کد خبر : ۵۷۵۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
صنعت خودروسازی از جمله صنایع بزرگ و پیشرفته‌ای است که به طور مداوم در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد. یکی از بخش‌های بسیار حیاتی و تأثیرگذار در طراحی و کارکرد بهینه خودرو، بخش جلوبندی است. به قسمت زیرین جلوی خودرو جلوبندی میگویند که وظیفه کنترل خودرو در پیچ ها و دست اندازها و خنثی کردن ضربات وارد شده به کابین خودرو و سرنشینان ناشی از سطوح ناهموار را دارد .
به گزارش خودروکار، اجزای جلوبندی خودرو، که شامل سیستم‌های مختلفی چون ترمز، تعلیق، سیستم معلقیت، خنک‌کننده، و سیستم الکتریکی می‌شود، به عنوان عاملی کلان در تأثیر بر عملکرد، ایمنی و استحکام خودروها تلقی می‌شوند.
هدف اصلی این مقاله، معرفی و بررسی لوازم جلوبندی خودرو به‌منظور درک عمیق‌تر در ارتقاء کارایی، ایمنی و توسعه فناوری در این زمینه است.بعد از آن به بررسی علائم خرابی این قطعات میپردازیم. با ما همراه باشید .


اجزای جلوبندی خودرو
اجزای جلوبندی خودرو عبارتند از:
• سیستم تعلیق
• رام
• فنر
• کمک فنر
• سیبک
• سیبک مفصلی (قرقری) فرمان
• طبق یا سینی
• میل تعادل یا میله موج گیر
• سگ دست
• شغال دست
• اکسل
• بوش
• دسته موتور
• توپی سرکمک
• گردگیر
• سیستم فرمان
 
1. سیستم تعلیق
سیستم تعلیق یا فنربندی شامل اتاق ، شاسی ، سرنشینان و متعلقات آن است . قطعاتی که در سیستم تعلیق وجود دارد میتوان به رینگ و لاستیک  ، فنرها ، کمک فنر ، میل تعادل یا موجگیر  ،میل رابط ، سیبک ، بوش و طبق اشاره کرد .
وظیفه سیستم تعلیق شامل :
• تضمین راحتی و ثبات در حرکت
• حفظ تماس چرخ با جاده
• تنظیم ارتفاع خودرو
• کاهش ضربات و نوسانات جاده به شاس و کابین خودرو
 
 
علائم خرابی سیستم تعلیق
• صدای عجیب و غریب در قطعات تعلیق
• لرزش غیرعادی در سیستم تعلیق
• سواری ناهموار
• تغییر ارتفاع ناگهانی خودرو
 
2. رام
رام یک شاسی است که قطعات جلوبندی را به اتاق ماشین متصل میکند . رام در واقع ارتباط دهنده قطعات جلوبندی با شاسی و محافظ در برابر آسیب های احتمالی از کف خودرو به ماشین است .
علائم خرابی رام خودرو :
• لرزش فرمان حتی بعد از بالانس کردن لاستیک
• لرزش موتور در صورت سالم بودن دسته موتور
• ایجاد سروصدا از کف خودرو الخصوص در دست اندازها
• کشیدگی ناگهانی خودرو
• انحرافات غیر عادی در هنگام چرخش فرمان
 
3. فنر
از قطعات اصلی جلوبندی که خاصیت کشسانی دارد و در صورت ورود نیرو به آن خاصیت ارتجاعی و برگشتی آن باعث میشود پس از برداشتن نیرو به حالت اولیه برگردد . در جلوبندی خودرو از سه نوع فنر لول ، تخت و پیچشی ایتفاده میشود .
علائم خرابی فنر :
ترک ایجاد شده روی سطح فنر . بطور کلی فنر ها با توجه به متریالی که ساخته میشود به آسانی قابل خراب شدن نیستند .
 
4. کمک فنر
کمک فنر جلو راست اصلی هیوندای توسان قدیم خاصیت کشسانی بیشتری نسبت به فنر دارند و نقش مهمی در خنثی کردن نواسات جاده ای را بر عهده دارند . یک سر کمک فنر ها در نزدیکی چرخ ها نصب شده اند و سر دیگر آن به جز متحرک سیستم تعلیق مثل طبق یا پوسته اکسل وصل میشود .


علائم خرابی کمک فنر :
• متقارن نبودن دو طرف خودرو
• نشتی در کمک فنر
• کله کردن خودرو در هنگام ترمز با سمت پایین
• بازی بازی کردن کمک فنر ها در حرکت بالا به پایین
• کشیدگی خودرو به یک سمت
• لاستیک سابی
• صدای آزار دهنده
 
5. سیبک
سیبک قطعه ای کروی و فلزی است که از یک طرف به طبق خودرو و از سمت دیگر به متعلقات چرخ وصل است .وظیفه اش هدایت خودرو با چرخش فرمان است  همچنین وظیفه خنثی کردن حرکات ناخواسته مثل دست انداز را بر عهده دارد .
علائم خرابی سیبک :
• لرزش فرمان هنگام رانندگی و دور زدن
• عدم بازگشت فرمان به وضعیت اولیه
• سایش غیرطبیعی لاستیک
• انحراف خودرو از مسیر و عدم حرکت حرکت در مسیر مستقیم
• سرو صدای غیر عادی در هنگام عبور از دست انداز ها
• خلاصی بیش از حد فرمان
 
6. سیبک مفصلی (قرقری) فرمان
برای وصل کردن جعبه فرمان به سیبک فرمان  از سیبک مفصلی استفاده میشود . این قطعه با انتقال نیروی کششی جعبه فرمان به سیبک فرمان باعث انسجام و یکپارچگی جعبه فرمان میشود .
 
7. طبق یا سینی
قطعه ای فلزی که از طریق سیستم تعلیق به شاسی متصل میگردد . طبق در واقع بازویی است که از یک طرف توسط بوش یه شاسی متصل است و از طرف دیگر وظیفه تنظیم زاویه چرخ ها را بر عهده دارد .
علائم خرابی طبق :
• صدای جیر جیر
• هم راستا نبودن چرخ ها
• کاهش تعادل خودرو الخصوص هنگام پیچیدن
 
8. میل تعادل یا میله موج گیر
محل قرارگیری تعادل در خودرو ها متفاوت است . میل موجگیر یک میله فولادی است که در دو سر خود بوش لاستیکی دارد . در هنگام عبور از پیج و خم ها تند جاده این میله فشار وارد شده به بدنه خودرو را جذب و خنثی میکند و همانطور که از نامش مشخص است وظیفه ایجاد تعادل در خودرو را بر عهده دارد .

علائم خرابی میل تعادل :
• احساس لرزش در غربیلک فرمان
• صدای اضافی در اتاق خودرو
 
9. سگ دست
اصلی ترین قطعه جلوبندی که قطعه ای لولا مانند است و دیسک های ترمز ، کالیبر ترمز ، فرمان ماشین ، کمک فنر ها ، توپی و اتصالات چرخ به آن متصل است . باعث چرخش چرخ های خودرو روی محور فرمان میگردد. مهمترین نشانه خرابی آن به تغییر زاویه چرخ ها میباشد .
 
10. شغال دست
وظیفه انتقال نیرو از دست دست را برعهده دارد . مهمترین وظیفه آن چرخیدن چرخ بر روی محور اصلی است . در صورت درست کار نکردن این قطعه چرخ ها از محور اصلی خود خارج میشوند .
علائم خرابی شغال دست :
• خارج شدن چرخ از محور اصلی
• کاهش کنترل فرمان
• ایجاد صدا تق تق هنگام چرخش فرمان
 
11. اکسل
محور مرکزی چرخ یا دنده میباشد که برای چرخش آزادانه چرخ یا دنده بکار برده میشود . اکسل با کمک یاتاقان یا بوش ثابت میماند .
نشانه خرابی اکسل
مهمترین نشانه خرابی اکسل کج شدن لاستیک است
 
12. بوش
بوش عایقی بین اجزای خودرو است که از وازد شدن ضربه به شاسی و بدنه خودرو جلوگیری میکند . بوش انواع مختلفی دارد بطور مثال : بوش طبق ، بوش طبق کوچک لبه دار ، بوش طبق جناقی ، بوش تعادل ، بوش تعادل چاکدار ، بوش صلیبی ، بوش ضربه گیر اکسل
 
13. دسته موتور
همانطور که از نام آن مشخص است کاربردش نگهداری از موتور و اجزای آن میباشد و ارتعاشات ایجاد شده توسط موتور را خنثی میکند . در موتور احتراقی داخلی خودرو در هنگام احتراق سوخت خودرو دچار لرزش میگردد که دسته موتور این ارتعاشات را نیز کنترل میکند .
نشانه های خرابی دسته موتور :
• ایجاد لرزش در بدنه و موتور خودرو
• ایجاد صدای تقه هنگام گاز دادن
• جابجایی یا حالت رها بودن موتور هنگام گاز دادن
 
14. توپی سرکمک
توپی سر کمک سانتافه یه قطعه پلاستیکی که به قسمت بالایی کمک فنر وصل شده و برای خنثی کردن ضربات وارد شده  هنگام ورود به جاده های ناهموار از سمت کمک فنر ،  مورد استفاده قرار میگیرد .


نشانه های خرابی توپی سر کمک :
• صدای آزار دهنده در قسمت فنر ها
• تق تق یا صدای سائیدگی به هنگام برگرداندن فرمان از حالت دور زدن خودرو به حالت عادی
• لرزش فرمان
 
15. گردگیر
یکی از مهمترین اجزای جلوبندی که از وازد شدن ضربه به سایر قطعات جلوبندی مانند سیبک و کمک فنر جلوگیری میکند .
 
16. سیستم فرمان
سیستم فرمان وظیفه هدایت و کنترل خودرو در جاده و پیچ را دارد . این هدایت از طریق چرخش فرمان صورت میگیرد . اجزای تشکیل دهنده آن شامل فرمان ، چرخ دنده ، غربیلک فرمان ، جعبه ، میل فرمان میباشد .
علائم خرابی سیستم فرمان :
• صدای غیر عادی در هنگام چرخش فرمان
• لقی جعبه فرمان
• سفت شدن غربیلک فرمان و فرمان
• روغن ریزی سیستم هیدرولیک
 
حرف آخر
خرید لوازم یدکی اصل یکی از راهکارهای افزایش طول عمر خودرو میباشد . اما این برای صاحبان ماشین همیشه یک چالش بوده است که یک فروشگاه مطمئن را برای خرید قطعات خود انتخاب کنند . اگر شما هم قصد خرید لوازم جلوبندی خودرو هیوندای ، کیا ، ایپورتیج و .... با ضمانت اصل بودن و قیمت مناسب دارید پیشنهاد ما به شما فروشگاه تخصصی مرکز یدک است .


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران