کد خبر : ۵۹۴۳۹
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
بر اساس آمار جمع آوری شده در واحد آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، ۲۲ درصد تلفات حوادث رانندگی موتورسوار هستند.
به گزارش خودروکار -  طبق اعلام پزشکی قانونی کشور، آمارهای توصیفی و تحلیلی از حوادث و آسیب‌های اجتماعی منبع اطلاعاتی مفیدی برای بررسی ابعاد مختلف این حوادث و در نظر گرفتن تمهیدات و راهکارهایی برای رفع دلایل بروز آن و کمک به کاهش وقوع آنهاست.

از جمله این موارد می‌توان به آمارهای تحلیلی و توصیفی تصادفات رانندگی اشاره کرد که تا پایان سال ۱۴۰۰ توسط سازمان پزشکی قانونی گردآوری و منتشر می‌شده است؛ این آمار در برگیرنده جزئیات مفید و قابل توجهی از دلایل مرگ در حوادث رانندگی است که در این گزارش به جزئیاتی از تصادفات موتورسواران و دلایل مرگ آنان در فاصله زمانی پنج ساله (از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) اشاره می‌شود.

۲۲ درصد تلفات حوادث رانندگی موتورسوارند

تلفات موتور نسبت به کل متوفیات حوادث رانندگی رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد، در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۱۸ هزار و ۱۹۲ موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند، این رقم ۲۲ درصد کل تلفات حوادث رانندگی این محدوده زمانی را شامل می‌شود.

تهران بیشترین و ایلام کمترین تلفات موتورسواران

بر اساس این گزارش در طول پنج سال (فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) استان‌های تهران با یکهزار و ۷۸۲، فارس با یکهزار و ۷۱۷ و خراسان رضوی با یکهزار و ۴۳۷ فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با ۷۳، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۰۷ و اردبیل با ۱۱۳ فوتی کمترین آمار تلفات موتورسوار را داشته‌اند.

این در حالی است که استان‌های گلستان با ۳۸.۱ درصد، بوشهر با ۳۵.۴ درصد و هرمزگان با ۳۲.۹ درصد بالاترین و استان‌های کرمانشاه با ۸.۹ درصد، ایلام با ۱۰.۴ درصد و اردبیل با ۱۰.۸ درصد پایین‌ترین درصد تلفات موتورسواران نسبت به کل متوفیات حوادث رانندگی را داشته‌اند.

بیشترین تلفات در مسیرهای برون شهری

در این سال‌ها ۳۸.۸ درصد تلفات موتورسواران در راه‌های درون‌شهری، ۴۸.۱ درصد در جاده‌های برون‌شهری، ۱۱ درصد در راه‌های روستایی و ۲.۱ درصد در سایر مسیرها جان خود را از دست داده‌اند.

از کل تلفات موتورسواران نیز ۹۶.۱ درصد مرد و ۳.۹ درصد زن بودند.

۶۶ درصد کشته‌های موتور زیر ۴۰ سال هستند

بر اساس آمارهای موجود درصد قابل توجهی از تلفات موتورسواران در گروه‌های سنی زیر ۴۰ سال و در افراد جوان هستند. در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۶۶.۲ درصد از کل تلفات موتورسواران در محدوده سنی کمتر از ۴۰ سال قرار داشتند که رقمی قابل توجه است.

از لحاظ سطح تحصیلات نیز ۷۶.۳ درصد از تلفات موتورسواران بی سواد و یا دارای تحصیلات پایین‌تر از دیپلم بودند؛ شغل ۴۱.۱ درصد آنان نیز آزاد، ۱۷.۹ درصد کارگر، ۱۱.۹ درصد دانش‌آموز، ۸.۶ درصد کشاورز و مابقی در سایر مشاغل و یا نامعلوم بودند.

نزدیک به نیمی از موتور سوران بر اثر ضربه به سر فوت می‌کنند

آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که با وجود تأکیدات بسیار بر استفاده از کلاه ایمنی، متأسفانه همچنان شاهد هستیم که علت اصلی مرگ موتورسواران ضربه به سر است.

در این محدوده زمانی ۴۸.۵ درصد موتورسواران به علت ضربه به سر، ۲۶.۱ درصد به دلیل شکستگی‌های متعدد، هفت درصد خونریزی و ۱۴.۶ درصد به چند علت متعدد جان خود را از دست داده‌اند. علت مرگ ۳.۸ درصد سایر عوامل بوده است.

نحوه تصادف ۷۸.۹ درصد از تلفات موتور برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر است

بر اساس این گزارش در این سال‌ها نحوه تصادف منجر به فوت ۷۸.۹ درصد از موتورسواران برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر و ۱۰.۴ درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده، همچنین ۷۸.۹ درصد از موتورسواران راننده وسیله نقلیه و ۱۹.۸ درصد ترک موتور بوده اند.

خودروی درگیر با موتورسوار متوفی به ترتیب عبارت بودند از خودروی سواری ۴۲.۷ درصد، وانت بار ۱۰.۵ درصد، موتور سیکلت ۹.۵ درصد، کامیون و تریلی ۹.۲ درصد، اتوبوس و مینی بوس ۱.۷ درصد و ۸.۴ درصد خودروهای دیگر بوده است. موتور ۱۸ درصد از افراد متوفی نیز خودروی درگیر نداشته است.
برچسب ها: موتور
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران