کد خبر : ۶۰۰۰۰
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۳
جاده‌های استان سمنان با میزبانی از میلیون‌ها مسافر عبوری در سال و قرارگیری در مسیر زائران امام رضا(ع) سالانه شاهد تصادف‌های دلخراش است و تخصیص اعتبار برای تکمیل آزادراه حرم تا حرم بعد از چند سال وقفه، در دور دوم سفر دولت سیزدهم به این دیار موجی از امیدافزایی را به همراه خواهد داشت.
به گزارش خودروکار - حدود ۶۵۰ کیلومتر از مسیر بیش از ۹۰۰ کیلومتری محور تهران - مشهد از استان سمنان عبور می‌کند که به دلیل تردد سالانه بیش از ۱۵ میلیون نفر از جاده‌های استان سمنان، یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می رود. آزادراه حرم تا حرم در قطعه قم به گرمسار اکنون فعال و قطعه دوم آن شامل محدوده گرمسار- سرخه و سرخه- سمنان در دست ساخت است.

اعتبار مورد نیاز برای تکمیل کل مسیر ۱۱۴ کیلومتری قطعه دوم آزادراه حرم تا حرم در محدوده استان سمنان(گرمسار تا سمنان)، با لحاظ نوسان قیمت‌ها، بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال عنوان شد که با تامین آن، پیش بینی شده طرح تا سال ۱۴۰۶ بهره برداری شود.

طبق برنامه‌ریزی‌ها ۶ هزار میلیارد ریال تامین اعتبار طرح ملی آزادراه حرم تا حرم با دولت و ۶ هزار میلیارد ریال با قرارگاه خاتم الانبیا(ص) است که اگر تعهدات به خوبی عمل شود، در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش چشمگیر تصادفات خواهیم بود.

محسن منصوری معاون اجرایی رییس جمهور تاکید کرد که دولت سیزدهم در اجرای طرح آزادراه حرم تا حرم جدی است و تقسیم کار در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه خاتم(ص) در این مورد ضرورت دارد. اجرای این طرح خیلی طول کشید که دلیل عمده آن سنگینی کار و محدودیت های اعتباری بوده است و با تزریق اعتبار کار سرعت خواهد گرفت.

تکمیل طرح ملی آزادراه حرم تا حرم؛ گره‌خورده به نگاه دولتمردان

احداث آزادراه حرم تا حرم در دولت‌های قبل کلید خورد تا خدمتی باشد به زائران حرمین کریمه اهل بیت(س) در قم و امام هشتم در مشهد.

قطعه اول آزادراه در سال ۹۴ بین قم و گرمسار افتتاح شد و هنوز بعد از گذشت بیش از هشت سال بهره برداری از قطعه دوم یعنی از گرمسار تا سمنان به سرانجام نرسیده است.

دولت قبل در ۲ سال آخر فعالیتش وعده‌هایی در مورد افتتاح بخش‌هایی از قطعه دوم آزادراه داد و حتی عنوان شد قسمتی از آن در خرداد ۱۴۰۰ بهره برداری می شود اما هیچ کدام از وعده ها عملی نشد.

مسافرانی که مسیر گرمسار به سمنان و برعکس را می پیمایند، در قسمت هایی از جاده کارکرد ماشین‌های راهسازی را مشاهده می کنند اما عملیات عمرانی بسیار کند به نظر می‌رسد و اگر این کندی همچنان ادامه یابد، تنها باید امیدوار به تدبیری فوری از سوی دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی رییس جمهور باشیم.

همزمان با کاستی‌هایی که در بخش راه استان سمنان وجود دارد، تلاش‌های ماندگازی نیز انجام می‌شود که از جمله آن می‌توان به باند دوم محور سرخه - سمنان به طول ۱۲ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال اشاره کرد که در سفر رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت به این دیار افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.


برنامه‌های دومین سفر دولت سیزدهم به استان سمنان

دومین سفر آیت الله رئیسی و دولت سیزدهم به استان سمنان روز پنجشنبه سی‌ام فروردین ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده است.

با حضور رییس جمهور دیدارهای مردمی در مسجد امام(ره) سمنان و در استادیوم شاهرود، جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم در یکی از کارخانه‌ها، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی ، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت، نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، و نشست شورای اداری، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برگزار می‌شود.

وزیران دولت سیزدهم به هشت شهرستان استان سمنان برای افتتاح طرح‌هایی مانند مدارس، آبرسانی، مراکز بهداشت، تقاطع‌های غیرهمسطح سفر می‌کنند. دیدار با نخبگان و نشست‌های شورای اداری در شهرستان‌ها با حضور وزیران، دیگر برنامه‌های سفر دولت سیزدهم به استان سمنان است.

در دور اول سفر آیت‌الله رئیسی رییس جمهور به سمنان در آبان ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۶ درصد اعتبارات طرح‌های عمرانی جذب شد که بیشترین جذب اعتبار در سفرهای دور اول رییس‌جمهور بوده است. دور اول سفر هیات دولت به سمنان ۱۴۵ مصوبه داشت که بالغ بر۳۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت. از ۱۳۷ طرح دور اول سفر ۲۶ مصوبه کامل اجرا شد، ۸۶ مصوبه در حال اجرا و ۲۵ مصوبه در دست پیگیری است.

۵۵۵ طرح نیمه تمام استان سمنان وجود دارد که اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال برای اتمام این طرح‌ها نیاز است.

در دور دوم سفر آیت الله رئیسی به سمنان طرح‌هایی با درصد پیشرفت بالا و با اعتبار ۹۲هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان پیشنهاد شد که ۷۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در مصوبات اولیه گنجانده شد.

در سفر اول آیت‌الله رئیسی به استان سمنان ۴۶۷ ریزپروژه تخصیص اعتبار شد که از این تعداد ۲۱۱ طرح به بهره‌برداری رسید و ۲۵۶ طرح هم در دست اقدام است.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.
برچسب ها: آزادراه
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران