کد خبر : ۹۲۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
«خودروکار» تأثیر اولین درخواست شریعتمداری بر کسب و کار اسقاطی‌ها را بررسی کرد؛
اولین تصمیم شریعتمداری در قامت وزیر صنعت شاید در ظاهر از خودروسازان حمایت کرده تا قیمت نهایی خودرو کاهش یابد، اما به نظر می‌رسد اتخاذ این چنین تصمیمات که تصمیم دیگری را نقض می‌کند، کسب و کاری‌های صنفی را تحت شعاع قرار می‌دهد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، محمدرضا شریعتمداری در اولین تصمیم خود به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم، از اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس جمهور خواست تا خودروسازان را از اسقاط خودرو معاف کند و این در حالی است که خودروسازان به ازای هر خودرو تولیدی تنها باید یک دستگاه خودرو اسقاط کنند و در جدیدترین تصمیم گیری میزان اسقاط خودرو توسط واردکننده که در حال حاضر اجازه ثبت سفارش از آن‌ها سلب شده، افزایش یافته است.

همچنین تصمیم اخیر وزیر جدید در حالی اتخاذ شده است که جوهر تائید قانون قبلی در این زمینه خشک نشده است و با بررسی مجموع تصمیمات اتخاذ شده در رابطه با بازار خودرو به نظر می‌رسد کسب و کار اسقاطی‌ها در سال توجه به کار و اشتغال، رو به کسادی می‌رود.

کسادی که در حوزه اسقاط از گذشته مشهود بوده و بسیاری از واحدهای اسقاطی در چند سال اخیر دیگر به گورستانی تبدیل شده‌اند.

در این رابطه علیرضا چلویی-عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، اظهار می‌کند: در حوزه اسقاط همچون دیگر پروژه‌ها، مسائل مالی طرح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که فعالیت به شکل اقتصادی بتواند ادامه پیدا کند و این در حالی است که طرح اسقاط خودرو در ایران از ابتدا به صورت سعی و خطا دنبال شد.

او می‌افزاید: طرح اسقاط خودرو همواره با تغییر سلیقه‌ای قوانین روبرو بوده و به نظر می‌رسد این مسیر ادامه دارد و طرح مذکور هنوز به یک طرح جامع با مصوبه قانونی مجلس دست پیدا نکرده است.

این کارشناس حوزه اسقاط تاکید می‌کند: در قانون توسعه حمل و نقل عمومی نگاهی به اسقاط شده که از دل آن آیبن نامه‌ای تدوین شده است اما در این آیین نامه که در رابطه با از رده خارج کردن خودرهای اسقاطی و فرسوده است، اشکالات متعددی وجود دارد که در نهایت بخشنامه‌های دولت بر این آیین نامه سایه افکنده است.

چلویی با بیان اینکه در مباحث مالی اسقاط کم کاری‌هایی وجود دارد، یادآور می‌شود: مراکز اسقاط دارای تنوع بسیاری است و بسیاری از مراکز بدون دریافت تائیدیه های استاندارد دایر و فعالیت می‌کنند.

او خاطرنشان می‌کند: افت فعالیت‌های واحدهای اسقاط به دلیل تصمیم گیری‌های مقطعی سیاست گذاران و مجریان بوده و درخواست اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر خروج تولیدکنندگان خودرو از اسقاط خودرو فرسوده نمونه‌ای از تصمیمات جست و گریخته است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط می‌گوید: نقص مصوبات گذشته در کمترین زمان عاملی می‌شود تا کسب و کارهای صنفی دچار بحران شود و اهداف مورد انتظار محقق نشود.

با این تفاسیر می‌توان گفت؛ تصمیمات لحظه‌ای چه درست چه غلط در به سر منزل رسیدن اهداف بسیار تأثیر گذار است و حتی اگر تصمیمات بازدارنده و یک سویه از سوی سیاست گذاران اتخاذ شود، کسب و کارهای صنفی تحت شعاع قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران