کد خبر : ۵۸۸۷۲
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
خودروکار گزارش می دهد
در شرایطی وزارت صمت اولویت برنامه های خود را توسعه برقی سازی با اولویت حمل و نقل عمومی قرار داده که شهرداری تهران بدون در نظر گرفتن ظرفیت های داخلی به دنبال هزینه کرد بودجه این نهاد برای واردات خودرو و موتورهای برقی است.
به گزارش خبرنگار  خودروکار - در حالی شهرداری تهران اقدام به واردات خودرو و موتور برقی کرده به استناد ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو و واردات خودرو باید این اقدام را مصداق نقض قانون دانست چرا که وزیر صمت نیز در گزارش های اخیر در زمینه واردات تاکسی و خودروهای برقی به سهم ۲۰ هزار دستگاهی شهرداری در واردات تاکسی های برقی اشاره کرده است .

در حالی در صلاحیت شهرداری برای ورود به موضوع واردات خودرو ابهامات زیادی وجود دارد که براساس گزارش های ارایه شده سایپا هم اکنون در صدر واردات تاکسی های برقی است به طوری که این گروه خودروسازی در گام نخست اقدام به واردات ۱۰ هزار خودروی برقی کرده هرچند که هنوز هیچ کدام از این خودر ها وارد ناوگان تاکسیرانی نشده است. ایران‌ خودرو نیز در مرحله نخست اقدام به ثبت سفارش چهارهزار دستگاه تاکسی برقی کرده که براساس برنامه ریزی ها مقرر شده این دو خودروساز اقدام به واردات بیش از ۲۰ هزار تاکسی برقی کنند .

در همین حال ۱۰ مونتاژکار نیز برای واردات تاکسی‌های برقی انتخاب شده‌اند که از بین آن‌ها بیشترین ثبت سفارش مربوط به کرمان‌موتور با ۶ هزار دستگاه، گروه بهمن ۵ هزار دستگاه هونگچی و مدیران‌خودرو ۲ هزار دستگاه آریزو ۵ برقی است.

این شرایط در حالیست که به تازگی یکی از شرکت های خودروساز خصوصی طی تفاهم نامه ای با تاکسیرانی ۸۸ دستگاه تاکسی برقی را تحویل داد و شهردار تهران نیز در این مراسم شهردار تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۴ درصد خدمات از حمل‌ونقل عمومی و ۶۶ درصد از خودروهای شخصی و تاکسی است، بنابراین به‌تبع حضور خودروهای برقی در ناوگان حمل‌ونقل و به ویژه ناوگان تاکسیرانی نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و کمک جامعه است. در این راستا نسبت به تامین ۷۰ درصد حمل‌ونقل عمومی با خودروهای برقی، هدف‌گذاری شده است.

او در‌حالی براستفاده از این ظرفیت داخلی تاکید کرده که پیش از این نیز نسبت به واردات اتوبوس های دست دوم‌ خارجی اقدام کرده بود در حالی که ایران خودرو نخستین خط تولید اتوبوس برقی را راه اندازی کرده و با تکیه بر توان داخلی به دنبال کاهش اثرات و هزینه های سنگین آلودگی هوا در کلان شهرها است.

اتوبوس های برقی آتروس به یک پک باتری ۳۵۰ کیلو وات ساعتی مجهز شده و قدرت موتور این اتوبوس ۴۸۰ اسب با گشتاور ۳۵۰۰ نیوتن متر است.

اتوبوس برقی ای آتروس  در عرض سه ساعت به طور کامل شارژ خواهد شد و توانایی پیمودن ۲۵۰ کیلومتر را با همان شارژ سه ساعته دارد. موتور این اتوبوس ۵ سال و باتری های آن ۸ سال از سوی شرکت گارانتی دارند. 

اقدامات ایران خودرو در زمینه خودروهای برقی به حمل و نقل عمومی محدود نصد به طوری که عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در بازدید از این گروه صنعتی بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی در توسعه خودروهای برقی تاکید و اظهار کرد؛ استراتژی اصلی وزارت صمت حمایت منطقی، دقیق و عالمانه از ساخت داخل است. حمایت از تولید داخل به این معنا نیست که ما تجارت و صادرات و واردات را از دستور کار خارج کنیم، ما معتقدیم باید تولید داخلی را حمایت کنیم و این تا زمانی معنی دارد که بتوانیم این تولیدات را صادر کنیم. خودروی داخلی باید در تراز جهانی تولید و قابلیت صادرات را داشته باشد و این آینده ای است که برای تولید داخلی متصور هستیم.

در همین راستا در آبان ماه امسال تفاهم نامه همکاری های استراتژیک گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت دانگ فنگ چین، با حضور وزیر صمت به امضای مدیران عامل دو شرکت رسید و نقشه راه همکاری های آینده دو شرکت در زمینه محصولات آینده و همکاری های فناورانه ترسیم شد.
در جریان بازدید وزیر صمت از شرکت دانگ فنگ، قرارداد عرضه خودرو برقی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور نیز میان این شرکت و گروه صنعتی ایران خودرو به امضا رسید و در مرحله اجرایی قرار گرفت. از آن جا که ایران خودرو با شرکت دانگ فنگ سابقه همکاری داشته، برای سرعت بخشی در ورود خودروهای برقی به بازار خودرو، به ویژه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی های کلان شهرهای کشور، همکاری با این شرکت از سر گرفته شد.
در چنین شرایطی اقدام شهرداری در زمینه ورود به حوزه واردات خودروهای برقی چندان منطقی به نظر نمی رسد.

هرچند چندی پیش، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، از توافق با وزیر صمت برای تأمین ارز واردات خودرو‌های برقی و تامین ارز مورد نیاز شهرداری تهران خبر داد و از تامین یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای برقی گفت اما به نظر می رسد شهرداری تهران می تواند با اختصاص این مبلغ به خرید خودرو و اتوبوس داخلی برقی ضمن حمایت از خودروسازان داخلی، آن ها به را به توسعه برقی سازی تشویق کند.
برچسب ها: خودروهای برقی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران