کد خبر : ۵۷۷۹۸
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
شورای رقابت در جلسه 607 خود قیمت درب کارخانه دو خودروی مونتاژی تیگارد X35 و دایون Y7 را تعیین و اعلام کرد.
به گزارش خودروکار - بر پایه این گزارش، تیگارد X35 ۹۸۵ میلیون و دایون 7Y یک میلیارد و ۳۸۲ میلیون تومان اعلام شد. با اعلام قیمت این دو خودرو ابهام‌ها در خصوص نحوه ارزیابی محصولات مونتاژی بیشتر شد.
اگر از روی کاغذ بخواهم محصولات مشابه را مقایسه کنیم تیگارد 35x و فیدلیتی پرایم بهمن موتور فاصله کمی از نظر قیمتی با یکدیگر دارند. هر چند از نظر فنی و امکانات رفاهی این دو محصول قابل قیاس با یکدیگر نیستند اما از آنجا که شورای رقابت این دو محصول را رقیب در نظر گرفته‌اند، در اینجا برخی ابهامات روش ارزیابی شورای رقابت را بررسی می‌کنیم.
برای نمونه خودروی تیگارد 35 Xو فیدلیتی پرایم بهمن موتور تنها شش میلیون تومان با یکدیگر اختلاف دارند اما هر دو چهار سیلندر هستند و از موتور 1500 سی‌سی توربو شارژ استفاده می‌کنند اما 35 X، 147 اسب بخار با گشتاور 210 نیوتون متر قدرت دارد و در مقام مقایسه فیدلیتی پرایم 155 اسب بخار و 230 نیوتون برمتر نیرو تولید می‌کند که در این شاخص به روشنی محصول بهمن موتور دست برتر را دارد.
از نظر امکانات کاربردی تیگارد قابلیت چشمگیری در مقایسه با رقبای خود ندارد. تیگارد35x علیرغم تحولات چشمگیر تکنولوژیک خودروها، همچنان از صفحه کیلومتر عقربه‌ای استفاده می‌کند و در مقام مقایسه، فیدلیتی با صفحه کیلومتر کامل دیجیتال روانه بازار می‌شود. از نظر امکانات ایمنی نیز فیدلیتی ایربگ پرده‌ای بیشتر از تیگارد دارد. 
به همین ترتیب اگر تعداد نمایندگی و سطح پوشش سراسری خودروسازان را مقایسه کنیم به طور مشخص بهمن موتور دست برتر را نسبت به «سانیار موتور» که تیگارد X۳۵ را تولید می‌کند دارد اما از نظر شورای رقابت تمامی این برتری‌ها تنها 6 میلیون تومان تفاوت ایجاد می‌کند و مشخص نیست مبنای این قیمت‌گذاری چیست؟ و چطور این امکانات متفاوت حدود پنج میلیون تومان ارزیابی شده‌اند.
در کشور چین هم اختلاف نسخه‌های تیگارد X۳۵ و فیدلیتی بیش از مقداری است که شورای رقابت ارزیابی کرده است. برای مثال در چین فیدلیتی با کمترین آپشن‌های رفاهی و ایمنی حدود 77 هزار یوآن چین فروخته می‌شود و در مقایسه تیگارد X۳۵ با 70هزار یوآن چین معامله می‌شود و در سویی دیگر نسخه فیدلیتی با کامل‌ترین آپشن در چین 130هزار یوآن فروخته می‌شود که مشابه آن چیزی است که در ایران تولید می‌شود. اما تیگارد X۳۵ حدود 90هزار یوآن چین است که البته هزینه حمل و نقل دریایی، مالیات، عوارض و شماره گذاری برای هر دو محصول ثابت است. اما سوال اینجاست که چطور وقتی در مبدا و کشور سازنده این دو محصول بیش از سی درصد اختلاف دارند، در ایران این اختلاف قیمت به کمتر از یک درصد محاسبه می‌شود؟
پیش از این اشکالاتی به نحوه قیمت‌‎گذاری شورای رقابت وارد شده بود اما با انتشار لیست جدید این ایرادات بیشتر خودنمایی کرد و همچنین این سوال باقیست که مبنای ارزیابی شورای رقابت چیست؟
برچسب ها: شورای رقابت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران