کد خبر : ۵۹۵۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
اگر فقط نیمی از خودروهای فعال سطح کشورمان با "خودروهای برقی" جایگزین شوند، ماهیانه ۴۳ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصرف بنزین می‌شود! و این، همان تصمیم بزرگ و تاریخی‌ است که دولت باید پای اجرای آن به عنوان یک مطالبه مردمی همگانی بایستد!
به گزارش خودروکار -  یکی از مشکلاتی که مردم کلانشهرهایی چون تهران سال‌هاست با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، آلودگی هوا است؛ اما برای حل این معضل دیرینه نه تنها اقدامات جدی، کارآمد و مؤثری صورت نگرفته بلکه "میزان مصرف سوخت" نیز که یکی از متهمان اصلی تولید آلایندگی است، شیب تند و سرسام‌آوری داشته به گونه‌ای که موجب ناترازی در بنزین تولید داخل شده و مسئولان امر را ناگزیر به واردات بنزین کرده به گونه‌ای که فقط در سال جاری بیش از 2 میلیارد دلار صرف واردات بنزین شده است!

این در حالیست که یکی از راه‌کارهایی که به طور حتم می‌تواند مصرف سوخت را کاهش دهد و کشور را به سمت صرفه‌جویی هدایت کند، توسعه "خودروهای برقی" است؛ آمار و ارقام و محاسبات ساده نشان می‌هد، خودروهای برقی بهترین و قوی‌ترین راهکاری است که می‌تواند از اتلاف و هدررفت سالیانه چند هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور و مردم فقط در بخش سوخت فسیلی خودروها جلوگیری کند!

طبق آمار، هر خودروی سواری روزانه به ازای هر 50 کیلومتر پیمایش حدود 8 لیتر بنزین مصرف می‌کند که با نرخ سهمیه‌ای 12000 تومان در روز و 360000 تومان در ماه برای مصرف کننده هزینه دارد. 

شاید این رقم برای بسیاری از افراد رقم ناچیزی محسوب شود اما اگر نگاه کلان‌تری داشته باشیم، عمق فاجعه را در میزان مصرف سوخت و هزینه‌ای که از بودجه عمومی دولت برای این امر صرف می‌شود بهتر درک می‌کنیم.

اگر در حال حاضر مصرف روزانه بنزین در کشور را به طور متوسط 100 میلیون لیتر در نظر بگیریم (البته این رقم در شهریور به بیش از 120 میلیون لیتر رسیده بود) که 60 میلیون لیتر آن بنزین سهمیه‌ای و 40 میلیون لیتر بنزین آزاد است، روزانه 90 میلیارد تومان برای بنزین سهمیه‌ای و 120 میلیارد تومان برای بنزینآزاد هزینه می‌شود که مجموع آن رقمی بالغ بر 210 میلیارد تومان در روز و 6 هزار و 300 میلیارد تومان در ماه است.

در این بین حدود 80 هزار میلیارد تومان نیز یارانه‌ای است که ماهانه از سوی دولت به مصرف بنزین تعلق می‌گیرد که با هزینه پرداختی شهروندان رقمی بالغ بر 86 هزار و 300 میلیارد تومان می‌شود!

این در حالی است که خودروهای برقی به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش 13 تا 15 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند که با توجه به تعرفه اعلام شده از سوی شرکت توانیر، هزینه برق خودروهای برقی به ازای هر کیلووات‌ساعت، 547 تومان است بنابراین یک خودروی برقی در 100 کیلومتر پیمایش، هزینه برق مصرفی آن صرفا 8 هزار و 205 تومان خواهد بود و اگر یک خودرو در یک ماه 1500 کیلومتر پیمایش داشته باشد هزینه برق مصرفی برای مالک این خودرو صرفاً 123 هزار تومان خواهد بود!

با یان حساب، رقمی که در ماه صرف هزینه برق مصرفی خودروی برقی می‌شود در مقایسه با هزینه‌ای که از سوی دولت و مالک خودرو، صرف خودروهای بنزین می‌شود یک شوخی به نظر می‌رسد! البته برخی معتقدند که در تأمین برق نیز با مشکلاتی در کشور مواجه هستیم که نکته درستی است زیرا ناترازی که در تولید بنزین وجود دارد در تولید برق هم هست،اما سرمایه‌گذاری برای حذف ناترازی بنزین بسیار سنگین‌تر و هزینه‌برتر از حذف ناترازی در تولید برق است.

حال اگر نیمی از میلیون‌ها خودرویی که در سطح کشور تردد می‌کنند به خودروی برقی تبدیل شوند، معنایش 43 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ماهیانه در مصرف بنزین است! که البته بخشی از این مبلغ می‌تواند در بخش‌های دیگری مانند حذف "ناترازی تولید برق" هزینه شود.

فارغ از فرصت‌هایی که  مسئولان در سال‌‌های گذشته برای حرکت در مسیر ترویج خودروهای برقی از دست دادند، اقدامات مدیریت شهری تهران و وزارت صمت برای فراهم کردن زمینه واردات و تولید خودروهای برقی در کشور آغاز شده، اقدام بسیار ارزشمندی محسوب می‌شود که با تداوم روند آن گام‌های بلندی در مسیر پیشرفت و حرکت صحیح در استفاده بهینه از انرژی برداشته خواهد شد اما به طور حتم این مسیر نیازمند قطعی حمایت‌های دولت به ویژه بانک مرکزی است.

حالا دیگر مطالبه تمام شهروندان، حمایت تمام‌قد مسئولان دولتی از توسعه خودروهای برقی به ویژه در حوزه حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهرهای کشور مانند تهران است و در این مسیر قطعاً هیچ تعلل و غفلتی از دید مردم، بخشودنی نیست.


وقت آن رسیده که شخص رئیس‌جمهور و سایر مسئولان دولتی، همگام با مسئولان مدیریت شهری نشان دهند "منافع عمومی" را به هیچ‌چیز ترجیح نمی‌دهند و تسلیم فشار و لابی‌های پیدا و پنهان خودروسازان داخلی نمی‌شوند و فرصت به وجود آمده برای تحول در حمل و نقل عمومی و آسایش و سلامت مردم را مغتنم می‌شمارند.
برچسب ها: خودروهای برقی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران