کد خبر : ۶۵۵۲
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۹
«خودروکار» گزارش می دهد؛
ایران خودرویی ها در حالی صبح دیروز قرارداد و تفاهم نامه ای 10 جانبه را با طراحان بزرگ دنیا به امضا رساندند که این اتفاق مهم می تواند بزرگترین خودروساز کشور را در مسیر رشد و توسعه قرار داده و به خودروسازی واقعی تبدیل کند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، این قرارداد و تفاهم نامه 10 جانبه که میان ایران خودرو و شرکت های پینین فارینا ایتالیا، بنتلر و ماهله آلمان، پانچ بلژیک و هیوندای پاورتک کره امضا شد، در واقع پلی است به سمت طراحی و توسعه پلت فرم و محصول در ایران خودرو و کل خودروسازی کشور.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، در حال حاضر یکی از ضعف های بزرگ صنعت خودرو ایران، نبود یا ضعف قدرت طراحی در حوزه پلت فرم و محصول است که سبب شده این صنعت بزرگ پس از حدود نیم قرن سابقه، همچنان مونتاژکار باقی بماند.

نگاهی به محصولات حال حاضر خودروسازی کشور به وضوح نشان می دهد این صنعت تا چه حد از تکنولوژی و طراحی روز دنیا دور بوده و با تولیداتی قدیمی و حتی از رده خارج، روزگار می گذراند. این موضوع بیش از هر مسئله دیگری، ریشه در ضعف در حوزه طراحی محصول و نداشتن علم طراحی پلت فرم دارد و طبعا تا زمانی که این نقاط ضعف برطرف نشوند، نمی توان انتظار "خودروساز شدن" کشور را به معنای واقعی داشت.

با این حساب، امضای چنین قراردادها و تفاهم نامه هایی می تواند نه فقط ایران خودرو، بلکه سایر خودروسازان داخلی را نیز در مسیر جهانی شدن و توسعه قرار بدهد، البته مشروط به آنکه در مسیری درست و منطقی و به دور حواشی های سیاسی دنبال شود.

طبعا دست یافتن به قدرت طراحی پلت فرم و محصول می تواند ضمن کاهش وابستگی به خارجی ها، قطعه سازان کشور را نیز در مسیر توسعه قرار داده و در نهایت نفع تمامی این اتفاقات برای مشتریان ایرانی خواهد بود.

هرچه هست، باید منتظر ماند و دید سرنوشت چنین قراردادها و تفاهم نامه هایی به کجا می رسد و آیا روزی خواهد رسید که خودروسازی ایران جشن "جهانی شدن" بگیرد و به معنای واقعی "خودروساز" شویم؟

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران