کد خبر : ۵۹۳۸۷
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
مدیر عامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه سهم تهران از میزان مراجعین پلاک تهران به مراکز معاینه فنی تنها ۳۷ درصد است و ۴۰ درصد از خودروها بنابر اعلام پلیس راهور فاتب از مراکز خارج از شهر تهران معاینه فنی دریافت می‌کنند، گفت: حتی بسیاری از خودروهای عمومی پلاک تهران مانند تاکسی‌ها که صرفا در شهر تهران تردد می‌کنند نیز از شهرستان های اطراف معاینه فنی دریافت می‌کنند.
به گزارش خودروکار - سید محمد مهدی میرزایی قمی  با اشاره به تأکیدات ریاست شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر نیاز اعمال ضوابط خاص برای وضعیت آلایندگی خودروها در شهر تهران و همکاری شهرداری تهران و وزارت کشور جهت ارائه طریق برای الزام اخذ معاینه فنی خودروهای پایتخت در مراکز معاینه فنی شهر تهران، گفت: به دفعات این درخواست را داشتیم که لازم است تا بنابر ادله علمی و منطقی، سطح پایش آلایندگی و نحوه اعمال آن در کلان شهرها که با معضل آلودگی هوا روبرو هستند، با شهرهای کوچک متفاوت باشند. 

وی در ادامه بر نیاز به بازنگری ضوابط و پیش بینی راهکارهای قانونی برای مراجعه خودروهای پایتخت به مراکز معاینه فنی شهر تهران تأکید کرد.

میرزایی قمی با بیان اینکه بنابر اعلام سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور «سیمفا»، مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران در مقایسه با سایر مراکز کشور به صورت دقیق تر و ضابطه مندتری نسبت به پایش خودروها از منظر آلایندگی و ایمنی اقدام می کنند، گفت: از ابتدای سال تا ۲۳ بهمن ماه به مراکز شهر تهران یک میلیون و ۱۳۱ هزار دستگاه خودرو مراجعه کرده که از این بین نقص مربوط به آلایندگی ۱۴۴ هزار و همراستایی ۸۴  هزار و کمک فنر ۳۹ هزار و تست ترمز ۱۰۹ هزار و وضعیت ظاهری ۱۷۰ هزار دستگاه شناسایی و در نهایت جهت اخذ معاینه فنی، توسط راکبین آن رفع ایراد شده است و در مجموع ۳۰ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدند و تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص بوده‌اند.

میزان مردودی معاینه فنی در تهران بیشتر است

وی ادامه داد: این آمار نشان می دهد میزان مردودی معاینه فنی در تهران بیشتر است. بدون تردید این دقت و سطح پایش نتیجه نظارت‌های مستمری است که ستاد معاینه فنی بر صحت عملکرد مراکز معاینه فنی تحت پوشش خود دارد. 

کاهش ۲۳ درصدی انتشار مونوکسید کربن با اخذ معاینه فنی

میرزایی قمی در خصوص تاثیر معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: براساس نتایج سیاهه انتشار شهر تهران تأثیری که معاینه فنی به صورت مستقیم در آلودگی هوا دارد به شکلی است که اگر همه خودروهای شامل معاینه فنی به مراکز مراجعه و اقدام به اخذ گواهی معاینه فنی کنند، شاهد کاهش ۲۳ درصدی انتشار مونوکسید کربن خواهیم بود. البته درصد کاهش مستلزم این است که معاینه فنی به صورت دقیق و با رعایت کلیه استانداردهای مترتب انجام شود.

به گفته وی، بدون تردید یکی از اقدامات اصلی جهت افزایش اثر بخشی معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا در شهر تهران می‌تواند با الزام خودروهای پایتخت به دریافت معاینه فنی از مراکز شهر تهران و پیش نیاز داشتن معاینه فنی برتر جهت تردد در محدوده‌های ترافیکی با هدف ارتقاء سطح پایش آلایندگی باشد. 

تشویق اخذ معاینه فنی از مراکز تهران با تخفیف ورود به محدوده ترافیکی پایتخت 

مدیر عامل ستاد معاینه فنی با اشاره به تخفیف ۳۰ درصدی تعرفه عوارض تردد در طرح ترافیک و محدوده کم انتشار آلایندگی برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر در سال ۱۴۰۲، افزود: باتوجه به اهمیت تردد خودروهای دارای آلایندگی کم تر در محدوده های ترافیکی شهر تهران برای مدیریت شهری از سنوات گذشته تخفیفاتی برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر لحاظ شده که در سال پیش رو نیز این تخفیف ویژه برای این خودروها با درصدی که متعاقبا اعلام خواهد شد ادامه دارد و گفتنی است براساس مصوبه هفتاد و هشتم جلسه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران برای نخستین بار دارندگان معاینه فنی از مراکز شهر تهران مشمول تخفیف دریافت مجوز ورود به محدوده های ترافیکی شهر تهران می‌شوند.   

صدور یک میلیون و ۷۴ هزار گواهی معاینه فنی از ابتدای سال تاکنون

معاینه فنی برتر تنها مختص خودروهای انژکتوری است

تفاوت فرایند انجام معاینه فنی برتر و عادی تنها در آزمون آلایندگی خودروست

وی با اشاره به صدور یک میلیون و ۷۴ هزار گواهی معاینه فنی از ابتدای سال تاکنون تصریح کرد: از گواهی های صادره ، در حدود ۱۶۵ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع در حدود ۳۰ درصد مراجعین متقاضی معاینه فنی برتر بوده که در نهایت ۱۵ درصد از آنها موفق به دریافت معاینه فنی برتر می شوند و لازم به ذکر است که معاینه فنی برتر تنها مختص خودروهای انژکتوری است. تفاوت فرایند انجام معاینه فنی برتر و عادی تنها در آزمون آلایندگی خودروست.
برچسب ها: معاینه فنی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران