کد خبر : ۵۸۱۵۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
صنعت خودرو ۵ درصد نیروی کار و ۳ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده است اما کدام کشورها بیشترین سهم در تولید را دارند؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، بخش تولید خودرو به عنوان یکی از بزرگترین صنایع در سراسر جهان شناخته می شود و اغلب بازتابی از وضعیت اقتصادی یک کشور است. این صنعت شامل بخش های مختلفی از جمله تولید، فروش و بازاریابی به همراه تقاضای منابع قابل توجه از سایر زنجیره های تامین مانند نفت، فولاد، پلاستیک و لاستیک است. علاوه بر این، صنعت نقش حیاتی در توسعه جاده ها، پمپ بنزین ها و سیستم های حمل و نقل به عنوان بخش های مکمل زیر ساختی است ایفا می کند که به رشد کلی اقتصاد کمک می کند.

صنعت جهانی خودرو

بر اساس محاسبات بین المللی در اقتصاد جهانی؛ بخش خودرو حدود ۳ درصد به تولید ناخالص داخلی جهانی کمک می کند و این سهم در بازارهای نوظهور مانند هند و چین بیشتر است و لذا سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی ملی آنها به ۷ درصد می رسد.

همچنین این صنعت منبع مهمی برای اشتغال است و تقریباً ۵ درصد از نیروی کار جهانی به طور مستقیم یا غیرمستقیم در بخش خودرو کار می کنند.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی خودروسازان ( OICA )در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۵ میلیون خودرو در جهان تولید شده است که نسبت به سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است. این افزایش را بیشتر مرهون کاهش محدودیت‌های قرنطینه ای کرونا در سطح جهان می دانند که در اثر آن فروش خودرو را افزایش یافته است. در واقع مصرف‌کنندگانی که خرید خود را در دوران قرنطینه به تعویق انداخته‌اند، دوباره شروع به بازار آمده و خرید می کنند.

اما از حیث ارزش، بازار جهانی فعلی صنعت خودرو در سال گذشته ۲.۹ تریلیون دلار بوده است و در حال حاضر پس از چندین سال کاهش با نرخ رشد مرکب سالانه ۳.۱ درصدی در حال رشد است در حالی که این بازار بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ حدود ۰.۶ درصد کوچک شده بود.

ارزش بازار خودرو۲۰۲۲ در جهان ۲.۹ هزارمیلیارد دلار و تعداد خوروهای فروخته شده ۸۵ میلیون بوده است که نسبت به سال گذشته رشد ۶ درصدی نشان می دهد

در ادامه به استناد اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان بین‌المللی خودروسازان ( OICA ) و به نقل از یاهو فاینانس به کشورهایی که بیشترین تعداد خودرو را تولید می‌کنند، می پردازیم. لازم به ذکر است کشورهای زیر بر اساس کل تولید خودرو در سال ۲۰۲۲ طبقه بندی شده اند که شامل خودروها و وسایل نقلیه تجاری می شود.

۱- چین

تعداد کل خودروهای تولید شده در سال ۲۰۲۲ در کشور چین ۲۷ میلیون خودرو بوده است. چین از سال ۲۰۰۹ بزرگترین کشور تولیدکننده خودرو در جهان باقی مانده است. تولید سالانه خودرو در این کشور بیش از ۳۲ درصد از کل خودروهای تولید شده در سراسر جهان را تشکیل می دهد.

با تولید کل بیش از ۱۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱، صنعت خودروسازی چین ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده بود.

۲- ایالات متحده آمریکا

تعداد خودروهای تولید شده در سال ۲۰۲۲، ۱۰ میلیون خودرو بود آمریکا یکی از بزرگترین بازارهای خودرو در جهان را دارد. این بخش حدود ۴.۵ درصد از کل مشاغل در ایالات متحده را پشتیبانی می کند.

گردش مالی در صنعت خودرو آمریکا در سال ۲۰۲۱، ۲.۳ تریلیون دلار به اقتصاد این کشور کمک کرد که معادل ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده است.

۳- ژاپن

تعداد خودروهای تولید شده ژاپن در سالی که گذشت ۷.۸ میلیون خودرو بود که با این آمار، جایگاه سوم این کشور را در جهان همچنان تثبیت کرده است. با این حال بخش خودرو یک ستون اساسی اقتصاد ژاپن است و شامل ۷۸ کارخانه در ۲۲ استان است و بیش از ۵.۵ میلیون نفر را در استخدام خود دارد. در عین حال همچنان شرکت تویوتا موتور بزرگترین شرکت خودرو ساز جهان است. این غول خودروسازی در سال گذشته بیش از ۱۰.۴۸ میلیون دستگاه خودرو فروخت و درآمدی معادل ۲۶۶.۶ میلیارد دلار داشت و دسه فصل اخیر سال ۲۰۲۳ نیز تولیدات خود را ۴ درصد افزایش داده است.

۴- هند

هند اما به مدد جمعیت بالای خود تعداد خودروهای تولید شده اش را برای سال ۲۰۲۲ به ۵.۴ میلیون خودرو رسانده است و جایگاه چهارمی جهان برازنده اوست هر چند که با جمعیت عظیم بیش از ۱.۴ میلیارد نفری، جای تعجب نیست که هند در بین کشورهای برتر تولید کننده خودرو در جهان قرار گیرد.

صنعت غول پیکر خودروسازی در جنوب آسیا بیش از ۱۰۸ میلیارد دلار ارزش دارد و ۸ درصد از کل صادرات و ۷.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می دهد.

بخش خودرو حدود ۳ درصد به تولید ناخالص داخلی جهانی کمک می کند و این سهم در بازارهای نوظهور مانند هند و چین بیشتر است و لذا سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی ملی آنها به ۷ درصد می رسد

۵- کره جنوبی

تعداد خودروهای تولید شده در سال ۲۰۲۲: ۳.۷ میلیون خودرو.

صنعت خودروسازی کره جنوبی در حال حاضر ۱۳ درصد از کل تولیدات تولیدی و ۱۲ درصد از کل اشتغال در این کشور را تشکیل می دهد.

این کشور آسیای شرقی همچنین یک مرکز فناوری بزرگ است و برخی از بهترین امکانات آزمایش وسایل نقلیه رانندگی خودکار و خودران را دارد.

گروه خودروسازی هیوندای و کیا موتورز صاحب سهم اصلی بخش خودروسازی در کره جنوبی هستند.

۶- آلمان

تعداد خودروهای تولید شده در سال ۲۰۲۲حدود ۳.۶ میلیون خودرو بوده است. آلمان بزرگترین تولید کننده خودرو در اروپا است و خانه برخی از مشهورترین شرکت های خودروسازی جهان از جمله غول های صنعت جهانی مانند فولکس واگن، مرسدس بنز و بی ام و است.

این شرکت‌ها در ماه‌های آینده چندین مدل جدید با باتری عرضه می‌کنند تا فاصله خود را با تسلا و BYD چین که رهبران آشکار فروش خودروهای الکتریکی هستند، کاهش دهند.

۷- مکزیک

هفتمین جایگاه متعلق به مکزیک و همسایه جنوبی آمریکا است. تعداد خودروهای تولید شده این کشور در سال ۲۰۲۲، ۳.۵ میلیون خودرو بوده است.

نکته قابل تامل این است که مکزیک نقش مهم خود را در صنعت خودروهای سنگین جهان تقویت کرده است. این کشورششمین تولیدکننده بزرگ وسایل نقلیه حمل و نقل کالای سنگین است که میزبان ۱۴ کارخانه و مجتمع اتوبوس، کامیون و موتور است.

۸- برزیل

برزیل به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای نوظهور جهان، یکی از بزرگترین بازارهای خودرو در سراسر جهان را نیز در خود جای داده است. تعداد خودروهای تولید شده در سال ۲۰۲۲ در این کشور۲.۳ میلیون دستگاه بوده است.

این صنعت بیش از ۱.۵ میلیون نفر برزیلی را استخدام کرد و ۵۳.۶ میلیارد دلار به اقتصاد برزیل در سال ۲۰۲۱ کمک کرد.

۹- اسپانیا

اسپانیا دومین تولیدکننده بزرگ خودرو در اروپا است و بخش خودروسازی آن نزدیک به دو میلیون شغل در سراسر کشور جنوب اروپا ایجاد می‌کند که منبع مهم اشتغال در بسیاری از مناطق، حتی خارج از شهرهای بزرگ است. اخیرا خودروسازهای این کشور بیشتر به چشم سرمایه گذاران ایرانی در این حوزه آمده اند!

تعداد خودروهای تولید شده در سال ۲۰۲۲ با برچسب اسپانیایی ۲.۲ میلیون خودرو بود.

۱۰- تایلند

اگر چه خودروهای این کشور برای ایرانی ها ناآشنا است ولی دولت تایلند حمایت قابل توجهی را در قالب مشوق های مالیاتی و غیر مالیاتی برای تشویق سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو ارائه می کند. و به مدد همین مشوق ها توانسته است در سال ۲۰۲۲ نزدیک ۲ میلیون ( ۱.۹ میلیون) دستگاه تولید کند. به نظر می رسد همجواری با غول های بزرگ آسیایی در کسب جایگاه دهم بی تاثیر نبوده است. تالید در واقع در محاصره غول های خودروسازی کره ای، ژاپنی، چینی و حتی هندی است.

با این حال، بازار این کشور تحت سلطه خودروسازان ژاپنی است که تایلند را به عنوان پایگاه تولید وانت های یک تنی و خودروهای اکو برای صادرات ایجاد کرده اند.




انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران