کد خبر : ۵۷۳۲۰
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
خودروکار گزارش می دهد
هرچند پیش از حذف ارز ترجیحی تولیدکنندگان با دردسرهای زیادی مواجه بودند اما این روزها و با حذف آن در برخی صنایع، بانک مرکزی به بهانه حواله، منابع تولیدکنندگان را حتی تا ۶ ماه بلوکه می کند به طوری که این اعقاد وجود دارد که این سیستم با منابع مالی تولیدکنندگان به خود آن ها تسهیلات می دهد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در حال حاضر برخی از صنایع و مواد اولیه آن ها از ارز ترجیحی بهره مند می شوند و صنایعی ک مشمول نیستند باید منابع مالی خود را در اختیار بانک مرکزی قرار دهند تا نسبت به حواله و خرید ارز اقدام کند و در این میان خواب سرمایه برخی از تولیدکنندگان به بیش از ۶ ماه رسیده است.
تولیدکنندگان تاکید می کنند که تصمیمات دور زدن تحریم ها تولید را به شدت تحت فشار قرار داده و تصمیمات نادرست و نامتناسب با شرایط در این مدت بیشترین ضربه را به تولید زده است.
ایرج زمانی فرد، عضو انجمن صنایع لاستیک ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار چالش اصلی کارخانه های لاستیک را عدم‌حمایت از تولید می داند و معتقد است: وقتی از تولید حمایت نمی شود این نقطه؛ سرآغاز مشکلات صنعت از جمله تامین مالی خواهد بود.
وی با بیان این که در حال حاضر بانک ها منابع لازم و کافی را در اختیار این بخش قرار نمی دهند، تامین ارز به صورت محدود و کند را مشکل حاد صنعت لاستیک اعلام و تصریح می کند: قطع برق در تابستان و گاز در زمستان از دیگر چالش های تولید است در حالی که کارخانه های لاستیک سازی باید به صورت ۲۴ ساعته فعال باشند اما به دلیل قطع برق در تابستان شاهد کاهش تولید بیش از ۵ درصدی بوده ایم.
 زمانی فرد ادامه می دهد: قانونگذاری نادرست متناسب با شرایط کشور و تحمیل آن به شرکت ها، تحریم ها و مشکلات ناشی از آن در زمینه خرید کالا، حواله ارز و تامین ماشین آلات از دیگر مشکلات صنعت لاستیک است، در شرایطی که ما همواره ناگزیر به داشتن سطح فناوری و تکنولوژی بالایی هستیم.

عضو انجمن صنایع لاستیک ایران یادآور می شود: در حال حاضر بخش عمده ای از ارز ترجیحی صنعت لاستیک حذف شده و تنها چند قلم از مواد اولیه این صنعت نظیر کائوچوهای طبیعی مشمول دریافت ارز می شوند در همین حال، اکنون هفتمین ماهی است که تامین، تحویل و حواله ارز با کندی انجام می شود به طوری که اکنون شاید کمتر از ۵ درصد مواد اولیه وارداتی از این سیستم تامین می شود و ۹۵ درصد باقی مانده با ارز بازار آزاد و حتی یک پله بالاتر از ارز آزاد تامین می شود.
وی با بیان این که هزینه تامین مالی و ارایه منابع مالی به بانک برای تامین ارز به هزینه های تولید افزوده است،می افزاید: این شرایط در حالیست که فروشنده کالاهای وارداتی نیز معتقد است در صورت افزایش قیمت مواد اولیه که در سامانه به ثبت رسیده، باید  مابه التفاوت قیمتی از تولیدکنندگان لاستیک دریافت شود که این هزینه ها نیز به قیمت تمام شده افزوده می شود.

زمانی فرد ادامه می دهد: بهای تمام شده لاستیک تحت تاثیر چند نرخی بودن قیمت ارز در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت تمام داشته این در حالیست که این صنعت مشمول قیمت گذاری دستوری است و تبعات این تصمیم نیز خود را در بازار نشان داده به طوری که قیمت لاستیک ها در بازار ۲.۵ برابر بیش از قیمت کارخانه معامله می شود اما سهم تولیدکننده از این تنها روند توقف ناشی از این کمبودها است به طوری که در چند وقت اخیر برخی از تولیدکنندگان به دلیل مشکلات تامین مالی و منابع ارزی تولید را با ۳۰ درصد ظرفیت ادامه می دهند.
عضو انجمن صنایع لاستیک ایران با اشاره به استراتژی ۶ ماهه گذشته بانک مرکزی می گوید: بانک مرکزی با این استراتژی از صنایع وام می گیرد چرا که در فرایند تعریف شده، تولیدکننده برای تخصیص ارز باید منابع مالی را از بانک با نرخ بهره واقعی حدود  ۲۸ درصد  تامین کند،پس از آن این پول در بانک دیگری سپرده می شود تا ارز خریداری و حواله شود این در حالیست که در این مدت باید۳۰ درصد مبلغ بیشتری در بانک بلوکه شود تا ارز خریداری و حواله شود اما اکنون بانک مرکزی ۶ ماه است که این پول را نزد خود نگه داشته و ارزی خریداری نمی کند.
وی می افزاید: درواقع بانک مرکزی از این طریق، از جیب صنایع برای خود تامین مالی می کند و در پاسخ به پیگیری ها نیز از دست کم ۱۵۰ ثبت سفارش انجام شده به یک مورد ارز تخصیص می دهد اما حواله ای انجام نمی شود و امکان حواله از طریق سیستم بانکی وجود ندارد و باید نسبت به تغییر کارگزار اقدام کرد که در برخی موارد این تعویض کارگزاری در سیستم بانک مرکزی، به ۵ تا ۱۰ روز می رسد بنابراین تصمیمات دور زدن تحریم ها تولیدکننده را به شدت تحت فشار قرار داده است.

میترا ممسنی | خودروکار, [8/28/2023 12:02 PM]
زمانی فرد در خصوص درخواست تولیدکنندگان لاستیک برای حذف قیمت گذاری دستوری نیز اظهار می کند: پیش از این قیمت گذاری صنعت تایر در اختیار کارگروه تنظیم بازار که در حیطه اختیارات معاونت اول رییس جمهوری است، بود اما اکنون گفته می شود قیمت گذاری از اختیار کارگروه خارج و به ستاد تنظیم‌بازار سپرده شده که این روش نیز چندان مناسب نیست هرچند که معتقدیم روش قیمت گذاری دستوری از ابتدا اشتباه و متناسب با وضعیت فعلی نبوده است.
برچسب ها: لاستیک سازی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران