری‌های جامد، مشکلی است که این فناوری را از دستیابی به قابلیت تجاری باز می‌دارد، اما تویوتا می‌گوید که بر این چالش غلبه کرده است.

به نقل از nikkei، نسل جدید این باتری‌های جامد خودرو را می‌توان در کمتر از ۱۰ دقیقه شارژ کرد. باتری خشک تویوتا می‌تواند یک وسیله نقلیه را در برد ۱۲۰۰ کیلومتر، ۲.۴ برابر بیشتر از باتری‌های لیتیوم یون معمولی هدایت کند.

الکترودهای یک باتری جامد به طور مکرر در چرخه های شارژ منبسط و منقبض می شوند. این باعث می شود که الکترودها در نهایت از مواد جامد الکترولیت جدا شوند و باتری را به خطر بیندازند. باتری‌های حالت جامد موجود در بهترین حالت فقط صدها بار می‌توانند شارژ شوند بسیار کمتر از هزاران شارژ مورد نیاز برای یک باتری آماده بازار هستند.


برنامه‌ها در نهایت به توسعه یک باتری حالت جامد با قابلیت برد تقریباً ۱۵۰۰ کیلومتری با شارژ کمتر از ۱۰ دقیقه نیاز دارند. با فناوری فعلی باتری، خودروهای برقی در هر بار شارژ مسافت کمتری را نسبت به خودروهای بنزینی و هیبریدی طی می‌کنند.

به گزارش رویترز، گروه خودروسازی تویوتا در ادامه اعلام کرد که یک خودروی برقی با باتری لیتیوم یونی کارآمدتر نیز تولید خواهد کرد که بردی معادل 1000 کیلومتر خواهد داشت. در مقایسه، نسخه دوربرد تسلا (TSLA.O) مدل Y، پرفروش‌ترین خودروی برقی جهان، می‌تواند بر اساس استانداردهای آزمایشی آمریکا حدود 530 کیلومتر رانندگی کند.

تویوتا جزئیاتی درباره هزینه‌های مورد انتظار یا محل تولید خودروی برقی دوربرد جدید خود ارائه نکرد، همچنین نگفته که نسل بعدی باتری‌های جامد را کجا خواهد ساخت یا سرمایه‌گذاری مورد نیاز این پروژه هنوز را اعلام نکرده است.

میزان فروش خودروهای برقی تویوتا
تاکرو کاتو، رئیس کارخانه خودروهای برقی تویوتا می‌گوید: «آنچه ما می‌خواهیم به آن برسیم، تغییر آینده با BEV (وسایل نقلیه برقی که صرفاً با باتری‌ کار می‌کند) است. ما نسل بعدی خودرو برقی باتری‌دار را در سطح جهانی و به عنوان یک خط تولید کامل در بازار از سال 2026 عرضه خواهیم کرد.»


تویوتا همچنین فناوری‌های دیگری را که قصد دارد برای کاهش هزینه‌های خودروهای برقی و باتری‌های خود به کار گیرد، توضیح داد.

این خودروساز به دنبال سرعت بخشیدن به تجارت خودروهای برقی خود با باتری های جامد است. تویوتا در سال گذشته  ۲۰ هزار دستگاه خودروی برقی در سراسر جهان فروخت، اما به نظر می رسد فروش سالانه خود را به ۱.۵ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۶ و ۳.۵ میلیون دستگاه برقی تا سال ۲۰۳۰ افزایش دهد.

در ماه آوریل، تویوتا ۸۵۸۴ خودرو برقی در سراسر جهان، از جمله تحت برند لکسوس خود فروخته که برای اولین بار بیش از ۱ درصد از فروش جهانی را در یک ماه به خود اختصاص داده است.

خودروی برقی تویوتا، bZ4X، با یک شارژ 30 دقیقه ای تقریباً 600 کیلومتر برد دارد. آریا تمام برقی نیسان موتور با 45 دقیقه شارژ 380 کیلومتر را طی می کند. مدل Y تسلا پس از حدود 15 دقیقه شارژ می تواند تا 260 کیلومتر را طی کند.

نسل جدید باتری‌های تویوتا

تویوتا می‌گوید با باتری‌های کاملاً جامد بر مشکلات طول عمر غلبه کرده است.

هزینه بالای تولید نسل جدید باتری‌ها
توانایی افزایش تولید و کاهش هزینه ها کلیدی برای محبوبیت باتری های حالت جامد خواهد بود. به گفته آژانس علم و فناوری ژاپن، این باتری ها اکنون بین ۶۰ هزار ین تا ۳۵۰ هزار ین در هر کیلووات ساعت برای تولید هزینه دارند. این ۴ تا ۲۵ برابر ۱۴هزار ین در هر کیلووات ساعت برای باتری‌های لیتیوم یون است.

شرکت‌های مختلف در حال تحقیق و توسعه باتری‌های حالت جامد هستند. به گفته شرکت تحقیقاتی فوجی کیزای مستقر در توکیو، بازار باتری های تمام حالت جامد در سال ۲۰۴۰ به ۳.۸۶ تریلیون ین خواهد رسید.

نیسان قصد دارد تا پایان سال مالی ۲۰۲۸ یک خودروی الکتریکی با باتری حالت جامد عرضه کند . ب ام و به نظر می رسد تا سال ۲۰۲۵ از یک خودروی مفهومی با باتری رونمایی کند، سپس تا سال ۲۰۳۰ چنین وسایل نقلیه ای را به تولید انبوه برساند.

در همین حال، تویوتا سیاست جدیدی را در پیش گرفته و در حال افزایش عملکرد باتری های لیتیوم یون خود است. در اوایل سال ۲۰۲۶، این شرکت نسل بعدی خودروهای برقی با برد ۱۰۰۰ کیلومتر را با شارژ ۲۰ دقیقه ای عرضه خواهد کرد.

تجارت نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران