کد خبر : ۵۹۸۷۶
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
تسلا جنگ قیمت تولید خودرو برقی ارزان را به چین باخت؛ شرکت خودروسازی تسلا امروز اعلام کرد که طرح تولید خودرو ارزان قیمت برقی را که سرمایه گذاری هنگفتی برای آن انجام داده بود را لغو کرد.
به گزارش خودروکار -تسلا جنگ قیمت تولید خودرو برقی ارزان را به چین باخت؛ شرکت خودروسازی تسلا امروز اعلام کرد که طرح تولید خودرو ارزان قیمت برقی را که سرمایه گذاری هنگفتی برای آن انجام داده بود را لغو کرد. این شرکت خودروساز آمریکایی منابع مالی و سرمایه گذاری خود را معطوف به توسعه و تولید خودروهای تاکسی خودران کرد.

ظاهرا تاکسی های خودران تسلا برپایه پلفترم خودروهای سایز کوچک طراحی و تولید خواهد شد، ایلان ماسک از سال ۲۰۰۶ به دنبال تولید خودروهای ارزان قیمت برای عموم جامعه بود. موفقیت های شرکت تسلا در تولید خودروهای برقی غیرقابل انکار است، ماسک بارها وعده عرضه خودرو برقی ارزان را طی سال های اخیر به سرمایه گذاران و مشتریان اعلام کرد. تسلا قصد دارد محصولات برقی خود را در بازار آمریکا با قیمت ۳۹ هزار دلار بفروش برساند؛ بنابراین این خودروساز دیگر محصول ۲۵ هزار دلاری تولید نخواهد کرد.

همزمان با اعلام این خبر ارزش سهام تسلا ۶ درصد سقوط کرد، این کاهش ارزش سهام به دلیل رقابت شدید خودروسازان چینی و سایر تولیدکنندگان بزرگ وسایل نقلیه برای عرضه محصولات برقی ایجاد شده است. طرح تاکسی های خودران تسلا احتمالا چالش مهندسی و ریسک تولید برای این خودروساز ایجاد کند؛ زیرا تامین قطعات الکترونیکی آن می تواند زمان بر باشد.
علیرغم اینکه تسلا تغییر برنامه تولید را در دستور کار قرار داده است؛ اما ابلاغ لغو سفارشات برای تولید قطعات خودروهای برقی به قطعه سازان اعلام نشده است. استراتژی تسلا برای تولید خودرو ارزان قیمت با تغییر طرح نشان می دهد که ماسک روی مزایایی رقابتی خود جهت پیروزی در بازار با چینی ها سرمایه گذاری می کند.

تصاحب سهم بازار با خودروهای برقی ارزان عمق نفوذ چینی ها را در بازارهای جهانی بیشتر از سایر خودروسازان غربی کرده است

کسب سود از خودروهای ارزان قیمت چالش جدی تمام صنایع خودروسازی (به غیر از چینی ها) است، اقدامات اخیر چین در کاهش قیمت محصولاتش می تواند منجربه زیان های هنگفت برای سایر تولیدکنندگان در صورت برآمدن رقابت با آن ها باشد. تسلا سال ها زمان و سرمایه برای تولید سایبرتراک صرف کرد، این محصول گران قیمت با ضعف های فراوانی راهی بازار شد. اما خودروسازان چینی با سرمایه گذاری در زنجیره تامین و تولید خودروهای ارزان قیمت چالش فروش برای سایبرتراک در بازارهای جهانی ایجاد کردند. تصاحب سهم بازار با خودروهای برقی ارزان عمق نفوذ چینی ها را در بازارهای جهانی بیشتر از سایر خودروسازان غربی کرده است. زمانی که خودروسازان چینی درحال برنامه ریزی برای تسلط به زنجیره تامین جهانی خودروهای برقی بودند، تسلا خرید تویتر، تولید تراشه مغزی و تولید موشک های اسپیس ایکس را دنبال می کرد.

تسلا جنگ تولید خودرو برقی ارزان را به چین باخت| ماسک به دنبال توسعه خودروهای خودران

سال گذشته تسلا ۱.۸ میلیون دستگاه خودرو بفروش رساند، پیش بینی می شود این مقدار تا سال ۲۰۲۸ به ۴.۲ میلیون دستگاه برسد

خودروهای خودران دست برنده تسلا

ایلان ماسک در سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام کرد که آرزو دارد تا سال ۲۰۳۰ تسلا ۲۰ میلیون دستگاه خودرو تولید و عرضه کند، با تغییر در برنامه ساخت خودروهای برقی ارزان قیمت مشخص نیست که ایلان ماسک چگونه به این آرزو دست خواهد یافت. مشتریان خودروهای برقی تسلا نباید انتظار وسیله نقلیه برقی ۲۵ هزار دلاری داشته باشند، سال گذشته تسلا ۱.۸ میلیون دستگاه خودرو بفروش رساند، پیش بینی می شود این مقدار تا سال ۲۰۲۸ به ۴.۲ میلیون دستگاه برسد.

تسلا معتقد است اگر خودروسازان توان تولید خودرو خودران را نداشته باشند، ارزش آن ها در بازارهای جهانی صفر است

اسلان ماسک آینده وسایل حمل و نقلی را بدون حضور راننده اعلام کرده است، بنابراین از هم اکنون در پی سرمایه گذاری و ترویج خودروهای خودران در کلاس ها و سطح های مختلف است. تسلا معتقد است اگر خودروسازان توان تولید خودرو خودران را نداشته باشند، ارزش آن ها در بازارهای جهانی صفر است. نکته قابل توجه اینجاست که تولید و استفاده از خودروهای خودران در آمریکا و چین تایید و مجوزهای لازم را دریافت کرده است.

تسلا به دنبال ایجاد یک زیست بوم برای خودروهای خودران است تا به این وسلیه مانع توسعه صنایع خودروسازی چین و تولید خودروهای ارزان قیمت برقی خودران شود. هرچند که گزارشاتی از تصادفات خودروهای خودران تسلا منتشر شده بود، اما به نظر می آید از سال جاری این گزارشات به کمترین مقدار برسد.
در پایان باید اشاره داشت که همزمان با توقف طرح تولید خودروهای برقی مقرون به صرفه تسلا، اروپایی ها رقابت شدیدی برای تولید وسایل نقلیه برقی ارزان قیمت را آغاز کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران