کد خبر : ۵۹۱۸۱
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
آمار منتشرشده از وضعیت فروش محصول خودروسازان در سامانه کدال، نشان از آن دارد که سه خودروساز بزرگ کشور در دی‌ماه امسال با افت ۱۰.۶درصدی فروش محصول نسبت به آذرماه مواجه بوده‌اند. همچنین این سه خودروساز در آمار ۱۰ ماه سال جاری ۱۳درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته فروش داشته‌اند.
به گزارش خودروکار -  طبق آماری که خودروسازان به بورس ارائه داده‌اند، سه تولیدکننده بزرگ خودرو در کشور در دی‌ماه سال جاری ۸۲هزار و ۸۶۶ دستگاه خودرو به فروش رسانده‌اند. این در حالی است که این رقم برای آذرماه ۹۲هزار و ۷۰۶ دستگاه بوده است. بنابراین آنها در ماه ابتدایی زمستان، ۹هزار و ۸۴۰ دستگاه معادل ۱۰.۶درصد کمتر از آذرماه فروش داشته‌اند.

افت تولید خودروسازان طی ماه‌های گذشته و وضعیت رکودی این صنعت که به استناد دیگر آمارها از جمله شاخص شامخ که توسط اتاق بازرگانی ایران منتشر می‌شود هم تایید شده، می‌تواند از مهم‌ترین علل و عوامل افت فروش خودروسازان در نظر گرفته شود.

 در واقع خودروسازان طی این چند ماه کمتر تولید کرده‌اند و منطقی به نظر می‌رسد اگر شاهد افت فروش آنها هم باشیم. علاوه بر این ممکن است خودروسازان بزرگ کشور انتظار رشد قیمت را داشته باشند و این موضوع نیز به طور تقریبی روی آمار فروش آنها موثر بوده باشد. البته باید توجه داشت که طبق اطلاعات منتشرشده در سامانه کدال خودروسازان نیمه‌دولتی بخش بسیار زیادی از تولید خود را فروخته‌اند؛ به طوری که آمار فروش آنها ۹۹درصد از تولید بوده است،

 بنابراین این عامل نمی‌تواند تاثیر زیادی گذاشته باشد و احتمالا علت اصلی، افت تولید خودرو است.

آمار فروش ۱۰ ماه خودروسازان نیز نشان می‌دهد که آنها از ابتدای سال جاری تا انتهای دی‌ماه ۸۱۱هزار و ۲۰ دستگاه از محصولات خود را به فروش رسانده‌اند؛ این در حالی است که این رقم برای مدت مشابه سال گذشته ۹۳۱هزار و ۵۶۹ دستگاه بود. بنابراین فروش خودروسازان بزرگ کشور در این مدت زمانی ۱۲۰هزار و ۵۴۹دستگاه، معادل ۱۳درصد افت، داشته است.

 ایران خودرو در آمار فروش ماهانه وضعیت بهتری نسبت به رقبای خود دارد. این شرکت در دهمین ماه از سال ۵۱هزار و ۱۲۳ دستگاه فروش داشته که نسبت به ‌آمار ۵۲هزار و ۷۹دستگاهی آذرماه تنها ۹۵۶دستگاه معادل ۱.۸درصد کمتر بوده است. این شرکت همچنین در ۱۰ ماه سال جاری ۹.۵درصد کمتر از مدت مشابه سال ۱۴۰۱ فروش داشته و از ۴۹۲هزار و ۲۹۶دستگاه به ۴۴۵هزار و ۵۲۱دستگاه رسیده است. 

آبی‌پوشان جاده‌مخصوص در این ۱۰ ماه کمی بیشتر از آنچه تولید کرده‌اند فروخته‌اند؛ به طوری که تولید ۱۰ ماه آنها ۴۴۴هزار و ۴۷۱ دستگاه بوده ولی در همین مدت زمانی ۴۴۵هزار و ۵۲۱دستگاه فروخته‌اند که نشان می‌دهد بخشی از این فروش از انبار ایران‌خودرو بوده است.

 

سایپا اما وضعیت مناسبی در آمار فروش ندارد. بر اساس آمار منتشره این خودروساز در دی‌ماه فروشی معادل ۲۶هزار و ۱۵ دستگاه داشته‌ است؛ آن هم در شرایطی که فروش آذرماه این شرکت ۳۲هزار و ۶۱۰ دستگاه بوده است. بنابراین در ماه ابتدایی زمستان سایپا ۶هزار و ۵۹۵ دستگاه معادل ۲۰درصد کمتر از آذر فروش داشته است. در آمار ۱۰ ماه نیز دومین خودروساز بزرگ کشور افت ۱۳.۲درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد؛ به طوری که این خودروساز از ابتدای سال جاری تا انتهای دی‌ماه ۲۸۱ هزار و ۸۶دستگاه از محصولات خود را فروخته اما این آمار برای مدت مشابه پارسال ۳۲۳ هزار و ۹۵۵ دستگاه بوده است. در مورد نسبت فروش به تولید نیز سایپا کمینه آمارهای سه خودروساز بزرگ را ثبت کرده است؛ به طوری که از ۲۸۸هزار و ۳۳۳هزار دستگاه خودرویی که از ابتدای سال تا انتهای دی تولید کرده ۲۸۱هزار و ۸۶دستگاه را فروخته تا نسبت فروش به تولید آن ۹۷.۵درصد باشد.

سری هم به آمار فروش پارس‌خودرو بزنیم، شرکتی که بیشترین افت فروش خودرو در دی‌ماه نسبت به ماه پیش از آن را با ۲۸.۵درصد کاهش ثبت کرده است. پارس‌خودرویی‌ها در دهمین ماه از سال جاری پنج‌‌هزار و ۷۲۸ دستگاه خودرو فروخته‌اند؛ این در شرایطی است که این رقم برای آذرماه هشت‌هزار و ۱۷ دستگاه بوده است. در آمار ۱۰ ماه نیز رکورد افت فروش متعلق به پارس‌خودرو است. سومین خودروساز بزرگ کشور از ابتدای سال جاری تا انتهای دی‌ماه ۸۴هزار و ۴۱۳دستگاه خودرو فروخته‌است. در مدت مشابه سال گذشته این رقم برای پارس‌خودرو ۱۱۵هزار و ۳۱۸ دستگاه بود، بنابراین این شرکت در مدت زمانی مذکور ۳۰هزار و ۹۰۵ دستگاه معادل ۲۶.۸درصد کمتر از مدت مشابه سال پیش فروخته است. همچنین نسبت فروش به تولید پارس‌خودرو ۹۹.۲درصد است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران