کد خبر : ۵۸۸۶۷
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا در دومین سمینار رويكرد جهانی در توليد خودروهای برقی عنوان کرد:
مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا با بیان اینکه تولید خودروهای برقی نیازمند حمایت سیاستگذاران،‌ اعطای مشوق‌های مالی، در نظر گرفتن معافیت مالیاتی و تدوین نقشه راه است،‌ گفت: گروه خودروسازی سایپا برای ورود به صنعت خودروهای برقی و حرکت در این مسیر جهانی،‌ آماده شده است.
به گزارش خودروکار -  امیرحسین طیبی در دومین سمینار علمی و تخصصی "رويكرد جهانی در توليد خودروهای برقی" با اشاره به اینکه داده‌های جهانی نشان می‌دهد که به دلیل چالش‌های ژئوپلیتیکی و افزایش هزینه‌ها، طی دو سال گذشته حرکت به سمت خودروهای بدون آلایندگی و مشخصا برقی و هیبرید سرعت گرفته و پیشرفت کرده است،‌ افزود: کربن زدایی حمل و نقل برای کاهش وابستگی به نفت، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش کیفیت هوا نکات مهمی است که خودروسازان جهانی در راستای سیاست های کلان کشور خود دنبال می کنند؛ ایران نیز در این قاعده بین المللی باید فعالیت‌های خود را آغاز کند، تا با تولید خودروهای برقی و هیبرید بتوان میزان آلایندگی در شهرهای بزرگ را به حداقل رساند. 

او با اشاره به کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد که از سال 1914 نشست‌های سالانه‌ای برگزار می‌کند تا راهکارهایی برای مقابله با گرمایش زمین پیش روی اعضای خود قرار دهد‌،‌ گفت: پیرو جلسات متعدد ‌در سال 2013، ‌اعضا توافق کردند که تا سال 2015 با هدف جلوگیری از گرمایش زمین،‌ به تعریف مشترک دست يابند. در سال 2014 به منظور جلوگیری از افزایش ۲ درجه‌ای دمای کره زمین، توافق جهانی‌ حاصل شد و تا سال گذشته میلادی نیز این نشست‌ها در کشورهای مختلف برگزار شد و اعضا به دنبال استفاده از روش هايی هستند که زمین کمترین آسیب را ببیند.

مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا ادامه داد: دولت ها در کنوانسیون تغییرات اقلیمی در اجلاس پاریس (در سال 2015) که یکی از تخصصی‌ترین نشست ها بود، ‌توافق کردند که محدود کردن افزایش دما به کمتر از 2 درجه تا سال 2030 پیگیری شود. برقی‌سازی حداقل 20 درصد از تمام وسایل حمل و نقل جاده ای در سطح جهان تا سال 2030 هم از دیگر موضوعاتی بود که کشورهای عضو کنوانسیون تغییر اقلیم پذیرفتند.

او یادآورشد: در سال 2015 اعضا پذیرفتند که تا سال 2030، ‌تعداد وسایل نقلیه سبک دو و سه چرخ برقی از 230 میلیون دستگاه به بیش از 400 میلیون دستگاه افزایش پیدا کند و نیز تعداد خودروهای برقی از یک میلیون دستگاه به بیش از 100 میلیون دستگاه برسد.

طبیی با بیان اینکه در اجلاس پاریس ‌توافق شد که تا سال 2030 (6سال دیگر) تمام وسایل نقلیه برقی از تمام برقی گرفته تا پلاگین هیبرید و پیل سوختی در تمام دسته‌بندی‌های دو و سه چرخ، خودروهای سبک، ون‌های تجاری سبک، اتوبوس‌ها، کامیونت‌ها و غیره باید 35 درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص دهند،‌ گفت: تعدادی از کشورها توافق نامه را امضا و اجرا کرده‌اند و تعدادی از امضا کنندگان توافق را اجرا نکردند؛ ایران با داشتن دو درصد از انتشار آلایندگی کل جهان هنوز به این توافق نپیوسته ‌است.

او با اشاره به انتشار آلایندگی جهانی در ناوگان حمل و نقل جاده ای به رغم وسایل نقلیه بدون آلایندگی (ZEV)، تصریح کرد: حجم انتشار آلایندگی در سال 2023 به میزان‌ 6.3میلیارد تن بوده است که نسبت به سال 2022 حدود 5 درصد افزایش یافته است. بر این اساس سهم امریکا از میزان آلایندگی در سال میلادی گذشته به میزان‌ 1.63 میلیارد تن، ‌اتحادیه اروپا 0.98 میلیارد تن و چین 0.90 میلیارد تن بوده است.

مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا تاکید کرد: تا سال 2023 کشور چین تعداد ‌ناوگان خودرو برقی خود را به 22 میلیون دستگاه،‌ اروپا به 12 میلیون دستگاه و امریکا به 5.1 میلیون دستگاه رسانده است. بدین جهت می توان گفت که در قیاس با سال 2020 تولید خودروهای برقی 4 برابر شده است.

او با اشاره به اینکه سهم فروش خودروهای برقی از کل تولید خودروهای سواری فروخته شده در کشور چین 27 درصد، ‌اروپا 22 درصد،‌ امریکا 8.8 درصد و ژاپن 3.6 درصد بوده است،‌ گفت: اقتصادهای نوظهور مانند هند،‌ تایلند و اندونزی هم در حوزه خودروهای برقی ورود کردند و توانستند بین 2 تا 9 درصد از فروش خودروهای برقی را به خود اختصاص دهند. بر این اساس سیاست‌های حمایتی و خودروهای برقی ارزان قیمت، ‌عامل و محرک پیشرفت پذیرش خودروهای برقی در اقتصادهای نوظهور است. به عنوان مثال 86 درصد از خودروهای برقی فروخته شده در هند با قیمت کمتر از 20 هزار دلار است.

طیبی با تاکید بر اینکه سال 2020 سهم خودروهای برقی سواری از کل فروش خودروهای سواری 5 درصد و نیمه اول سال 2023 این عدد به 15.5 درصد رسید،‌ افزود: در نیمه اول سال 2023 سهم فروش خودروهای برقی از کل فروش برند شرکت‌های خودروساز ولوو و جیلی حدود 27 درصد بوده است و پس از آن شرکت های ب‌ام‌و و بنز به ترتیب سهم 23 و 20 درصدی در فروش خودرو برقی داشته اند.

او در ادامه به میزان پیمایش خودروهای برقی پرداخت که این امر یکی از دغدغه‌های جدی خریداران است. مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا با بیان اینکه سالانه و به صورت میانگین پیمایش خودروهای برقی 10 درصد افزایش پیدا می کند، گفت: به طور متوسط پیمایش خودروهای برقی به 470 کیلومتر رسیده است. در این میان خودروهای برقی که در امریکا تولید می‌شوند امکان پیمایش تا 517 کیلومتر، ‌چین تا 490 کیلومتر و اروپا تا 445 کیلومتر را دارند.

طیبی در خصوص اقدامات شركت مپنا و شركت‌های خودروساز برای ورود به صنعت خودروهای برقی و حرکت در مسیر جهانی،‌ اظهار داشت: شرکت مکو (مرکز کسب و کار برقی سازی مپنا) و  شرکت میدکو (شرکت توسعه برقی سازی و ذخیره سازی انرژی مپنا) در مسیر برقی سازی خودروها،‌ به خودروسازان داخلی کمک می کنند. بر این اساس تفاهم‌نامه تولید و تامین سلول و باتری پک سایپا با میدکو امضا شده است. همچنین راه اندازی نخستین خط تولید شارژر با ظرفیت تولید سالانه بیش از 14000 ماژول،‌ احداث ایستگاه‌های شارژ هوشمند، ‌تفاهم‌نامه تامین شارژر اتوبوس‌های برقی در قراردادهای فروش،‌ همکاری مشترک با گروه بهمن در بهره‌برداری از پلتفرم باتری سواپ موتورسیکلت الکتریکی، ساخت شارژر پانتوگراف، ‌‌امضای قرارداد با شهرداری جهت نصب 5000 ایستگاه شارژ در تهران و همچنین امضای تفاهم‌نامه همکاری در حوزه زیرساخت شارژ با شرکت ماموت خودرو  از جمله اقدامات صورت گرفته است.

مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا با تاکید بر اینکه دولت‌ها نقش آفرينان اصلی در برقی‌سازی خودروها هستند، گفت: از آنجا که در فرانسه توقف تولید خودروهای فسیلی تا سال 2030 هدف‌گذاری شده است،‌ تخصیص یارانه 6 هزار دلاری برای خریداران خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی،‌ اعطا 4 هزار یورو به مالکان خودروهای فرسوده و معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است. کشور آلمان نیز با معرفی بسته تشویقی در قالب اختصاص 600 میلیون یورو می‌خواهد در این مسیر گام بردارد. تخصیص بودجه 20 میلیون یورویی برای توسعه خودروهای برقی را هم کشور اسپانیا در نظر گرفته است.

لازم به ذکر است که در  ابتدای دومین سمینار علمی و تخصصی "رويكرد جهانی در توليد خودروهای برقی"، ‌گزارشی از نتایج افکارسنجی انجام شده از حاضرین سمینار اول درباره انتظارات از خودروی برقی، ‌اولویت‌ها و دغدغه ها ارایه شد و نتایج آن با روندهای جهانی مقایسه شد.

گفتنی است، سلسله سمینارهای علمی و تخصصی خودروهای برقی که با ابتکار و ایده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، ‌از هفته گذشته آغاز شده،‌ هفته‌های آینده به همت مرکز مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا و همکاری شرکت‌های گروه سایپا در شش محور "باتری خودروهای برقی و انواع تکنولوژی ساخت،‌ بررسی تکنولوژی و چالش‌های خودروهای برقی، ‌بررسی چالش‌های مکانیکی و الکترومکانیکی خودروهای برقی،‌ ارزیابی زیرساخت‌ها و سیاست‌گذاری اقتصادی در زمینه خودروهای برقی و معرفی خودروهای پیل سوختی" برگزار می‌شود. این سمینار با هدف آشنایی بیشتر و بهتر ‌مهندسان و کارشناسان گروه سایپا با برنامه‌های آتی این گروه خودروساز،‌ طراحی و تولید خودروهای برقی، مزایا و معایب خودروهای برقی و روندی که خودروسازان جهانی طی می‌کنند، است.

مدیریت مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا به عنوان دبیرخانه علمی سلسله سمینارهای خودروی برقی از تمامی متخصصان و محققان حوزه خودروهای برقی دعوت می‌کند تا هر گونه اطلاعات و دانش در این زمینه دارند، ‌ارایه کنند.
برچسب ها: سایپا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران