کد خبر : ۷۴۴۷
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
«خودروکار» بررسی کرد؛
با توجه به بررسی‌های به عمل آمده در فروردین ماه سالجاری در مجموع 265 دستگاه خودرو که میوه برجام است به کشور وارد شده تا سرآغازی بر تولید صادرات محور باشد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، تابستان سال 1394 بود که بعد از سال‌های کشورهای 1+5 و ایران توانستند به یک برنامه مشترک دست پیدا کنند که نام آن برجام گذاشته شد. برجام در قدم اول از تحریم‌های جدید جلوگیری کرد و راه سرمایه گذاری خارجی در ایران را به طرف‌های اروپایی نشان داد.

در ابتدای امر صنعت نفت و خودرو بیشترین استفاده را از برجام داشتند که شاید هنوز میوه اصلی برجام در این دو صنعت طعم دهان مردم را عوض نکرده باشد، اما امید به میوه‌های این دو صنعت بسیار است.

در صنعت خودروسازی مذاکرات بسیار و امید بخشی صورت گرفته که یکی از این مذاکرات بین شرکت فرانسوی پژو و ایران خودرو شکل گرفت تا محصولات این خودروساز فرانسوی در ایران با نظارت و همکاری دو طرف مونتاژ، داخلی سازی و تولید صادرات محور شود.

در این قرار داد نام سه خودرو پژو به عنوان محصولات مشترک پژو فرانسه و ایران خودرو ایران آمده است که به طور قطع نام یکی از این سه خودرو پژو 2008 است.

پژو 2008 با تأخیر دو ماهه در اردیبهشت ماه با حضور حسن روحانی رئیس جمهور تولید انبوه آن آغاز شد و به نظر می‌رسد تا در شهریور ماه سالجاری اولین محصول مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه که برخلاف گذشته برنامه سفت و سختی را برای حضور در بازار ایران دارند، در خیابان‌ها شاهد بود.

اما با وجود آنکه نام دو محصول دیگر از خانواده پژو با امضای قرارداده همکاری ایران خودرو و پژو فرانسه بر سر زبان‌ها افتاد اما همچنان برنامه‌ای برای تولید این دو محصول رسانه‌ای نشده است.

بررسی‌ها نشان از آ«دارد که به طور قطع دو خودرو پژو که با هدف صادرات از خط تولید ایران خودرو به بازار معرفی خواهد شد پژو 508 و 301 است زیرا این در سایت ثبتارش یا سایت ثبت سفراش واردات کالا، نام این دو محصول ذکر شده و شرکت معتبر واردکننده این دو محصول فرانسوی شرکت مشترک ایران خودرو و پژو یا همان ایکاپ قید شده است.

در لیست خودروهای مجاز وارداتی که از واردات پژو 508 و 301 با نام ایچاپ سخن به میان آورده است، اعلام شده ایکاپ تا 28 آذرماه سالجاری اجازه ثبت سفارش این دو محصول را دارد.

از سوی دیگر طبق آخرین اطلاعات اعلامی از سوی گمرک در زمینه واردات خودرو که مربوط به اولین ماه سالجاری است، در مجموع 265 دستگاه خودرو پژو 508 و 301 به کشور وارد شده که از این تعداد 65 دستگاه مربوط به خودرو پژو 508 و 200 دستگاه مربوط به خودرو 301 است.

با توجه به اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران وزن هر دستگاه خودرو پژو 301 در حدود 1110 کیلوگرم و پژو 508 در حدود 1489 کیلو گرم قید شده است و در کنار آن به ترتیب ارزش دلاری 301، 10 هزار و 94 دلار و ارزش دلاری پژو 508 در حدود 23 هزار و 240 دلار به ثبت رسیده است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که در این مدت پژو 301 در رنگ‌های سفید سالید، نقره‌ای، خاکستری، قهوه‌ای و مشکی سالید و پژو 508 در رنگ‌های نقره‌ای متالیک، مشکی متالیک، سفید صدفی، آبی کبود، ذغالی متالیک و خاکستری به کشور وارد شده است.

لازم به ذکر است که محصولات تولیدی وارد شده در این مدت زمان در گروه پژو 301 تماماً تولید اسپانیا و پژو 508 تماماً تولید فرانسه بوده است.


گزارش از امیر حسین لواسانی

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران