کد خبر : ۶۲۴۰
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۲
«خودروکار» بررسی کرد؛
در حالی کمتر از سه هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم باقی مانده که صنعت خودرو و حواشی آن به یکی از مسائل داغ در رسانه های مختلف تبدیل و ردپای آن در تبلیغات کاندیداها نیز به چشم می آید. در این میان، تیراژ خودرو به عنوان یکی از محورهای اصلی، مطرح می شود و این در حالی است که اختلاف نظرهایی در مورد آمارهای مربوطه وجود دارد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، اگر بخواهیم آمار تولید خودرو را در دولت های دهم و یازدهم مورد بررسی قرار دهیم، مشخص می شود که دو دولت دوران متفاوتی را از جهت مسائل سیاسی و اقتصادی پشت سر گذاشته و بنابراین این موضوع بر تیراژ خودروهای داخلی اثر مستقیم گذاشته است.

در دوران دولت دهم، خودروسازی کشور با تحریم های بین المللی دست و پنجه نرم می کرد و اگرچه رکورد تولید خودرو در دست این دولت است، اما در همین دولت نیز با کاهش تولید 50 درصدی مواجه هستیم.

طبق آمار، در سال 90 حدود یک میلیون و 650 هزار دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید رسید که فعلا رکورد آن شکسته نشده است، این در حالی است که در سال 91، این رقم به نصف رسید. همچنین در سال 92 (سالی که دولت یازدهم از نیمه های آن، آغاز به کار کرد) تیراژ خودرو به یک سوم سال 90 رسید.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ریشه این افت شدید در تشدید تحریم ها طی دوران دولت دهم بود، چه آنکه دولت یازدهم توانست تیراژ خودرو را به تدریج افزایش داده و در سال 95 به حدود یک میلیون و 350 هزار دستگاه برساند.

اما در مجموع، طی چهار سال دولت دهم (سال های 91،90،89،88)، بیش از پنج میلیون دستگاه خودرو به تولید رسیده و این در شرایطی است که در چهار سال دولت یازدهم (سال های 95،94،93،92) با تیراژ کمتری در تولید خودروهای داخلی مواجه هستیم.

با این حال، اگر منصفانه به ماجرا نگاه شود، ریشه افت تولید طی سال 92 (یک سوم شدن تیراژ در مقایسه با سال 90) در دولت قبل نهفته است، چه آنکه عامل اصلی افت تولید شدید، تشدید تحریم ها (ناشی از سیاست خارجه دولت دهم) است. بنابراین اگرچه تولید خودرو در دولت دهم بیش از دولت فعلی بوده، با این حال نمی توان منکر اثرات منفی سیاست های دولت قبل در افت تیراژ خودرو (حداقل طی یک سال اول دولت یازدهم) شد.

انتهای پیام/
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران