کد خبر : ۵۸۴۹۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: ناوگان سنگین به علت فرسودگی و پایداری در حفظ شرایط مورد تایید در مراکز معاینه فنی، نیاز به کنترل مضاعف در سطح شهر دارند.
به گزارش خودروکار -  شادی مالکی؛ مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص دلایل اجرای این طرح با تشدید آلودگی هوا در شهر تهران اظهار کرد: بنا بر آخرین سیاهه انتشار شهرداری تهران منابع متحرک در تولید آلاینده‌های گازی سهم 83 درصدی و در تولید ذرات معلق سهم 61 درصدی دارند که با توجه به سهم عمده این منابع در ایجاد آلودگی شهر تهران اجرای طرح‌هایی برای پایش مستمر این ناوگان مورد نیاز است. در همین راستا این ستاد در برنامه‌ای مشترک با پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به راه‌اندازی مجدد واحدهای کنترل کنار جاده‌ای جهت پایش وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین و سبک اقدام کرده است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره نحوه اجرای این طرح مشترک گفت: در این طرح خودروها که در شهر تردد می‌کنند به صورت تصادفی متوقف و با استفاده از تجهیزات میزان آلایندگی آن اندازه‌گیری می‌شود. در این بررسی، خودروهای آلاینده و دودزا توسط پلیس راهور جریمه و با کنترل آنلاین معاینه فنی آنان، در صورت صحت معاینه فنی و مردودی در آزمون نسبت به ابطال آن اقدام می‌شود.  

وی در خصوص اینکه چه خودروهایی شامل این طرح می‌شوند، بیان کرد: حسب هماهنگی انجام شده با پلیس راهور تهران بزرگ در این طرح کلیه خودروهای سبک و سنگین مورد ارزیابی و کنترل قرار می‌گیرند. در سنوات گذشته این طرح تنها برای خودروهای سنگین اجرا می‌شد اما از امسال با توجه به طرح ابطال معاینه فنی خودروهای دودزا و دارای نقص فنی توسط پلیس خودروهای سبک نیز کنترل می‌شوند. البته ناوگان سنگین به علت فرسودگی و عدم پایداری در حفظ شرایط مورد تایید در مراکز معاینه فنی که در بحث آلایندگی حدود آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین می‌شود نیاز به کنترل مضاعف دارند.




مالکی در خصوص نحوه پایش خودروها توسط این واحدها تصریح کرد: این خودروها مجهز به تجهیزات آزمون آلایندگی جهت خودروهای سبک و سنگین بوده و کارشناسان پس از کنترل وضعیت انتشار آلایندگی، مواردی از ظاهر وسیله نقلیه که مربوط به ایمنی است نظیر سلامت چراغ‌های اخطار، کمربند ایمنی، نداشتن روغن‌سوزی (دود آبی)، وضعیت لاستیک‌ها ... را به صورت چشمی کنترل می‌کنند. در نهایت معاینه فنی وسیله نقلیه در صورت داشتن هرگونه نقص یا تغییر در وضعیت ظاهری و فنی که موجب کاهش ایمنی یا انتشار بیش از حد مجاز گازهای آلاینده هوا و صدا می‌شود توسط پلیس ابطال می‌شود.
برچسب ها: معاینه فنی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران