کد خبر : ۵۶۹۹۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین گفت: دولت در حالی برای حل ناترازی بنزین، روزانه 10 میلیون لیتر بنزین را در قالب سوآپ یا تهاتر وارد کشور می‌کند که نیمی از ظرفیت صنعت سی‌ان‌جی برای جایگزینی با بنزین خالی بوده و می‌تواند فعال شود.
به گزارش خودروکار - علی محمودیان  با اشاره به لزوم توسعه صنعت سی‌ان‌جی برای حل مشکل ناترازی بنزین در کشور عنوان کرد: بعد از دولت دهم تاکنون، هیچ برنامه‌ای برای توسعه سی‌ان‌جی و افزایش سهم این سوخت پاک در سبد سوخت کشور وجود نداشته است. سال 98 نیز بعد از اتفاقات آبان‌ماه، دولت به اجبار ناچار به حمایت از صنعت سی‌ان‌جی شد.

مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین ایران گفت: هدف دولت قبل نیز این بود که با استفاده مردم از سی‌ان‌جی هم شوک افزایش قیمت بنزین گرفته شود و هم با افزایش مصرف سی‌ان‌جی، بنزین بیشتری برای صادرات و افزایش ارزآوری ایجاد شود.

وی افزود: امروز هم شاید در حوزه سی‌ان‌جی برنامه‌هایی وجود داشته باشد، ولی نکته اینجاست که این برنامه‌ها به دلیل فشاری است که موضوع واردات بنزین به دولت سیزدهم وارد می‌کند. در واقع به نظر می‌رسد دولت تا ناچار نشود، فکری برای توسعه سی‌ان‌جی  نخواهد کرد و البته این دست برنامه‌هایی که صرفا از روی ناچاری پیش گرفته می‌شود، نیز کارآمدی لازم را ندارد و شکست خواهد خورد.

*جایگاه‌های سی‌ان‌جی با نصف ظرفیت کار می‌کنند

محمودیان توضیح داد: دولت از بهمن سال گذشته در طرح دوگانه‌سوزی رایگان خودروهای عمومی، پرداختی به پیمانکاران نداشته است و هم‌اکنون بدهی دولت به پیمانکاران 20 میلیون دلار است. این طرح طبق مصوبه شورای اقتصاد در سال 98 تعریف شد و قرار بود یک میلیون و 464 هزار خودرو از تک‌سوز به CNG سوز تبدیل شوند که این تبدیل نیز به صورت «رایگان» برای خودروهای دارای اولویت انجام می‌شد.

مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین ایران گفت: در حال حاضر جایگاه‌های سی‌ان‌جی در ایران با 50 درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند. واحدهای تولیدی تجهیزات صنعت سی‌ان‌جی و مراکز خدمات مهندسی نیز به ترتیب با کمتر از 50 و 30 درصد از ظرفیت کار می‌کنند. یعنی امروز همه ظرفیت‌ها برای تامین سوخت کشور با سی‌ان‌جی و کمک به حل ناترازی بنزین وجود دارد، اما دولت اهتمامی نمی‌کند و برنامه‌ای ندارد.

وی تاکید کرد: اکنون حدود 10 الی 15 میلیون لیتر بنزین در قالب تهاتر یا سوآپ وارد کشور می‌شود که ارزش آن با بنزین لیتری 50 سنت معادل ماهانه 150 میلیون دلار است. دولت این هزینه را صرف می‌کند، اما حاضر نیست بابت توسعه سی‌ان‌جی بدهی 20 میلیون دلاری خود به پیمانکاران سی‌ان‌جی را تسویه کند.

*توسعه سی‌ان‌جی از هدف سند تامین انرژی بخش حمل و نقل در سال 98 نیز عقب‌تر است 

محمودیان اشاره گرد: هم‌اکنون کشورهای مختلفی در دنیا برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی برنامه‌ریزی می‌کنند. فرانسه برنامه‌ریزی کرده است که تا سال 2030 تعداد خودروهای گازسوز در بخش حمل و نقل خود را 10 برابر کند. هندوستان نیز همین برنامه مشابه را برای افزایش 10 برابری تعداد خودروها و جایگاه‌‌های عرضه‌کننده سی‌ان‌جی در دستور کار قرار داده است.

مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین ایران گفت: در چین استفاده از گاز طبیعی در خودروها برنامه‌ریزی شده به گونه‌ای که سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت این کشور 5 برابر شود. کشورهایی مثل آرژانتین، برزیل، آمریکا، کانادا، ایتالیا و ... نیز هر کدام برنامه‌ مفصلی برای توسعه سی‌ان‌جی دارند.

وی اظهار داشت: در سال جاری میانگین مصرف سی‌ان‌جی در ایران روزانه 22 میلیون متر مکعب بوده است که این عدد به راحتی تا 45 میلیون متر مکعب قابل ارتقاست و فقط کافی است دولت سیاست حمایتی و عزم لازم را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از اولویت‌های مهم وزارت نفت در دولت سیزدهم، توسعه صنعت CNG در کشور است، بر این اساس شورای عالی انرژی در سند «تامین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق 1420» به تمرکز سیاست‌های دولت بر توسعه CNG تاکید کرده است.

در این سند پیش‌بینی شده است که با اعمال حمایت‌های ویژه از صنعت CNG، میزان مصرف این سوخت پاک در خودروها از 27 میلیون متر مکعب در روز در سال 98، به 53.2 میلیون متر مکعب در روز در افق 1420 برسد، اما اکنون این رقم حدود 22 میلیون متر مکعب است و حتی به هدف سال 98 نیز نرسیده است.
برچسب ها: بنزین
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران