کد خبر : ۵۸۵۸۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
­مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت می‌گوید: راهبرد وزارت صمت برقی سازی خودروهاست و استفاده از خودرو‌های برقی، بخشی از آلودگی هوا را کاهش خواهد داد.
به گزارش خودروکار - بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، از ابتدای امسال، تهران فقط ۹ روز هوای پاک داشته است؛ طبق ماده ۴ قانون هوای پاک، قرار بود از ابتدای سال ۹۸ فروش خودرو‌های یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان باید خودرو‌هایی با استاندارد یورو ۵ تولید کنند. 
 
آقای سعید تاجیک مدیر عامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید: استاندارد‌هایی را سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست برای تولیدکنندگان خودرو و موتور سیکلت در نظر گرفته اند؛ هم اکنون استاندارد تولید خودرو‌های داخلی منطبق با استاندارد یورو ۵ و استاندارد تولید موتورسیکلت منطبق با استاندارد یورو ۴ است که با توجه به فشار دستگاه‌های متولی بر استاندارد خودرو‌ها در مرحله تولید، خودرو بر اساس این استاندارد‌ها تولید می‌شود، اما بعد از تولید، چالش‌هایی پیش رو داریم.
 
 
تاجیک گفت: خودروساز را موظف می‌کنیم با هزینه بالا، استاندارد خودرو‌ها را ارتقا دهد که هزینه آن، هم به مصرف کننده و هم تولید کننده، تحمیل می‌شود، اما در نهایت با سوختی که توزیع می‌شود خودرو و ناوگان حمل و نقل به سطح استاندارد یورو ۵ نمی‌رسد. 
 
مدیر عامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات، سوخت بی کیفیتی است که در جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور توزیع می‌شود، به طوری که در برخی از ایستگاه‌های پمپ بنزین، سوخت حتی با استاندارد یورو ۴ هم عرضه نمی‌شود. 
 
آقای امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره می‌گوید: زمانی که خودرویی با استاندارد یورو ۵ تولید می‌شود، باید بنزین یورو ۵ هم بسوزاند این در حالیست که بنزین یورو ۵ در کشور تولید نمی‌شود و همین مسئله، عاملی در افزایش آلایندگی است، متاسفانه بنزین و گازوئیلی که استفاده می‌شود، کیفیت مطلوبی ندارد. 
 
بگفته کاکایی مسئله بعدی بحث خودرو‌های فرسوده و تردد خودرو‌های قدیمی است، ضمن اینکه نوع تعمیرات و تایر‌های مصرفی نیز بر آلاینده شدن خودرو‌ها تاثیر گذار است. 
 
­عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه حمل و نقل عمومی کشور فرسوده است، افزود: ۲۷ میلیون خودرو فرسوده در کشور تردد می‌کند که از این تعداد ۶ میلیون دستگاه بیش از ۲۵ سال است که تولید شده است؛ تردد این خودرو‌های فرسوده نیز عاملی در افزایش آلایندگی هواست. 
 
وی گفت: ترافیک نیز آلودگی را افزایش می‌دهد؛ برای رفع معضل آلودگی هوا، باید مجموعه عوامل را مدیریت کنیم و مهمترین قسمت مربوط به خودرو، توجه جدی به حمل و نقل عمومی بوده که مدت‌هاست، در عمل فراموش شده است.
 
کارشناسان می‌گویند: برای کاهش آلایندگی در گام نخست باید بنزین استاندارد توزیع شود؛ معافیت ۴ ساله خودرو‌ها از معاینه فنی نیز باعث آلاینده شدن این خودرو‌ها می‌شود. 
 
 آقای عبدالله توکلی لاهیجانی مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت می‌گوید: تمرکز وزارت صمت روی برقی سازی، اتصال پذیری خودرو‌های خودران و حمل و نقل اشتراکی گذاشته است که این عوامل تصویر صنعت خودروی آینده را تغییر خواهد داد. 
 
این امیدواری وجود دارد اقدامات یادشده اگر به موقع و درست اجرا شود شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران