کد خبر : ۵۸۱۰۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
در نخستین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور مطرح شد
نخستین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور با برگزاری پنل های تخصصی برگزار شد.
به گزارش خودروکار - محمدعلی بوترابی، معاون فناوری و نوآوری دانشگاه علم و صنعت در این مراسم با اشاره به امکانات بالای کشور دز زمینه تولید و تحقیقات گفت: با وجود این امکانات تنها حدود ۵۰میلیارد تومان نقدینگی تولید می شود این در حالیست که تویوتا به اندازه کل فعالیت اقتصادی های ایران توان ایجاد نقدینگی دارد.
وی ساخت یک خودرو را کار فرهنگی دانست و افزود: در صنعت خودرو  گزاره های علمی به ثروت و قدرت تبدیل می شود و هزار فرایند مهندسی در حال اجرا است.
بوترابی با اشاره به اقدامات کرمان موتور در زمینه  تبدیل گزاره فنی به دانش، حضور این شرکت در دانشگاه را منشا خیر و برکت بالایی اعلام و تصریح کرد: این شرکت تئوری تولید انبوه به ثروت را محقق کرده ضمن آن که راه اندازی مرکز نوآوری این شرکت قدمی عالی برای دانشگاه به شمار می رود.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه علم و صنعت با اشاره به جنبه های مثبت تحریم اظهار کرد: چین در ۹ سال تحریم خود تبدیل به چین فعلی شد و ایران نیز با تجربه های پیشین خود در کنار توانمندی های موجود می تواند این مسیر را طی کند.

سید مجید اسماعیل زاده، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت نیز دز ادامه این مراسم اظهار امیدواری کرد که مرکز نواوری این دانشگاه در همکاری با کرمان موتور بنیانگذار توسعه زنجیره اقتصاد دانش بنیان در کشور باشد.

توکلی مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت نیز در این مراسم در تشریح راهکارهای تقویت صنعت خودرو با اشاره به برنامه راهبردی این صنعت در وزارت صمت گفت: تشکیل کارگروه های نخبگانی برای شناسایی یک مساله و دستیابی به ماهیت موضوع از راه نشانه ها هدف اصلی این برنامه بود. براین اساس در این کارگروه مساله صنعت خودرو تعریف و راه حل کوتاه مدت برای این مساله تعریف شد.

وی افزود: پس از پیش بینی راه حل کوتاه مدت که گام نخست برنامه تحول است به شناسایی ریشه های مساله پرداخته و انتخاب راه حل اصلی و صحه گذاری نتابج انجام و در نهایت راهکار سیستماتیک و غیرقابل تکرار پیش بینی شدتا درنهایت جشن پیروزی برگزار شود.
توکلی مساله صنعت خودرو را در یک کلام عدم رقابت پذیری این صنعت دانست و تصریح کرد: در قانون ساماندهی صنعت خودرو نیز رقابت پذیری صنعت خودرو تاکید شده که حاکی از همسویی دولت و مجلس در این موضوع است.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با تاکید بر این که تبدیل این صنعت به یک صنعت رقابت پذیر با یک برنامه منسجم محقق می شود، اظهار کرد: در سال ۹۶ تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو محقق شد اما این رشد شکننده بود و با شروع تحریم ها در سال ۹۷ افت تولید را شاهد بودیم به طوری که تولید  به طرز چشمگیری کاهش یافت و خودروهای زیادی در پارکینگ ها نیمه کاره باقی ماند که این روند تا سال ۱۴۰۰ طول کشید از این رو در ابتدای دولت سیزدهم برنامه تحولی صنعت خودرو تدوین شد.
وی ادامه داد: اقدام فوری برای وضعیت خودرو در سال ۱۴۰۰ جلوگیری از عرضه قطره چکانی و تولید ناقص و عرضه فراتر از توان خودروساز بود که پیش از این در حال اتفاق بود، بنابراین تولید بیشتر به تنهایی پاسخگو نبود بلکه شفافیت سازی عرضه نیاز بود.

توکلی با بیان این که همزمان به آزادسازی واردات فکر و پیشنهاد آن در اردیبهشت ۱۴۰۰ مطرح شد، گفت: حاصل کار در سال ۱۴۰۱ تولید یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو بود که امسال نیز ادامه می یابد ضمن آن که عرضه قطره چکانی و عرضه فراتر از توان تولید نیز با هدف شفاف سازی جریان عرضه صورت گرفت.

توکلی با اشاره به تولید ۷۶۲ هزار دستگاه خودرو در هفت ماهه امسال افزود: این میزان تولید رشد ۲۲ درصدی نسبت به سال گذشته را به ثبت رسانده و نکته مثبت آن عبور مستقیم همه تولیدات است. ضمن آن که تولید خودروی سواری در بخش خصوصی در این مدت به ۱۴۱ هزار دستگاه رسیده که رشد ۹۴ درصدی را به ثبت رسانده است.
او بیشترین رشد تولید خودرو در ۱۰ سال اخیر را مربوط به سال های ۹۳و ۱۴۰۱ دانست و گفت: با این تفاوت که بخشی از تولیدات دو خودروساز بزرگ در سال ۹۳ مربوط به محصولات برلیانس و محصولات مونتاژی بوده است.
توکلی ریشه اصلی مشکلات صنعت خودرو را در عدم دانش بنیان شدن اعلام و اظهار کرد: شکنندگی و عدم تاب آوری تولید، زیان انباشته خودروسازان، توان رقابتی پایین، رضایت پایین مشتریان ، عدم گسترش بازارهای صادراتی،  عدم تنوع محصولات و ارزبری بالا از مشکلاتی است که با دانش بنیان شدن صنعت خودرو از میان خواهد رفت.



مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با اشاره به سه محور اساسی برنامه تحول صنعت خودرو گفت: هم اکنون توان تولید سه میلیون خودرو در کشور وجود دارد ضمن آن که با توجه به جایگاه چهاردهم ایران در تولید خودرو، این بازار وجود دارد ضمن آن که
بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز قایلیت صادرات دارد.

توکلی تحقق حذف شکنندگی تولید را از طریق پایان مونتاژکاری و آغاز تولید دانش بنیان اعلام و تصریح کرد: برای تولید با مقیاس اقتصادی طراحی و توسعه بن سازه های بومی و مشترک از ضروریات است و برای تحقق این امر دانش بنیان شدن و پیوند دانشگاه و صنعت  برای تحقق این امر ضروری است.
وی گفت: هدف گذاری سه گانه صنعت خودرو به منظور افزایش رقابت پذیری ، ایجاد توازن ارزی با صادرات و توسعه برندهای کیفی با بهره گیری از فرصت های خارجی در همکاری های مهندسی خواهد بود این در حالیست که برقی سازی، اتصال پذیری،حمل و نقل اشتراکی و هوشمندسازی ۴ جریان فناورانه در صنعت خودرو دنیا است که در ایران نیز تاکید زیادی در این مورد صورت گرفته و در گام دوم تحول نیز برقی سازی در دستور کار قرار گرفته است.



علی بهرامی،مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان موتور نیز در ادامه از از رویکرد آینده پژوهی کرمان موتور خبر داد و گفت: در گدشته استراتژی ها بر مبنای بقا و زیان بود از این رو بسیاری از پروژه ها متوقف شد اما در شرکت کادک در چهار سال اخیر بالغ بر هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده که همچنان ادامه دارد.
 وی با بیان این که در  دهه ۶۰ و ۷۰ در فرایند طراحی  خودروسازی و صنعت قطعه ادبیات خودکفایی حاکم و براین اساس زنجیره تامین ایجاد شد، اظهار کرد: یکی از چالش های ۴۰ سال اخیر این بود که با وجود فراهم بودن امکان واردات، داخلی سازی قطعات قیمت، خودرو با نرخ بین المللی وارداتی را اقتصادی تر می کرد بنابراین اگر داخلی سازی به سمت طراحی جدید و همراه با فناوری روز حرکت نکند، منافع چندانی برای ساختار تولیدی نخواهد داشت.
وی ساخت داخل را نیازمند سرمایه گذاری دانست و تصریح کرد: این موضوع چالش بزرگی در حوزه مدیریت است و در صورت داشتن استراتژی شفاف، 
زنجیره تامین فعلی پاسخگوی نیاز قطعی خودروسازان نخواهد بود بلکه دانش کیفی و فنی به آن ها کمک خواهد کرد.
بهرامی درخصوص قیمت تمام شده نیز گفت:برخی از مواد اولیه در ایران گران تر از نمونه خارجی تمام می شود بنابراین باید نمونه ای به تولید برسد که با نمونه خارجی رقابت کند.
در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری علمی و فنی و همچنین تفاهم نامه ایجاد دفتر تحقیق و توسعه فناوری کرمان موتور میان سید مجید اسماعیل زاده، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت و سامان فیروزی مدیرعامل کرمان موتور به امضا رسید.



برچسب ها: کرمان موتور
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران