کد خبر : ۹۶۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
«خودروکار» گزارش می‌دهد؛
چندی پیش قوانین مرتبط با بیمه نامه شخص ثالث تغییر کرد و اصلاحاتی در این زمینه صورت گرفت، اما به نظر می‌رسد رویه صدور بیمه نامه‌های شخص ثالث نیاز به اصلاحاتی دارد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، بیمه شخص ثالث از جنس بیمه نامه‌های اجباری است و هر وسیله نقلیه باید بیمه شخص ثالث داشته باشد، این در حالی است که امکان دارد خودرو توسط یک راننده اختصاصی مورد استفاده قرار نگیرد و اگر فردی به غیر از راننده اصلی یا صاحب خودرو با وسیله نقلیه تصادف داشته باشد، خسارت از حق بیمه خودرو پرداخت می‌شود و مدت زمانی که صاحب خودرو تصادفی نداشته و به عنوان تخفیف در پرونده آن ذخیره شده است، به یکباره و به واسطه قصور فردی دیگر از بین برود.

برخی از کارشناسان بر این باورند که در تصادفات که منجر به خسارت‌های جانی و مالی می‌شود، تمام قصور رخ داده از سوی راننده است، که با توجه به این موارد پیشنهاد می‌شود بیمه شخص ثالث به نام افراد صادر شود.

در این رابطه بهروز اسدنژاد-کارشناس صنعت بیمه در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، اظهار می‌کند: صدور بیمه شخص ثالث برای خودرو رویه اشتباهی است و باید بیمه نامه به نام راننده صادر شود، زیرا مسئولیت رانندگی بر عهده فرد و راننده است.

او می‌افزاید: بیمه نامه شخص ثالث برای خودرو صادر می‌شود و این در حالی است که سابقه و کیفیت رانندگی افراد تاثیری در حق بیمه ندارد و تنها با توجه به ضریب قیمت خودرو به همراه دیه، حق بیمه شخص ثالث مشخص می‌شود.

این کارشناس صنعت بیمه تاکید می‌کند: زمانی می‌توان رویه محاسبه تخفیف‌ها و حق بیمه شخص ثالث را به دقت محاسبه کرد که بیمه نامه به نام راننده صادر شود.

بیمه شخص ثالث به عنوان بیمه مسئولیت شناخته می‌شود و به این معنی است که راننده سهواً به غیر خسارت جانی یا مالی وارد می‌کند که در این صورت شرکت بیمه با توجه به بیمه نامه پرداخت خسارت را انجام می‌دهد و این موضوع نشان دهنده آن است که راننده عامل اصلی ایجاد خسارت بوده است.

بخش عمده حق بیمه باید به راننده و چگونگی رانندگی آن اختصاص یابد و تنها به نوع و مدل خودرو بخش کمتری اختصاص داده شود.

با این تفاسیر می‌توان گفت اگر حق بیمه شخص ثالث که یک بیمه نامه مسئولیت شناخته می‌شود، برای راننده صادر شود می‌توان برخی ایرادات آن را رفع کرد.

انتهای پیام/
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران