کد خبر : ۸۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
یادداشت/
بخش اول گزارش شامل ساختار و کلیات چشم انداز صنعت خودرو بود. بخش دوم به تحول بازارها و منابع سرمایه ای صنعت پرداخت. در بخش سوم به تغییرات ترجیحات مشتریان تحلیل شد.
به گزارش خودروکار، در این بخش روند تحولات فناوری ها در چشم انداز سال 2030 بررسی می شود. این گزارش چشم انداز شفافی را از آینده ی 15 الی 20 ساله صنعت خودروی جهان ارائه می دهد.

بخش چهارم
فناوری خودروهای بدون راننده و موتورهای برقی توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند و به اعتقاد صاحب¬نظران پتانسیل بالایی در این فناوری‌ها نهفته است. اما، توسعه، رشد و بکارگیری این فناوری‌ها در 15 سال آتی بستگی به میزان فائق آمدن بر برخی موانع دارد.

1.به محض اینکه برخی موانع قانونی و فناورانه جهت بکارگیری خودروهای بدون راننده در شهرها مرتفع شود، پیش بینی می شود حدود پانزده درصد خودروهای جدید در سال 2030 بدون راننده باشند.

واقعیت آن است که تجاری‌سازی خودروهای تماماً بدون راننده به برخی دلایل (Autonomous Vehicles) تا سال 2020 امکان‌پذیر نخواهد بود. اما در همین حین، سیستم‌های پیشرفته کمک‌راننده (ADAS) نقشی کلیدی در آماده‌سازی ذهنی قانون‌گذاران، مصرف‌کنندگان، و شرکت‌ها برای جایگزینی خودرو به جای راننده خواهند داشت.

پس از معرفی ADASها چالش‌هایی در این زمینه به وجود آمد: قیمت‌گذاری، درک مشتریان نسبت به این سیستم‌ها، و مباحث مربوط به امنیت و ایمنی. اساسا نمی توان از چالش‌های پیش روی توسعه ی فناوری چشم‌پوشی کرد و می توان به جرات گفت تاخیری که بین نسل‌های مختلف خودروهای بدون راننده روی خواهد داد در همین زمینه خواهد بود.

 آنچه مشهود است بین نسل کنونی خودروهای بدون راننده، یعنی خودروهای بدون راننده شرطی که به راننده این اجازه را می‌دهد که در مواردی کنترل خودرو را بدست بگیرد (سطح 3 خودروهای بدون راننده براساس تعریف اداره ملی ترافیک بزرگراه‌های ایالات متحده NHTSA)، و دستیابی به خودروهای تماماً بدون راننده، که اجازه ی هیچگونه دخالت را به راننده نمی‌دهد (نسل 4 NHTSA)، شکافی وجود دارد که بخش اعظمی از آن مربوط به توسعه نیافتگی فناوری است.

 نقش‌آفرینان در حوزه ی فناوری و استارت‌آپ‌ها نقش کلیدی در دستیابی به این سطح از فناوری خواهند داشت. از سوی دیگر، قوانین و پذیر ش مصرف‌کنندگان، باعث بروز برخی موانع سر راه خودروهای بدون راننده خواهد شد. اما به محض اینکه این موانع برچیده شد، خودروهای بدون راننده ارزش پیشنهادی بالایی برای مصرف‌کنندگان ایجاد خواهند کرد (برای مثال تصور کنید حین سفر بتوانید براحتی از رسانه‌های اجتماعی اینترنتی استفاده کنید یا براحتی بدون نگرانی حین سفر قادر به استراحت درون خودرو باشید). 

 

براساس سناریویی بسیار خوشبینانه می‌توان تخمین زد که حدود 50 درصد خودروهای بفروش رفته در سال 2030 سطح بالایی از خودکاری خواهند داشت و حدود 15 درصد تماماً بدون راننده خواهند بود.

1.هم اکنون، خودروهای الکتریکی جایگاه رقابتی خود را بدست آورده و به عنوان موتورهایی با آلایندگی صفر در بازار شناخته می¬شوند. در آینده، سرعت بکارگیری آن‌ها فارغ از رشد فناوری، در سطوح محلی بسیار بیشتر خواهد بود.


احمد اسماعیلی- مترجم، تحلیلگر صنعت خودرو و کار‌شناس ارشد پروژه ملی آینده نگاری خودروی هوشمند

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران