کد خبر : ۸۵۷۷
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
"خودروکار" گزارش می دهد؛
هفته گذشته، در حالی محمدرضا نعمت زاده در جلسه هیات دولت از خداحافظی با وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد که برخی از قراردادهای خودرویی، ارثی ست که از او برای دولت دوازدهم به جا خواهد ماند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، گرچه پس از اجرایی شدن برجام، هیاهو برای مشارکت خودروسازان با شرکت های خارجی بالا گرفت اما در عمل آنچه که رسما اتفاق افتاده، قرارداد ایران خودرو و پژو است و مابقی قراردادها در حالت تعلیق به سر می برند.

بنز همچنان در راه ایران
امضای قرارداد با بنز آلمانی از جمله قراردادهایی بود که  به فاصله کوتاهی از برجام صحبت از امضای آن مطرح شد. گرچه مدیران ارشد بنز با جت شخصی خود به ایران سفر کردند تا پای مذاکره بنشینند و پیش نویس قراردادی برای از سرگیری مشارکت با ایران خودرو دیزل نیز به امضا رسید اما این قرارداد رویایی هنوز پس از دوسال و با وجود وعده های مختلف مبنی بر امضای آن، هنوز به سرانجام رسمی نرسیده است.

قرارداد با ستاره های آلمانی فقط به تولید خودروهای تجاری ختم نمی شد و بلکه قرار بود موضوع تولید خودروهای سواری این برند در ایران نیز، به مرحله اجرا دربیاید. اما این اتفاق رخ نداد و فروردین ماه امسال، دلیل تاخیر در امضا، ناهماهنگی برنامه سفر مدیران بنز به عنوان دلیل مطرح شد. حالا پس از چهار ماه گویی بنزی ها همچنان در راه مانده اند و این قرارداد به دولت دوازدهم خواهد رسید.

خواب طولانی قرارداد رنو
قرارداد رنو با ایدرو هم دقیقا به سرنوشت بنز دچار شد با این تفاوت که یکسال و اندی از امضای پیش نویس آن می گذرد و مسوولین وزارت صنعت دقیقا از آبان ماه سال گذشته، وعده امضای آن را از هفته ای به هفته دیگر موکول کرده اند اما در نهایت، محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت در گفت و گو با خودروکار، اعلام کرد:"می دانیم که ما بارها وعده امضای این قرارداد را داده ایم اما هنوز بر سر جزییات قرارداد بحث است و نمی توانیم زمان مشخصی را برای آن اعلام کنیم."

او در پاسخ به اینکه این قرارداد به دولت یازدهم نخواهد رسید؟ بیان کرد: "دولت یازدهم و دوازدهم فرقی با هم ندارند اما ترجیح می دهیم که به جای تمرکز بر زمان به جزییات دقت کنیم."

آنگونه که منابع آگاه می گویند امضای قرارداد رنو حداقل تا یک ماه دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

واگن های فولکس در ریل واردات افتاد
فولکس واگن آلمانی نیز که قرار بود برای تولید پا به ایران بگذارد، سهم اش از دولت یازدهم فقط واردات بود، آنهم وارداتی که هنوز به خودروهایش مجوزی داده نشده است.
به گفته صالحی نیا علیرغم اینکه ماموت جواز تولید خودرو با فولکس واگن را حدود ۹ ماه است دریافت کرده اما به واردات روی آورده و اگر قرار باشد قرارداد تولیدی میان این دو شرکت امضا شود، به شهریور ماه یعنی نخستین ماه حضور دولت دوازدهم موکول خواهد شد.

قرارداد نصفه و نیمه سایپا و سیتروئن که به گفته مدیرعامل سایپا وارد مرحله اجرایی شده نیز، هنوز به طور رسمی به امضا نرسیده است و مشخص نیست آغاز فرآیند اجرایی براساس کدام دستورالعمل بوده است. بنابراین سهم دولت یازدهم از قراردادهای خودرویی فقط قرارداد ایران خودرو و پژو و چند قرارداد قطعه سازی آن هم به همت بخش خصوصی بوده و مابقی نام ها و امضاها برای دولت دوازدهم به ارث خواهد ماند.

گزارشگر: عسل داداشلو

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران