کد خبر : ۵۸۷۶۲
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
عملکرد تولید خودروسازان طی ۹ ماهه سال جاری نشان می‌دهد که بالغ بر ۸۲۲ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده که از این تعداد ۷۷.۵ درصد سهم دو خودروساز دولتی و ۲۲.۵ درصد سهم بخش خصوصی بوده است.
به گزارش خودروکار -  بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، ۹۸۹ هزار و ۹۱۳ دستگاه خودرو در کشور تولید شده است که نسبت به ۸۷۷ هزار و ۶۱۲ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد فزونی یافته است. از این تعداد خودروی تولید شده،   ۷۶۶ هزار و ۴۷ دستگاه در بخش خودروسازان دولتی و ۲۲۳ هزار و ۴۴۲ دستگاه در حوزه خودروسازان خصوصی تولید شده است.

۹۳ درصد تولید خودروی کشور متعلق به سواری‌هاست

از تعداد خودروی تولیدی در ۹ ماهه سال جاری حدود ۸۳۷ هزار و ۳۴۵ دستگاه، آمار تولید خودروهای سواری است که به صورت عبور مستقیم و کامل بوده و نشان از رشد ۱۰ درصدی تولید خودروی سواری نسبت به آمار تولید در مدت مشابه سال گذشته دارد. در مجموع ۹ ماهه سال گذشته ۷۶۱ هزار و ۵۰۸ دستگاه خودروی سواری کامل در کشور تولید شده است.

۸۹ هزار و ۸۵۴ دستگاه از آمار تولید سواری‌ها متعلق به یکماهه آذر ماه است.

پس از سواری‌ها، بیشترین تعداد تولید خودرو در دسته وانت‌هاست که طی ۹ ماهه امسال تولید ۱۲۰ هزار و ۸۳۹ دستگاهی این خودروها را رقم زده است؛ تولید وانت در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۸۸ هزار و ۷۳۶ دستگاه وانت تولیدی داشته، ۳۶ درصد افزایش یافته است.

طبق آمار تولید ۳۱۲۹ دستگاه از انواع خودروهای سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) در آذر ماه امسال علاوه‌بر ۲۴ هزار و ۷۶۳ دستگاه تولیدی آن‌ها در هشت ماه قبل از آذر ماه، میزان تولید این دسته از خودروها را به ۲۷ هزار و ۸۹۲ دستگاه رسانده که نسبت به ۲۳ هزار و ۸۹ دستگاه تولیدی در ۹ ماهه سال گذشته، رشد ۲۱ درصدی را ثبت کرده است.  

آخرین آمار افزایش تولید انواع خودروها در این مقایسه آماری، متعلق به ون‌هاست که تنها یک درصد بیشتر شده و ۲۵ دستگاه به تعداد ون تولیدی در سه فصل ابتدایی سال ۱۴۰۱ افزوده و تولید این خودروها را از ۲۵۱۷ دستگاه به ۲۵۴۲ دستگاه رسانده است.

اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس کم شد!

طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، تولید خودروهای مسافربری شامل اتوبوس و مینی‌بوس و میدل باس نسبت به آمار تولید آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته افت پیدا کرده است.

در حالیکه طی ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، حدود ۹۹۶ دستگاه اتوبوس در کشور تولید شده بود، این عدد در مدت مشابه امسال به ۶۸۳ دستگاه رسید و بدین ترتیب کاهش ۳۱ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین تولید مینی‌بوس و میدل‌باس با افت ۲۰ درصدی در این مقایسه آماری از ۷۷۶ دستگاه در ۹ ماه ۱۴۰۱ به ۶۱۲ دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

سهم ۷۷.۵ درصدی تولید خودروسازان دولتی در  ۹ ماهه امسال  

بر اساس آنچه که در آمار وزارت صمت آمده است، در مجموع ۹ ماهه امسال ۷۶۶ هزار و ۴۷۱ دستگاه خودرو در بخش دولتی (دو خودروساز بزرگ کشور) تولید شده که نشان از سهم ۷۷.۵ درصدی از مجموع کل تولید خودروی کشور دارد و نسبت به ۷۴۵ هزار و ۳۹۴ دستگاه خودرو تولیدی در مدت مشابه سال گذشته رشد ۲.۸ درصد بیشتر شده است.

طبیعتاً ۲۲.۵ درصد الباقی تولید خودروها، سهم بخش خصوصی است که آمار تولید ۲۲۳ هزار و ۴۴۲ دستگاهی دارد و نسبت به ۱۳۲ هزار و ۲۱۸ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، ۶۹ درصد افزایش تولید توسط این خودروسازان رقم زده‌ شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران