کد خبر : ۶۲۵۴
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
«خودروکار» بررسی کرد؛
وزارت صنعت معدن و تجارت در نسخه به روز شده سند راهبردی خود در قسمت خودرو قصد بر آن دارد تا 3 میلیون دستگاه خودرو با سطح استاندارد آلایندگی روز اتحادیه اروپا را در سال 1404 تولید و 33 درصد از آن را صادر کند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، وزارت صنعت، معدن و تجارت در روزجاری نسخه جدید سند راهبردی وزارت خانه را منتشر کرد که در این بین بر آن است تا ظرفیت تولید خودرو در سال 1404 را به سه میلیون دستگاه افزایش دهد و این در حالی است که در حال حاضر ظرفیت تولید 1.9 میلیون دستگاه است.

در کنار افزایش ظرفیت تولید خودرو، دولت بر آن شده تا ظرفیت 363.4 هزار تنی تایر و تیوب در سالجاری را به 700 هزار تن در سال 1404 افزایش دهد.

با توجه به اطلاعات بدست آمده از وزارت صنعت، در حال حاضر سهم تولید خودرو ایران از سهم جهانی 2 درصد است و ایران در سال 90 با تولید بیش از 1.6 میلیون خودرو رتبه سیزدهم جهان را به خود اختصاص داده که این رتبه با افت تولید در سال 1392 تنزل یافت.

برآوردها بر آن است تا این صنعت در سالجاری 14 درصد ارزش افزوده بخش، 3 درصد سهم ارزش افزوده از تولید تاخالص داخلی و 12 درصد از اشتغال بخش را تشکیل دهد.

از مناطق فعال صنعت خودروسازی کشور در حال حاضر می‌توان به استان‌های تهران، خراسان رضوی، کرمان، آذرباجان شرقی و اصفهان اشاره کرد و همچنین استان‌های آذربایجان غربی، سمنان، کرمانشاه، لرستان و مازندران در زمینه قطعه سازی و مجموعه سازی فعال است.

صنعت خودروسازی در کشورهای سوریه، عراق، بلاروس، آذربایجان، مصر، سنگال و ونزوئلا سایت فعال خوردوسازی دارد.

این موارد در حالی بیان می‌شود که بر اساس سند چشم انداز کشور، چشم انداز خودرو بر آن است تا در افق 1404 صنعت خودرو به جایگاه نخست صنعت خودرو منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه یازدهم در جهان با تکیه بر توسعه رقابت پذیری مبتنی بر توسعه فناوری دست پیدا کند.

وزارت صنعت راهبردهای دستیابی به این مهم را ایجاد پایگاه ساخت و تولید خودرو با نام تجاری و نشان تجاری داخلی و مشترک یا نام و نشان معتبر جهانی در منطقه، با تاکید بر صادرات محصولات تولیدی، ایجاد پایگاه ساخت تولید قطعات و مجموعه‌های خودرو با نام و نشان تجاری معتبر داخلی یا جهانی در منطقه، با تاکید بر مزیت رقابتی، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در راستای جذب فناوری‌های نوین و توسعه صادرات و ایجاد پایگاه مراکز طراحیف آزمون و خدمات مهندسی خودرو در منطقه اعلام کرده است.

حال با این تفاسیر به صورت کمی وزارت صنعت بر آن است تا در افق 1404 تولید خودرو سواری و وانت را به 3 میلیون دستگاه با محوریت صادرات 33 درصدی تولیدات و تولید خودرو تجاری را به 120 هزار دستگاه با محوریت صادرات 25 درصدی افزایش دهد.

و از سوی دیگر میزان فروش سالیانه صنعت خودرو به میزان 20 میلیارد دلار در سال 1396 را به 50 میلیارد دلار در سال 1404 افزایش دهد و این در حالی است که سطح استاندارد آلایندگی خودرو که در سال جاری یورو 4 و 5 است در سال 1404 مطابق به استاندارد روز اتحادیه اروپا ارتقا دهد.
 


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران