کد خبر : ۵۹۲۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
ابتکار وزارت صمت برای چینی سواران؛
متقاضیان خودروهای چینی وارداتی باید از امروز تا ساعت ۱۳ روز چهارشنبه، یکی از حساب‌های خود را نزد شعب بانک‌های واجد شرایط اعلامی در سامانه به نام خودرو وارداتی وکالتی و مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان مسدود کنند.
به گزارش خودروکار - تقریبا یک سال قبل، وزارت صمت اعلام کرد، متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی باید با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان وجه نقد در حساب بانکی خود، وارد سامانه یکپارچه خرید خودرو‌های وارداتی شوند و پس از نام نویسی منتظر اعلام نتایج اولویت بندی شوند. روندی که پس از هفته‌ها چشم انتظاری برای متقاضیان، سرانجام نام حدود ۳۴ هزار تن از بین حدود ۱۲۰ هزار ثبت نام کننده، به مرحله نهایی و مورد تایید وارد شد. به بیان دیگر، تنها ۳۴ هزار تن امکان خرید خودرو‌های وارداتی را پیدا کردند و ما بقی افراد باید ۵۰۰ میلیون تومان بلوکه شده را از حساب بانکی خود برداشت می‌کردند؛ بنابراین، در شرایطی که انتظار می‌رفت طبق وعده‌های مسئولان وقت وزارت صمت، متقاضیان ظرف چند هفته به خودرو‌های وارداتی مد نظر خود دست یابند، اما فرآیند واردات خودرو‌های صفرکیلومتر به قدری طولانی و کلافه کننده شد که برخی از لیست انتظار انصراف دادند و در نهایت تعداد کمی خودرو به کشور وارد شد. هرچند وزیر صمت گفته است، روند واردات تداوم دارد و خودرو‌ها به زودی وارد می‌شوند.


در این میان؛ برخی خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه بدون متقاضی مانده اند و افرادی که اولویت انتخاب خودرو دارند، صبر کرده اند تا خودروی وارداتی دیگری غیر از مبدا چین را در آینده انتخاب کنند.



رییس سازمان توسعه تجارت نیز در این باره گفته بود: بسیاری از ثبت نام کنندگان خودروهای وارداتی که پیش از این در اسفند ۱۴۰۱ مبلغی را بلوکه کرده بودند، در سامانه یکپارچه، خودروهای چینی را انتخاب نمی‌کنند.

معاون وزیر صمت تاکید کرده بود: این خودروهای وارداتی مازاد به زودی در دسترس متقاضیان جدید قرار می گیرد تا آنها در صورت تمایل، نسبت به خریداری خودروهای وارداتی مازاد، اقدام کنند.
 
ضیغمی با بیان اینکه با بانک‌ها درباره بلوکه کردن پول برای ثبت نام متقاضیان جدید خودروهای وارداتی صحبت شده است، گفته بود: بانک‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال فراهم کردن سیستم‌هایشان هستند و در آینده نزدیک، احتمالاً هفته آتی عرضه خودروهای چینی برای سایر مردم را داریم. رئیس سازمان توسعه تجارت افزوده بود: ظرف چند روز، امکان نام نویسی و انتخاب خودروها در سامانه یکپارچه برای متقاضیان جدید فراهم خواهد شد.
 
نام نویسی جدید جهت عرضه خودروهای مازاد وارداتی فروش فوری با زمان تحویل حداکثر سه ماه
 
همان طور که وعده داده شده بود، خودروهای مازاد چینی در سامانه مذکور برای فروش به عموم مردم آماده شده است. به گونه ای که سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی در اطلاعیه ای با نام «ثبت‌نام جدید جهت عرضه خودروهای مازاد وارداتی فروش فوری با زمان تحویل حداکثر سه ماه» اعلام کرده است: 
 
به اطلاع کلیه افراد واجد شرایط در ماده ۴ دستورالعمل تنظیم بازار خودروسواری (مصوبه جلسه ۵۴۳ شورای رقابت) می‌رساند، از روز دو‌شنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ تا ساعت ۲۳:۵۹ روز جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۲۰ می‌توانند ثبت‌نام انجام داده و یک اولویت از سبد محصولات اعلامی انتخاب نمایند.

متقاضیان محترم باید از تاریخ یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ تا ساعت ۱۳:۰۰ روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۸ یکی از حساب‌های خود را نزد شعب بانک‌های واجد شرایط اعلامی در سامانه به نام خودرو وارداتی وکالتی و مبلغ پنج میلیارد ریال مسدود نمایند.


جدول شماره ۱: قیمت فروش محاسباتی قطعی خودروهای وارداتی در مبادی ورودی واحد: تومان

ردیف نام شرکت نشان تجاری مدل قیمت فروش قطعی درمبادی ورودی

دیفنام شرکتنشان تجاریمدلقیمت فروش قطعی درمبادی ورودی
1سایپاChanganCS35 plus type 2849,620,000
2سایپاChanganCS35 plus type 3904,470,000
3سایپاChanganCS55 plus1,117,700,000
4صنایع اتومبیل‌سازی فرداGeelyAzkarra1,531,900,000
5بهمن موتورBestuneT771,651,600,000
6ماموت موتورJettaVS51,695,700,000
7ماموت موتورJettaVS72,022,500,000
8مکث موتورVenuciaD60 Plus1,506,200,000
9مکث موتورVenuciaBIG-V1,676,700,000
10مکث موتورVenuciaStar1,940,500,000

تبصره ۱- قیمت مندرج در جدول، قیمت قطعی در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل: بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و ... به قیمت‌های فوق اضافه می‌گردد که واردکنندگان با رعایت آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو، می‌توانند نسبت به دریافت آن و نیز در موعد مقرر نسبت به تحویل خودرو اقدام کنند.

جدول شماره ۱: قیمت فروش محاسباتی علی‌الحساب خودروهای وارداتی در مبادی ورودی واحد: تومان

ردیف نام شرکت نشان تجاری مدل ردیف نام شرکت نشان تجاری مدل قیمت فروش علی الحساب درمبادی ورودی

ردیفنام شرکتنشان تجاریمدلردیف نام شرکت نشان تجاری مدل قیمت فروش علی الحساب درمبادی ورودی
1راسا موتور خاورمیانهGACGS31,350,000,000
2راسا موتور خاورمیانهGACEmkoo1,700,000,000
3راسا موتور خاورمیانهGACEmpow1,500,000,000


تبصره ۲- قیمت علی‌الحساب اعلام شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و ... در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد. واردکنندگان می‌توانند پس از فراخوان اولیه و با دریافت ۵۰ درصد قیمت علی الحساب نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضی اقدام نمایند.

تبصره ۳- قیمت قطعی خودرو‌های مذکور پس از ارایه کلیه مستندات و مدارک مثبته و براساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و متعاقباً در سامانه بارگذاری خواهد شد.

تبصره ۴- عدم واریز وجه در هر یک از مراحل نامبرده و حداکثر ۵ روز پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت بندی خودرو وارداتی انتخابی حذف می‌گردد.

تبصره ۵- کلیه شرکت‌های واردکننده می‌بایست مطابق آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو نسبت به تحویل خودرو و دریافت وجه از مشتریان اقدام نمایند؛ در صورت تاخیر در تحویل و ... قرارداد‌های مذکور مشمول جرایم مندرج در آیین نامه فوق خواهند شد.

تبصره ۶- با وکالتی کردن حساب و نام نویسی اولیه در سامانه یکپارچه، هیچ تعهدی مبنی بر تخصیص خودرو ایجاد نخواهد شد.

تبصره ۷- اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح حسب ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اختیار نهاد‌های ذیربط قرار می‌گیرد.
برچسب ها: وزارت صمت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران