کد خبر : ۵۸۷۶۰
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
طبق آمار وزارت صمت از ۳۵میلیون و ۱۵۹هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلتی که در کشور تردد دارند ۱۳میلیون و ۵۱هزار دستگاه فرسوده هستند. بنابراین می‌توان گفت ۳۷درصد از کل وسایل نقلیه کشور فرسوده‌اند.
به گزارش خودروکار -  البته در این گزارش معیار تشخیص فرسودگی بیان نشده است. پیش از این سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، تعداد خودروهای فرسوده در کشور را ۱۷میلیون دستگاه اعلام کرده بود. مشخص نیست هر یک از این نهادها چه سنی را به عنوان معیار فرسودگی در نظر گرفته‌اند.

اما آن‌طور که در آمار وزارت صمت آمده، بین زیرگروه‌های مختلف وسایل نقلیه فرسوده، کمترین میزان فرسودگی متعلق به خودروهای سواری است. 

 طبق این آمار از بین ۲۱میلیون دستگاه خودروی سواری در کشور، یک‌میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه فرسوده هستند که معادل ۶درصد از کل خودروهای سواری است. 

بیشترین میزان نیز مربوط به موتورسیکلت است. ۱۲میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت در خیابان‌های کشور تردد دارند که از این بین ۱۱میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه فرسوده محسوب می‌شوند.

 بنابراین ۹۰درصد از کل موتورسیکلت‌های کشور فرسوده هستند.   از یک‌میلیون و ۱۰۰هزار دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده نیز ۲۵۰هزار دستگاه (۲۳درصد) فرسوده هستند. 

تعداد اتوبوس‌های درون‌شهری در حال تردد در سطح کشور ۲۲هزار دستگاه است که از این تعداد ۱۸هزار دستگاه و به عبارتی ۸۲درصد فرسوده هستند. 

در مورد اتوبوس‌های برون‌شهری نیز وضعیت چندان مناسب نیست. طبق آمار وزارت صمت، ۱۳هزار دستگاه از ۲۳هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری در حال تردد در کشور، فرسوده هستند که این تعداد ۵۷درصد کل اتوبوس‌های برون‌شهری را تشکیل می‌دهد.

 همچنین از ۴۰۰هزار تاکسی در حال تردد در کشور ۱۹۰هزار دستگاه فرسوده هستند که‌ ۴۸درصد این ناوگان را تشکیل می‌دهند. جالب اینکه حتی بخش زیادی از خودروهای دولتی هم فرسوده هستند که ۱۱هزار دستگاه از ۳۴هزار دستگاه، یعنی ۳۲درصد، را شامل می‌شود.
برچسب ها: وزارت صمت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران