کد خبر : ۵۹۴۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
خودروکار گزارش می دهد
در حالی برندهای چینی در مسابقه عرضه خودروهای لوکس خود به بازار ایران دست و پنجه نرم می کنند که بررسی برخی ایرادات در این خودروها این تصور را در اذهان پررنگ می کند که بازار ایران این روزها به مرکز تستی برای شناسایی ایرادات احتمالی خودروهای چینی تبدیل شده است.
 به گزارش خبرنگار  خودروکار - پس از تحریم های دوباره صنعت خودرو در سال ۹۷ و خروج شرکای خارجی این صنعت، چینی ها توانستد با ماندن در ایران به نقش اول بازار خودروی ایران تبدیل شوند و سهم بالایی از این بازار را کسب کنند. 

هرچند در سال های گذشته و در زمانی که تنوع خودروها در بازار خودرو بالا بود چینی ها توانستند با عرضه خودروهای قیمت مناسب و با ظاهری زیبا جایی برای خود باز کنند اما در ادامه با عرضه خودروهای به روزتر خودروهای چینی با کیفیت پایین ساخت و کمبود امکانات رفاهی، نارضایتی خریداران را به دنبال داشت و بی کیفیتی با این خودروها عجین و سهم آن ها از بازار کاسته شد اما با این حال چینی ها عقب ننشستند و بازار خودروی ایران را رها نکردند و در مقابل تلاش کردند با افزایش سطح کیفیت ساخت خودروها و ارتقای آن‌ها در حد کلاس خودروهای جهانی، جایگاه خود را در این بازار تثبیت کنند.

معرفی خودروهای به روز از برندهای مختلف چینی در ایران و در نهایت معرفی لوکس ترین چینی بازار خودرو که به تازگی انجام شد نیز موید این مطلب است.

اما با این حال خودروهای چینی نتوانسته مصرف کنندگان و خریداران بازار خودرو را اقناع کند و تفکر قدیمی همچنان پابرجاست و کمبود قطعات این خودروها در کنار خدمات پس از فروش نه چندان کامل این خودروها مزید بر علت شده است.

با این حال چینی ها همچنان در تلاش هستند تا محصولات خود را به ایران صادر کنند و یا با همکاری شرکت های داخلی همکار مونتاژ این خودروها را در داخل کشور انجام دهند.

آن چه در این مسیر دیده می شود موفقیت چشمگیر چینی ها در بازار جهانی است. در حالی ایرانی ها چندان خاطره خوبی از برخی خودروهای چینی ندارند که خودروهای مشابه در بازارهای جهانی موفق به پاس کردن استانداردهای بین المللی و تست های جهانی می شوند و سهم زیادی از بازار کشورهای خارجی را به خود اختصاص می دهند. در این شرایط این پرسش مطرح می شود که آیا کیفیت خودروهای چینی عرضه شده در ایران با خودروهای مشابه در بازارهای جهانی متفاوت است؟ آیا چینی ها بازار ایران را مرکز تستی برای شناسایی ایرادات خودروهای خود می دانند و با عرضه آن ها در بازار ایران و آگاهی از مشکلات احتمالی نسخه بهبود یافته را روانه بازارهای صادراتی می کنند؟

به طور قطع همه خریداران خودروهای چینی با ایراداتی غیرمعمول در خودروهای خود روبرو شده اند، ایراداتی که در مراحل تست نهایی خودروها قابل شناسایی است اما با این حال این خودروها تحویل خریدار شده و مشکلات زیادی را برای او به وجود آورده است این در حالیست که در همین حال همین خودرو در بازار جهانی تجربه رانندگی لذتبخشی را برای راننده فراهم آورده است.

هرچند که به نظر می رسد چینی ها به راحتی از بازار ایران دل نمی کنند اما لازم است سیاست گذار با اعمال محدودیت هایی سخت گیرانه نظارت بیشتری بر عملکرد این شرکت ها داشته و ایران را از مرکزی تست به هاب صادرات منطقه تبدیل کند چرا که بازار ایران در سال های اخیر این قابلیت را نشان داده است.


گزارش از میترا ممسنی

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران