کد خبر : ۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۲
علی نوذر پوراز اختصاص 22 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بار و مسافر کلان شهرها خبرداد.
 به گزارش خودروکار،معاون شهرداری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از اختصاص 22 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بار و مسافر کلان شهرها خبرداد.

به گزارش قانون، علی نوذر پور روز یکشنبه در نشست خبری افزود: بانک مرکزی در راستای اجرای برنامه یکساله جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی در رابطه با برنامه کاهش آلودگی های کلان شهرها ، موظف است 22 هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ 20 درصد را از طریق بانک های عامل (ملی، ملت، صادرات، تجارت و توسعه تعاون) برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر کلان شهرها اختصاص دهد. 

وی خاطرنشان کرد: هیات وزیران در جلسه 19 خردادماه 95 به پیشنهاد معاونت اجرایی رئیس جمهوری و به استناد اصل 138 قانون اساسی مواردی را تصویب کرده است. 

وی اضافه کرد: به منظور هماهنگی و نظارت بر اجرای مطلوب برنامه های کوتاه و بلندمدت و نیز انجام اقدامات لازم برای تحقق برنامه بلندمدت برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهرها، کارگروهی به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهوری و عضویت وزارتخانه های کشور، راه و شهرسازی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، بانک مرکزی، ناجا و شهرداری کلان شهر ذیربط تشکیل شده است. 

نوذرپور تصریح کرد: تصمیمات کارگروه یاد شده با رعایت قوانین و مقررات مربوط برای تمام دستگاه های اجرایی ذیربط و شهرداری های کشور لازم الاجراست و محل استقرار دبیرخانه این کارگروه نیز در معاونت اجرایی رئیس جمهوری تعیین شده است. 

وی اعلام کرد: دستگاه های اجرایی نیز موظفند در راستای برنامه جامعه کاهش آلودگی کلان شهرها اقدامات مندرج در جدول پیوست مصوبه که تایید شده به مهر دفتر هیات دولت است طی زمان بندی های تعیین شده اجرا و محقق کنند. 

نوذرپور اضافه کرد: به موجب این مصوبه، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور موظف است کمک بلاعوض دولت را در اجرای طرح نوسازی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی از محل اعتبارات مصوب مربوط قانون بودجه سال 1395 کل کشور تامین کند.

وی اظهار کرد: همچنین وزارت نفت ( سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی) موظف است منابع حاصل از صرفه جوئی سوخت، موضوع ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور -مصوب 1394 - را در فواصل سه ماهه با رعایت سایر قوانین و مقررات هزینه کند.

نوذرپور افزود: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور پیشنهادهای خود برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بار و مسافر کلان شهرها را که شامل اتوبوس گازسوز، مینی بوس، کامیون، کامیونت و وانت گارسوز است ، آماده کرده است تا در جلسه کارگروه اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهرها مطرح شود.

نوذرپور اضافه کرد: این مصوبه دارای پیوست های مختلفی شامل تکالیف دستگاه ها و زمان بندی های اجرای آنهاست که پیگیری اجرائی شدن طرح LEZ (محدوده کاهش آلودگی هوا) از طریق شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور،ممنوعیت تولید و شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری، شناسایی و تعیین تکلیف تاکسی های غیر فعال از جمله موضوعات آن است.
 
وجود 17 هزار اتوبوس و120هزار تاکسی فرسوده

معاون شهرداری های سازمان شهرداری ها ودهیاری ها گفت :در زمان حاضر 17 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده و120هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور موجود است.

وی اظهار کرد: اتوبوس های با عمر بیش از 10 تا 15 سال، بازسازی می شوند و در شهرهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرند؛ 470 دستگاه از این اتوبوس ها تا پایان مرداد امسال، نوسازی و بازسازی و در غیر کلانشهرها توزیع می شوند.
معاون شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، سرانه بازسازی برای هر اتوبوس را نیز حدود 30 میلیون تومان عنوان کرد.
 
ایران خودرو در نوسازی ناوگان تاکسیرانی همکاری مناسبی ندارد

معاون شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: ایران خودرو در نوسازی ناوگان تاکسیرانی با وجود تفاهمنامه های صورت گرفته، همکاری مناسبی ندارد.

وی درباره نوسازی ناوگان تاکسیرانی سراسر کشور، اظهار کرد:بر اساس طرحی که سال گذشته از سوی معاونت برنامه ریزی کشور مطرح شد، 90 هزار تاکسی فرسوده کشور در قالب نوسازی ناوگان تاکسیرانی می توانستند در این طرح نوسازی ثبت نام شوند که در این خصوص 20 میلیون وام با سود 16 درصد به متقاضیان داده می شود.

نوذرپور افزود: از 90 هزار دستگاه تاکسی فرسوده تا امروز، 58 هزار تاکسیران ثبت نام کرده اند که از این شمار، مدارک 55 هزار و 410 متقاضی تاکسی نو تایید شده است.

وی تصریح کرد: حدود 34 هزار تن به شعب سازمانی برای دریافت برگه معرفی به بانک مراجعه کرده اند که از این تعداد 11 هزار تن به بانک ها رفتند و بیش از 9 هزار تن هم وجه خود را به ایران خودرو برای دریافت خودروی جدید واریز کردند.
معاون شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در عین حال گفت: بانک های ملت، تجارت و پارسیان در اجرای نوسازی ناوگان تاکسیرانی تعلل می کنند.

وی افزود: تاکنون با وجود اینکه بیش از 9 هزار تن، هزینه خودروهای تاکسی جدید را پرداخت کرده اند ولی ایران خودرو 800 خودرو را تحویل داده است در صورتی که در توافقات صورت گرفته قرار بود به صورت کلید به کلید تحویل خودروها انجام شود، ولی تحویل یک خودرو حداقل یک ماه طول می کشد.

نوذرپور ادامه داد : ایران خودرو در نوسازی تاکسی های فرسوده همکاری مناسبی نمی کند و تاکنون نیز به رغم واریز پول از سوی متقاضیان روند واگذاری خودروها به کندی پیش می رود و از 50 مرکز مورد تایید اقساط خودرو فقط 16 مرکز را به این امر در سراسر کشو اختصاص داده است.

وی افزود: نوسازی تاکسی های فرسوده در سالیان گذشته متوقف شده بود که دولت یازدهم این ظرفیت را ایجاد کرد.
این مقام مسئول در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ابراز امیدواری کرد که دستگاه مربوطه از جمله ایران خودرو همکاری بهتری با فرایند نوسازی یاد شده داشته باشند.

ثبت نام در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی درشهرها از 12 اسفند 94 آغاز شد و قرار شد 90 هزار تاکسی فرسوده در این طرح ثبت نام کنند. 

همچنین مقرر شد که نخستین گروه از تاکسی های نو ثبت نام شده در طرح ثبت نامی 90هزار تاکسی فرسوده شامل هشت هزار دستگاه در اسفند ماه سال گذشته تحویل متقاضیان شود.اکنون که در روزهای پایانی تیر 95 هستیم تنها 800 دستگاه از این تاکسی ها تحویل متقاضیان شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: خودرو ، خودروکار
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران