کد خبر : ۵۸۸۶۰
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
سخنگوی شورای رقابت ضمن تشریح اصلاحات دستورالعمل خودرو، گفت: اگر تولید و عرضه یک خودروی اقتصادی افزایش یابد، وزارت صمت مختار است تا در این خصوص پیشنهاداتی برای تنظیم قیمت ارائه کند.
به گزارش خودروکار - سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت  اظهار کرد: در مورد اصلاحات دستورالعمل خودرو چند نکته وجود دارد نخست اینکه بازار خودرو همچنان انحصاری است. شاخص تمرکز HHI اگرچه بهبود یافته اما همچنان بالاست بنابراین از نظر شورای رقابت، بازار خودروهای سواری همچنان انحصاری است.

وی افزود: در این بازار انحصاری دستورالعمل‌های شورای رقابت نافذ است که این دستورالعمل هم در مصوبه ۵۴۳ آمده است. همه تغییرات و افعال و هر چیزی که ارزیابی می‌کنیم در چارچوب مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت اتفاق افتاده و می‌افتد. اختیارات شورای رقابت از نظر قانون قابل تفویض و واگذاری نیست. پس اینکه بگوییم اختیارات شورای رقابت واگذار شده و یا شورای رقابت از بازار خودرو شانه خالی کرده ناشی از عدم اشراف به موضوعات است؛ یعنی چون اطلاعی در این خصوص نیست این مباحث مطرح می‌شود.

توکلی تصریح کرد: تمام این اصلاحات بر اساس مصوبه ۵۴۳ انجام می‌شود؛ یعنی اینکه طبق مصوبه بر اساس فرمولی که شورای رقابت از ابتدا تنظیم کرده بود و سازمان حمایت محاسبه کرده الان هم همان اتفاق می‌افتد. یعنی بر اساس فرمول شورای رقابت و قوانین رقابت پذیری و… طبق همان استاندارد انجام می‌شود. بنابراین تنها اتفاق جدیدی که می‌افتد این است که تنظیم‌گر فنی مسئولیت بیشتری را به عهده می‌گیرد. تنظیم گیر فنی که همان وزارت صمت است ابلاغیه‌ها را به ترتیبی که خود می‌داند صادر می‌کند.

وی ادامه داد: در بهمن سال ۱۴۰۱ به دلیل بحرانی که در حوزه خودرو و عرضه این محصول وجود داشت، شورای رقابت نمی‌توانست از تنظیم‌گری به روش مقدار استفاده کند اما هم اکنون این اختیار را به وزارت صمت داده که اگر پیشنهادی دارد به شورای رقابت ارائه کند و در خصوص تنظیم‌گری با کف عرضه اگر طرحی دارد در شورای رقابت مطرح کند و شورا آن را بررسی خواهد کرد.

سخنگوی شورای رقابت در مورد اینکه ملاک کف عرضه چیست، گفت: تنظیم‌گری به چند روش از جمله قیمت، عرضه و شرایط دسترسی بازار انجام می‌شود؛ در ابتدای اجرای مصوبه ۵۴۳ به دلیل عدم امکان استفاده از دیگر ابزارهای تنظیم‌گری و مشخصاً عرضه نامناسب خودرو از ابزار قیمتی برای تنظیم استفاده شد که با محاسبه سازمان حمایت تنظیم قیمت صورت می‌گرفت که از این پس هم روال همین خواهد بود.

وی ادامه داد: با تولید و عرضه زیاد شاهد کاهش قیمت و رقابتی شدن بازار خودرو خواهیم بود بنابراین روش دوم هم تنظیم‌گری از طریق عرضه و مقدار است؛ به این معنا که اگر تولید و عرضه یک خودروی اقتصادی افزایش یابد، در آن صورت راهکارهای متنوعی در نظر می‌گیریم و وزارت صمت مختار است تا در این خصوص پیشنهاداتی ارائه کند.

توکلی در پاسخ به این سوال که آیا در این صورت هیأت مدیره خودروسازان در مورد قیمت خودرو تصمیم می‌گیرد؟ تصریح کرد: وزارت صمت یک چارچوبی را پیشنهاد می‌دهد و در شورای رقابت ذیل مصوبه ۵۴۳ و در آن چارچوب، این پیشنهاد بررسی و در مورد آن اعلام نظر می‌شود.

تمام اطلاعات خرید و فروش باید در سامانه یکپارچه ثبت شود

سخنگوی شورای رقابت در مورد سرانجام سامانه یکپارچه هم افزود: اطلاعات از طریق خودروساز باید در سامانه یکپارچه بارگذاری شود؛ یعنی بعد از اینکه خرید و فروش انجام شد در سامانه یکپارچه باید اطلاعات از طریق خودروساز ثبت تا هم این اقدامات شفاف و قابل رصد شود.

وی در مورد اینکه با اصلاح این مصوبه، خودروساز هر چند وقت یک بار می‌تواند درخواست افزایش قیمت دهد؟ گفت: دستورالعمل خودرو به هیچ عنوان خارج از مصوبه ۵۴۳ نیست، بنابراین صورت‌های حسابرسی شده مالی بر اساس قوانین هیأت تعیین و تصویب قیمت‌ها ملاک است.

توکلی تصریح کرد: بنابراین در حال حاضر با اصلاح مصوبه دستورالعمل خودرو، فرایند قیمت گذاری خودرو تسهیل و از کاغذبازی و بوروکراسی کاسته شده است. نقش تنظیم‌گری فنی فقط در حوزه اجرا پررنگ شده و نظارت و سیاست گذاری همچنان با شورای رقابت است. چه در طول فرایند، چه در حال انجام و چه پس از انجام شورای رقابت نظارت می‌کند.
برچسب ها: شورای رقابت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران