کد خبر : ۸۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
با لغو تحریم ها و اجرایی شدن برجام "حکشتی" توانست در بازه ای کوتاه و با گسترش فعالیت هایش دو بار رتبه جهانی خود را ارتقا داده و به جایگاه نوزدهم دست یابد. این موفقیت در حالی رقم خورده که به دلیل شرایط و اوضاع نامطلوب در حوزه حمل و نقل دریایی در جهان از منظر کرایه حمل کالا و محصولات، بسیاری از شرکت های بزرگ همچون هانجین چین و هیوندایی کره ورشکسته شدند.

به گزارش خودروکار، صنعت حمل و نقل دریایی از آنجایی حائز اهمیت است که به دلیل تأثیر گذاری آن بر قیمت تمام شده کالاها در کشورهای در حال توسعه جایگاه والایی دارد.

در ایران نیز طی سنوات گذشته شاهد آن بودیم که بسیاری از شرکت های بین المللی بیمه به دلیل ترس از تحریم ها از تعامل با شرکت های حمل و نقل کالایی ایرانی خودداری می کردند و کاهش نرخ کرایه هاي حمل و نقل، بالا رفتن قیمت سوخت و افت درآمدهای نفتی کشور موجب کاهش تردد کشتی در بنادر کشور و در نتیجه کاهش درآمد شرکت های کشتیرانی، فعالان و ذی نفعان در بنادر گردید و هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا در ایران به حدود دو برابر میانگین جهانی رسید.

در این میان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که در سالهای اخیر تحت شدیدترین تحریم هاي بين المللي قرار گرفته بود، توانست این محدودیت ها را به فرصت هایی جهت تشکیل ناوگانی از کشتی های حمل مشتقات نفتی و محصولات شیمیایی فله شده تبدیل سازد.

لغو تحریم ها و اجرایی شدن برجام "حکشتی" توانست در بازه ای کوتاه و با گسترش فعالیت هایش دو بار رتبه جهانی خود را ارتقا داده و به جایگاه نوزدهم دست یابد. این موفقیت در حالی رقم خورده که به دلیل شرایط و اوضاع نامطلوب در حوزه حمل و نقل دریایی در جهان از منظر کرایه حمل کالا و محصولات، بسیاری از شرکت های بزرگ همچون هانجین چین و هیوندایی کره ورشکسته شدند.

نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص صنعت مورد بحث پیرامون مشکلات مرتبط با بیمه کشتی ها است که با اجرای برجام در حال حاضر بیمه های بین المللی دیگر از ارایه پوشش های بیمه ای به کشتی های تجاری ایرانی واهمه نداشته و همکاری های لازم را با آنها دارند و تمام کشتی ها براحتی می توانند از پرچم کشور ایران بدون هیچگونه نگرانی خاصی استفاده کنند.


همچنین بعد از سالها خط خلیج فارس به ژاپن و کره جنوبی راه اندازی شد و این جایی مهم تلقی میشود که بدانیم در کل منطقه خاورمیانه تنها شرکتی که خدمات به سمت کره جنوبی (بند اینچئون) را ارائه میکند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است .

از سوی دیگر خط جدید هند به عراق نیز که مجدد شروع به فعالیت کرده، از هند به مقصد بندر عباس و بعد به سوی ام القصر عراق بارگیری می کند.

همچنين امضای تفاهم نامه همکاری بین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با کشتیرانی مرسک دانمارک که بزرگترین کشتیرانی کانتینری جهان محسوب می شود و شرکت جی اس ام سی جی ام فرانسه به عنوان سومین خط بزرگ کشتیرانی جهان از دیگر نکات مهمی است که در دوران پسا برجام محقق شده است.

بر اين اساس آنچه از اين گزارش به دست مي آيد آن است که برجام و فضاي حاكم بر اقتصاد و مراودات بين المللي ايران در فضاي پسا برجام، فرصتي مغتنم را براي شركت هايي همچون "حكشتي" فراهم آورده تا در كنار توسعه خطوط جديد مشتريان خود را نيز بازيابد؛ بطوريكه هم اكنون كشتي هاي ناوگان كشتيراني جموري اسلامي ايران مي توانند از بنادر ژاپن، چين، كره جنوبي، هند و عراق از بنادر اروپايي و آفريقايي نيز بارگيري و در مسيرهاي بين المللي بيشتري تردد كنند.

منبع: بورس نیوز

انتهای پیام/



نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران