کد خبر : ۷۸۲۷
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
"خودروکار" فروش سهام شرکت سرمایه گذاری ایران خودرو را بررسی می کند؛
هفته گذشته ایران خودرو برای دومین بار طی یکسال گذشته، بخشی از سهام شرکت های زیرمجموعه خود را برای فروش گذاشت تا از راه این فروش درآمدی تازه نصیب آبی های جاده مخصوص شود.
به گزارش خبرنگار خودروکار؛ مرداد ماه سال ۹۵، شورای پول و اعتبار، تصویب کرد که دو خودروساز دولتی ایران باید بخشی از دارایی های خود را به فروش برسانند تا بتوانند سقف تسهیلات استفاده شده خود در سیستم بانکی را حفظ کنند.

طبق آنچه در متن این تصمیم شورای پول و اعتبار آمده بود، چنین مصوبه ای براساس درخواست وزارت صنعت از بانک مرکزی به تصویب رسیده بود و بر اساس آن  دو شرکت خودرو سازی ایران خودر و سایپا باید ظرف شش ماه بخشی از دارایی های خود را واگذار کرده و به طور مشخص ایران خودرو باید سهام بانک پارسیان خود را واگذار میکرد.

همچنین این دو شرکت باید طی یک ماه پس از تاریخ دوازدهم مرداد 95، برنامه زمانبندی خود را برای اصلاح ساختار مالی به بانک مرکزی اعلام می کردند.

چند ماه بعد از این تصمیم ایران خودرو، سهام خود در بانک پارسیان را برای فروش عرضه کرد و حالا ۱۶ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری خود را برای فروش گذاشته است. گرچه هنوز سرنوشت این عرضه ها مشخص نشده و معلوم نیست مشتری برای آنها پیدا شده یا خیر ولی در هرصورت گام ابتدایی فروش از سوی آبی های جاده مخصوص برداشته شده است.

البته پیش از اینکه شورای پول و اعتبار خودروسازان را وادار به اصلاح ساختار مالی و فروش داراییها کند، مدیرعامل هر دو خودروسازی در مجمع عمومی سالیانه خود در تیرماه سال گذشته از فروش داراییهای مازاد سخن گفته بودند.

اکنون پرسش اینجاست در صورت به فروش رسیدن این داراییها، چه اتفاقی برای دو خودروساز نیمه دولتی خود می افتد؟

کارشناسان معتقدند؛ فروش دارایی های این دو شرکت به معنای تسویه بدهی های گذشته است. گرچه طی دو سال گذشته با شگرد تجدید ارزیابی زیان انباشته سایپایی ها روی کاغذ صفر شد و حتی امسال خبر از سوددهی این شرکت میرسد اما این روند کمکی به هیچ یک از دو خودروساز نخواهد کرد چرا که فقط روی کاغذ از زیان دهی نجات پیدا کرده اند.

اما فروش دارایی های مازاد این دو شرکت راه حل اساسی خودروسازان برای خروج از ورشکستگی است زیرا برای بهبود وضعیت سود و زیان یا باید افزایش سرمایه واقعی صورت بگیرد یا باید داراییهای بی بازده آنها مدیریت شود؛ راهی که آبی های جاده مخصوص شروع کرده اما هنوز به نتیجه ای نرسیده اند.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران