کد خبر : ۵۷۶۶۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
مشکلات صنعت خودروسازی کشور به‌قدری افزایش یافته‌اند که وزیر صمت اعلام کرد: واقعیت این است که در حوزه صنعت خودرو به سمتِ بن‌بست اساسی، در حرکت هستیم.
به گزارش خودروکار -  تولید و واردات خودروی برقی یکی از اهداف اصلی عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، است. او که قبل از آغاز وزارت خود، مدیرعامل مپنا بود، سعی می‌کند تا علاقه و پروژه‌های ناتمام خود در مپنا را در وزارت صمت به پایان برساند. مپنا یکی از متولیان اصلی تحقیق و توسعه خودروهای برقی و هیبریدی در کشور است، اما تاکنون این شرکت نتوانسته است که خودرویی برقی را با تیراژ بالا تولید کند.

اعتراف وزیر صمت به بن‌بست خودروسازی
علی‌آبادی طی مصاحبه‌ای که چندی پیش با ایسنا داشت، گفت: واقعیت این است که در حوزه صنعت خودرو به سمت بن‌بست اساسی، در حرکت هستیم. این بن‌بست در حوزه سوخت و البته انرژی است؛ به‌رغم اینکه از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صاحبان منابع انرژی هستیم، چنانچه قرار باشد با شدت فعلی در حوزه انرژی مصرف‌کننده باشیم، به‌ زودی به شرایطی خواهیم رسید که دیگر امکان تامین آن فراهم نخواهد بود و در این زمینه به مشکلات جدی بر خواهیم خورد؛ چرا که شدت انرژی در کشور ما به دلایل مختلف، بیش از همه استانداردهای مصرف دنیاست.

او ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها اگر قرار باشد سالانه، دو میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید و هر ساله به خودروهای موجود اضافه شود، با مسیر صعودی که مصرف سوخت خودروها در پیش دارد و با اضافه شدن مصرف بنزین خودروهای جدید، مصرف بنزین در کشور افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت؛ چنانچه قرار باشد  هر خودروی جدید حداقل پنج لیتر در روز به مصرف بنزین کشور اضافه کند (که به‌قطع برای خودروهای کار بیشتر از این‌هاست)،  به ۱۰ میلیون لیتر سوخت بیشتر نیاز است؛ بنابراین پس از پنج سال، بایستی حدود ۵۰ میلیون لیتر به مصرف فعلی روزانه اضافه کنیم؛ این نیاز به سوخت قرار است از کجا تامین شود؟


صحبت‌های وزیر صمت در رابطه با معضل انرژی و مصرف سوخت خودروهای داخلی کاملاً درست است، اما باید واقعیت‌های موجود کشور را نیز در نظر گرفت. طبق آخرین آمار، نیاز کشور برای مصرف برق از حدود 72 هزار مگاوات در روز عبور کرده است. این در حالی است که نیروگاه‌های داخلی تنها توانایی تولید حدود 62 هزار و 500 مگاوات برق را در روز دارند. این کمبود باعث شده است تا در طی هفته در دو روز یکشنبه و چهارشنبه برق تعداد زیادی واحدهای صنعتی قطع باشد.


کمبود برق مشکل اصلی تولید خودروی برقی
در این شرایط حتی انرژی لازم برای تولید قطعات خودروهای بنزینی وجود ندارد، حال سوال این است که چگونه وزارت صمت سودای تولید خودروهای برقی را در سر دارد و می‌خواهد این رویا چند ساله را به حقیقت تبدیل کند. در تابستان امسال مطابق با آخرین آمارها، ایران با 9500 مگاوات ناترازی در تولید برق مواجه است.

در واقع بزرگ‌ترین مشکل کشور برای واردت خودروهای برقی نبود انرژی لازم برای تردد این خودروها است، نکته دیگری که در مورد واردات خودروهای برقی وجود دارد ارزبری سنگین این خودروها است، به نحوی که در ازای واردات یک عدد تسلا می‌توان پنج دستگاه خودروی تویوتا کرولا یا هیوندای اکسنت وارد کشور کرد. شاید این خودروها نتوانند به اندازه خودروهای برقی به محیط زیست کشور کمک کنند، اما باز هم از هر لحاظ وضعیت بهتری را نسبت به شرایط کنونی رقم خواهند زد.

تمام نکات بالا بر فرض واردات خودروهای برقی است، اما اگر قرار باشد تا خودرویی برقی در کشور تولید شود، آنگاه شرایط کاملاً متفاوت‌تر و البته سخت‌تر خواهد شد، به این علت که تکنولوژی ساخت خودروهای برقی به مراتب پیچیده‌تر از تولید خودروهای احتراق داخلی است. در کنار موضوع تکنولوژی موضوع ساخت باتری این خودروها بسیار حائز اهمیت است، چراکه تولید این باتری‌ها به حجم زیادی از لیتیوم فرآوری شده نیاز دارد که امکان تولید آن‌ها در شرایط فعلی در کشور وجود ندارد.

مطالعه بیشتر:اعلام قیمت کارخانه محصولات بهمن موتور ویژه مهر 1402 + جدول
با توجه به معضلات و موانعی که برای تولید و واردات خودروهای برقی در کشور وجود دارد، می‌توان گفت که خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبرید به مراتب گزینه‌های بهتری برای واردات هستند. خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبرید اختلاف قیمت معقولی با نسخه‌های بنزینی خود دارند و از سوی دیگر نیاز زیادی به شارژ ندارند، چراکه عمده تولید انرژی این خودروها توسط موتور احتراق داخلی خودرو در حین حرکت تامین می‌شود و در صورت نیاز به استفاده از برق شهری نیز این خودروها حجم کمتری از انرژی را مصرف می‌کنند.

تجارت‌نیوز
برچسب ها: خودروی برقی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران