کد خبر : ۷۲۴۴
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳
امروز در کشور ۹ کارخانه تایرسازی وجود دارد که یکی از این ۹ کارخانه در بخش تولید تیوپ فعالیت دارد و یک کارخانه نیز تنها برای تولید تایرهای وسایل نقلیه دو چرخ مشغول تولید است.
به گزارش خودروکار، ظرفیت خطوط نصب شده در ایران، ۳۶۰هزار تن در سال است اما در شرایط فعلی کمتر از یکصد هزار تن تولید کارخانه‌های فعال ایران است. 

یکی از دلایل اصلی تولید کم در صنعت تایر ایران، مربوط به ناتوانی تولید در برخی کارخانه‌های احداث شده پیش از انقلاب است که این کارخانه‌ها به دلیل مشکلات مدیریتی و همچنین ماشین‌آلات فرسوده یا مشکلات موجود در مالکیت آنها نمی‌توانند با حداکثر ظرفیت تولید خود، محصولات را روانه بازار ایران کنند.

 همچنین حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰هزار تن در سال در کشور تایر مصرف می‌شود که تولیدکنندگان ایرانی نزدیک به ۲۶۰هزار تن تولید می‌کنند. بنابراین مابه‌تفاوت آن از ۸۰ تا ۱۰۰هزار تن برآورد شده که باید به‌وسیله واردات تامین شود این درحالی است که با ورود محصولات کارخانه جدیدی که در کردستان وجود دارد به‌طورتقریبی ۲۰درصد حجم موردنیاز واردات بازار کاسته خواهد شد. 

با توجه به استانداردهای موجود، هر واحد تولیدی نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی دارد. به همین ترتیب با درنظر گرفتن تعداد کارخانه‌های فعال تولیدکننده تایر در ایران میزان اشتغالزایی صنعت تایر ۱۵ هزار نفر برآورد می‌شود اما بیشتر این کارخانه‌ها قدیمی هستند و دو کارخانه‌ای که در مجموعه تایرسازی ایران فعال هستند اوایل دهه ۴۰ ه.ش وارد مدار تولید شده‌اند و امروز وضعیت مناسبی به‌لحاظ فناوری و روزآمدی ندارند زیرا آنها مشکلات قابل‌توجهی در بخش مدیریت و مالکیت دارند. 

امکان سرمایه‌گذاری برای تعویض ماشین‌آلات فرسوده آنها هنوز فراهم نشده و نمی‌توان با وجود این شرایط به بهبود اوضاع اقتصادی و تولیدی آنها امیدوار بود اما با کمک و حمایت‌های دولتی می‌توان به بهبود شرایط امیدوار بود.


مصطفی تنها - عضو کمیته اجرایی و سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران
منبع: روزنامه گسترش صنعت


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران