کد خبر : ۵۸۳۵۱
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
مخاطبان با ثبت پویشی از مسئولان مربوطه خواسته‌اند که در تولید خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کنند و استفاده از این خودروها در کشور ترویج شود؛ در این‌باره وزیر صمت‌ می‌گوید: خودروسازان مکلفند 50 درصد ظرفیت را به تولید خودروهای برقی اختصاص دهند.
به گزارش خودروکار - کاربران با ثبت پویشی با عنوان «لزوم سرمایه گذاری روی خودروهای برقی» عنوان کرده‌اند: با توجه به لزوم کاهش آلایندگی هوا، باید مسئولان روی تولید خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کنند و استفاده از این خودروها در کشور ترویج یابد. 

ساخت و استفاده از خودروهای برقی با هدف کاهش آلاینده ها و گازهای گلخانه‌ای و کاهش مصرف سوخت های فسیلی در شهرهای بزرگ دنیا رو به شتاب است؛ در ایران نیز در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌هایی برای تولید این خودرو انجام‌ و حتی نسبت به واردات این خودروها تاکید شده است.

‌در بخشی از سند تحول صنعت خودرو که در دوره تصدی‌گری فاطمی امین در وزارت صمت تدوین شد؛ آمده است که «تولید انبوه خودروهای برقی در نیمه دوم سال 1403 محقق می‌شود». 

از طرفی دولت با توجه به یارانه‌ای که بابت مصرف انرژی می‌پردازد، هزینه‌های بسیاری زیادی را در طول سال برای خودروهای بنزینی و گازوئیلی متحمل می‌شود و به عبارتی بخشی از بودجه کشور هر ساله به یارانه انرژی اختصاص می‌یابد. 

* مقایسه یارانه مصرفی بنزین و یارانه مصرفی برق یک خودرو

مجید جلیلی، رئیس گروه پژوهش فناوری موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، در رابطه با میزان یارانه‌ای که دولت باید به ازای مصرف یک خودروی بنزینی یا برقی بپردازد، می‌گوید: در کشور ما به‌طور متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود 16 هزار و 500 کیلومتر است که هزینه مصرف بنزین آن براساس قیمت فوب خلیج  فارس سالانه 60 میلیون تومان است، از این رقم 3 میلیون و 500 هزار تومان آن توسط مصرف‌کننده پرداخت می‌شود و بقیه هزینه را دولت در قالب یارانه پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: اما خودروی برقی با همین میزان پیمایش و در صورتی که‌ در هر کیلومتر 200 وات برق مصرف کند، براساس تعرفه برق خانگی سالانه‌ 15 میلیون تومان هزینه دارد که از این مبلغ، 4.5 ‌میلیون تومان باید توسط مصرف‌کننده پرداخت شود و بقیه یارانه را دولت می‌پردازد. 

یکی از برنامه‌ای اصلی علی‌آبادی، وزیر صمت، تولید و گسترش استفاده از خودروهای برقی در کشور در بخش حمل و نقل عمومی و همچنین خودروهای سواری است.

در شهریور امسال وزارت صمت، شهرداری و گروه مپنا 15 ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی در تهران راه‌اندازی کردند. 

* وزیر صمت‌: خودروسازان باید 50 درصد ظرفیت را به تولید خودروهای برقی اختصاص دهند

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت درباره وضعیت تولید خودرو برقی در کشور می‌گوید: تولید خودرو برقی در کشور آغاز شده است و هر یک از خودروسازهای اصلی ما، مشغول ساخت یک خودروی برقی هستند، اقدام آنها در این باره امید بخش است اما هنوز محصول نهایی نشده است. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: به خودروسازان اعلام کرده‌ایم که 50 درصد ظرفیت خود را به تولید خودروهای برقی اختصاص دهند البته فعلا اولویت ما برقی‌کردن اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها است. 

* معاون وزیر صمت: خودروهای برقی داخلی از اواخر 1403 وارد بازار می‌شوند

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز در رابطه با تولید و عرضه خودرو برقی در کشور، گفته است: واردات خودروهای برقی حداکثر تا انتهای سال 1403 است، ولی برنامه ساخت شروع شده و انتظار داریم تا انتهای سال 1403 به بعد محصولات داخلی خودرو برقی نیز در کنار محصولات خارجی به مشتریان عرضه شود. 

* فرزین: منابع لازم را برای توسعه ‌خودروهای برقی تأمین می‌کنیم 

با توجه به تاکیداتی که در خصوص لزوم استفاده از خودروهای برقی در کشور وجود دارد، محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی ‌اعلام کرده است: بر اساس تفاهمنامه‌ای که بین بانک مرکزی، وزارت صمت و شهرداری امضا شده است منابع لازم را برای آن ها در نظر می‌گیریم. 
برچسب ها: خودرو‌ برقی‌
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران