کد خبر : ۶۶۴۹
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴
اهمیت قایل نشدن برای تولید خودروی برقی از سوی دولت روحانی، ادعایی است که روز گذشته در جریان مناظرات اقتصادی از سوی یکی از کاندیدهای ریاست جمهوری مطرح شد.
به گزارش خودروکار، دی ماه سال ۹۵ بود که رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت با خودروی برقی دو سرنشین یوز- محصول شرکت دانش‌بنیان پاراکس موتور- دانشگاه آزاد اسلامی قزوین رانندگی کرد.

در جریان این بازدید، روحانی کیفیت این خودرو را خوب ارزیابی کرد وگفت: این خودروی پاک و دوستدار محیط زیست، برای کلان شهرهای کشور بسیار مناسب است و افزایش  ارتقای کیفیت و ایمنی خودرو باید مورد توجه قرار گیرد.


روز گذشته و در جریان آخرین مناظره کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، خودروهای برقی از سوی یکی از نامزدها مورد اشاره قرار گرفت و دولت یازدهم را به خاطر بی توجهی به تولید این خودروها مورد انتقاد قرار داد و گفت: «خودروی برقی را بردیم. آقای روحانی سوار شد بعد مجوز واردات از ژاپن داد.»


به دنبال آن، سازنده خودروی یوز  نسبت به این ادعا بلافاصله واکنش نشان و از پیگیری روند تولید این محصول در دولت یازدهم خبر داد و گفت: این خودرو را ما (شرکت پاراکس) ساختیم و الان هم با حمایت دولت در حال طی مراحل پلاک گذاری و راه‌اندازی خط تولید است.


لازم بذکر است خودروی دو سرنشین «کوآدرا Q۱» با نام تجاری «یوز» از دستاوردهای محققان کشور در این زمینه است. این خودرو با قابلیت طی ۲۰۰ کیلومتر مسافت با ۳ ساعت شارژ و سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت توسط فناوران دانشگاه آزاد اسلامی قزوین طراحی و ساخته شده است. این خودروی شارژی که ۱۲۰ سانتیمتر عرض، ۲ متر طول و  ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد، می‌تواند مشکلات پارک در خیابان‌ها را کاهش دهد همچنین هیچ‌گونه آلودگی زیست محیطی ندارد. در حال حاضر نمونه اولیه این خودرو بدون کیسه هوا(airbag) طراحی شده است اما طراحان آن قصد دارند در نمونه‌های بعدی کیسه‌های هوا را روی آن نصب کنند. این خودرو در سال گذشته از سوی رییس جمهور بازدید شد و هم اکنون نیز مشکلات مربوط به شماره‌گذاری آن رفع شده است.


معصومه ابتکار - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- که در جریان بازدید رییس جمهور از این خودرو حضور داشت، ضمن نادرست خواندن اظهار نظر این نامزد ریاست جمهوری، اظهار کرد: پیش از این هم برخی با علم کردن فرد جاعلی - که مدعی اختراع خودروی برقی بود- مدت‌ها علیه من تبلیغ کردند.


موضوع طراحی، ساخت و کاربردی کردن خودروهای برقی یکی از موضوعات مورد بحث در آخرین مناظره کاندیدهای ریاست جمهوری بود. طراحی و ساخت این خودروها به عنوان گامی در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای از سال‌ها قبل در دانشگاه‌های کشور آغاز و با تلاش معاونت علمی ریاست‌جمهوری موانع شماره‌گذاری این خودروها رفع شده است.

لازم به ذکر است که حمایت از خودروهای برقی از جمله مواد پیشنهادی دولت یازدهم به مجلس در قالب لایحه هوای پاک بود که به تصویب رسید.



منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران