کد خبر : ۵۸۵۰۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
چرا تعمیر برقی‌ها گران است؟
هزینه بالای تعمیر خودروهای برقی پس از تصادف، مالکان این وسایل نقلیه را متعجب کرده است.
به گزارش خودروکار -   براساس گزارشی از وال استریت ژورنال، هزینه تعمیر خودروهای برقی پس از تصادف، به دلیل نیاز به قطعات جایگزین بیشتر، پیچیدگی بالاتر خودروها و کمبود تعمیرکاران متخصص، می‌تواند هزاران دلار بیشتر از خودروهای بنزینی باشد.

 این امر ممکن است برای مالکان اولیه خودروهای برقی که انتظار هزینه‌های مشابه خودروهای بنزینی را دارند، غافلگیرکننده باشد. هزینه تعمیر خودروهای برقی پس از تصادف، به طور متوسط ۶هزار و ۵۶۷ دلار است، این در حالی است که این هزینه برای همه وسایل نقلیه به طور میانگین ۴هزار و ۲۱۵دلار است.


هزینه بالای تعمیر خودروهای برقی پس از تصادف، با ادعای صرفه‌جویی در هزینه‌های تعمیر و نگهداری این خودروها توسط خودروسازان و نمایندگی‌ها در تضاد است. علاوه بر عدم‌نیاز به بنزین، خودروهای برقی به طور کلی نیاز به نگهداری کمتری دارند. طبق گزارش موسسه تحقیقاتی «کانسیومر ریپورت» عدم نیاز به انجام کارهای معمولی مانند تعویض روغن، تنظیم موتور یا تعویض تسمه تایمینگ، باعث می‌شود مالکان خودروهای برقی به طور متوسط نصف هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای بنزینی خود را پرداخت کنند. با‌این‌حال، هزینه تعمیر خودروهای برقی می‌تواند در صورت بروز تصادف یا خرابی‌های غیرمنتظره، بسیار بالا باشد. به گفته مدیر ارشد شرکت اجاره خودرو هرتز، سود سه‌ماهه سوم این شرکت تا حدی به دلیل هزینه تعمیرات خودروهای برقی کاهش یافته است.

بالابودن هزینه تعمیر، یکی از عوامل اصلی افزایش حق بیمه برای مالکان خودروهای برقی است. طبق گفته وب‌سایت بیمه‌ای این شوری فای، مالکان خودروهای برقی به طور متوسط ۳۵۷دلار در ماه برای پوشش بیمه پرداخت می‌کنند، در‌حالی‌که این رقم برای مالکان خودروهای بنزینی ۲۴۸دلار است. کاهش هزینه‌های تعمیر یکی دیگر از چالش‌هایی است که خودروسازان مشتاق به جذب خریداران جدید و احیای رشد فروش مدل‌های برقی با آن مواجه هستند. رشد فروش خودروهای برقی در ماه‌های اخیر کاهش یافته است. شرکت‌هایی از جمله تسلا و فورد موتور در سال جاری قیمت‌ها را کاهش داده‌اند تا مشتریان جدیدی را جذب کنند. طبق گفته الکسیس فردمن، مدیر ارشد یک شرکت فناوری پیشرو در زمینه ارائه راه‌حل‌های بیمه، خدمات پس از فروش و تعمیرات خودرو، سال گذشته تعمیر یک خودروی برقی به طور متوسط به دو برابر قطعات یدکی نسبت به یک خودروی معمولی نیاز داشت. این امر به دلیل نحوه پیچ و مهره یا جوشکاری بسیاری از قطعات خودروهای برقی است که اغلب باعث می‌شود قطعات قابل‌تعمیر نبوده و نیاز به تعویض داشته باشند.

به گفته این کارشناس، هنگامی که این وسایل نقلیه دچار تصادف می‌شوند، به دلایل متعددی تعمیر آنها پیچیده‌تر می‌شود. جدا کردن اجزای بدنه آنها ممکن است پیچیده‌تر باشد و تعمیرات آنها اغلب نیاز به مراحل و احتیاط بیشتری دارد. خودروهای برقی به دلیل استفاده از باتری‌های لیتیوم یونی، در صورت آسیب‌دیدگی، خطر آتش‌سوزی دارند. به همین دلیل، لازم است این خودروها در مکان‌های ویژه‌ای که مجهز به سیستم‌های اطفای حریق هستند، نگهداری شوند. اسکات بناویدز، رئیس انجمن خدمات خودرو و صاحب یک شرکت تعمیر خودرو در نیومکزیکو، معتقد است که این اقدامات احتیاطی، زمان و هزینه تعمیرات را افزایش می‌دهد.



کارشناسان باور دارند که استفاده از مواد غیرمعمول‌تر نسبت به فولاد سنتی در بدنه خودروهای برقی می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های قطعات و نیروی کار شود. برخی از این مواد مانند آلومینیوم نیاز به ابزارها و تجهیزات تخصصی‌تری دارند که باعث می‌شود تعداد تعمیرگاه‌هایی که می‌توانند روی خودروهای برقی کار کنند، محدود شود. این تعمیرگاه‌ها همچنین به دلیل ریسک کار روی خودروهای برقی و نیاز به بهسازی کارگاه خود، هزینه بیشتری دریافت می‌کنند. تعمیر خودروهای برقی به دلایلی مانند تعداد محدود تعمیرگاه‌های دارای تجهیزات و دانش لازم برای تعمیر این خودروها، طولانی‌تر از تعمیر خودروهای سنتی است. تعمیر این خودروها به طور متوسط ۵۷روز طول می‌کشد، درحالی‌که این زمان برای خودروهای غیربرقی ۴۵ روز است.

اخیرا مالک یک وانت پیکاپ ریویان که درگیر یک تصادف نسبتا ساده شده بود، پس از تعمیر خودروی خود که در ابتدا گمان می‌کرد هزینه زیادی نیاز نداشته باشد، با یک صورت‌حساب نجومی مواجه شد. او بعدا متوجه شد که هزینه بالای تعمیر خودرو به دلیل آسیب ساختاری عمیق‌تری بود که بلافاصله قابل‌مشاهده نبود. این آسیب‌ها شامل ستون‌ها، تیرها و سایر اجزای ساختاری پیکاپ او بود و تعمیر آنها نیاز به مهارت و تجهیزات ویژه‌ای داشت. به گفته سخنگوی ریویان، اولویت اصلی این شرکت ساخت خودروهای ایمن است. او همچنین تاکید کرد که هزینه تعمیر خودروهای این شرکت با هزینه تعمیر خودروهای سایر تولیدکنندگان خودروهای برقی مشابه است.

نشانه‌های مثبت
نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد هزینه‌های تعمیر خودروهای برقی ممکن است با افزایش عرضه قطعات یدکی توسط خودروسازان و آموزش بیشتر تعمیرگاه‌های مستقل کاهش یابد. تسلا، رهبر بازار خودروهای برقی، علاوه‌بر شبکه‌ای از تعمیرگاه‌های بدنه متعلق به بخش خصوصی، دارای مراکز تعمیر تخصصی خودروهای تصادفی متعلق به خود شرکت است. یک کارمند سابق تسلا که در زمینه بازسازی خودروهای اجاره‌ای و دست‌دوم کار کرده است، معتقد است که اضافه شدن بخش‌های مختص تعمیر خودروهای تصادفی و مجهز شدن بیشتر تعمیرگاه‌ها برای کار روی خودروهای برقی، باعث کاهش هزینه تعمیر تسلا در طول دهه گذشته شده است.

مدیرعامل هرتز، استفان شر، همچنین گفت انتظار دارد با افزایش دسترسی به قطعات جایگزین و همچنین با خرید بیشتر خودرو از خودروسازان سنتی با شبکه گسترده‌تری از تامین‌کنندگان، هزینه‌های تعمیرات این شرکت اجاره خودرو کاهش یابد. در همین حال، شر تاکید می‌کند که شرکت تحت مدیریت او در تلاش است تا هزینه‌های تامین قطعات یدکی را کاهش دهد و قصد دارد برای کاهش هزینه‌ها، تعمیرات بیشتری را در داخل شرکت انجام دهد. فورد موتور نیز انتظار دارد که هزینه‌های تعمیر با آموزش تکنیسین‌ها و بهبود دسترسی به قطعات، در نهایت کاهش یابد. سخنگوی فورد معتقد است با افزایش مقیاس هر فناوری، هزینه‌ها و زمان انتظار مشتری کاهش می‌یابد.
برچسب ها: خودروهای برقی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران