کد خبر : ۷۰۵۵
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ؛
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه حجم موتور، معیار مناسبی برای تعیین لوکس بودن خودروهای وارداتی نیست، گفت: امیدواریم دولت دوازدهم برای تغییر این معیار اقدام کند.
به گزارش خودروکار، فرهاد احتشام زاد گفت: تعریفی که از ابتدا براساس مشخصات فنی درمورد خودروهای لوکس انجام شده اشتباه بوده است اما همچنان بر این تعریف و معیار اشتباه پافشاری می‌شود درحالی‌که در هیج جای دنیا، مشخصات فنی یک کالا معیار لوکس بودن آن نیست.

احتشام زاد با اشاره به اینکه کارشناسان دیوان عدالت اداری نیز پس از بررسی معیار خودروهای لوکس، بر مناسب نبودن این تعریف صحه گذاشته اند، افزود: متأسفانه شهامت تغییر این تعریف وجود ندارد درحالی‌که نقایص این تعریف اشتباه باعث شده است مدام برای آن تبصره تصویب کنیم.

او ادامه داد: در شرایطی که امروزه حجم پیشرانه خودروهای جدید برای کاهش مصرف سوخت، دائماً در حال کاهش است، تعریف اشتباه خودروهای لوکس بر مبنای حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی باعث می‌شود واردات خودروهای گران‌قیمتی که حجم موتور بالایی ندارند آزاد باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: در مقطعی، خودروی ۱۶۰۰ سی‌سی هیبریدی با استفاده از تعرفه ترجیحی وارد کشور شد درحالی‌که این خودرو در جهان به‌عنوان یک خودروی سوپر لوکس شناخته می‌شد؛ این نشانه نقص در تعریف واردات خودروی لوکس بود اما به‌جای اصلاح تعریف، تبصره‌ای به قانون اضافه کرده و روی این خودرو تعرفه گذاشته شد.

احتشام زاد اظهار کرد: تعیین کالاهای لوکس، به تعاریف درستی نیاز دارد که البته ما در حوزه خودرو پیشنهادهای جامعی به دولت ارائه کرده‌ایم و هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم اما امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد رفتار منطقی‌تری باشیم به‌گونه‌ای که این تعاریف مطابق با مدل‌های جهانی اصلاح شود.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه اگر یک‌بار این تعریف اشتباه اصلاح شود، همه این اشکالات اصلاح خواهد شد، گفت: با قانون فعلی می‌توان خودروی ۲هزار سی‌سی ۲۰۰هزار دلاری به کشور وارد کرد و لوکس نیز محسوب نمی‌شود درحالی‌که فرمول جهانی تعیین خودروی لوکس، ارزش بالای ۱۰۰ هزار دلار است.

به گفته احتشام زاد متوسط قیمت خودروهایی که سال گذشته وارد ایران شده، ۲۶ هزار دلار بوده است.

او ادامه می‌دهد: آنچه در فرمول‌های جهانی برای تعیین خودروهای لوکس مدنظر قرار می‌گیرد و به‌صورت آزمایشی در مناطق آزاد  کشورمان نیز استفاده شده، مبلغ ۱۰۰هزار دلار است. یعنی خودرو با ارزش بالای ۱۰۰ هزار دلار کالای لوکس محسوب می‌شود و مکانیسم خاصی برای واردات آن وجود دارد.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران