کد خبر : ۱۰۴۰۰
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
یادداشت/
با گذشت ماه‌ها از جریان مذاکرات و قراردادها همچنان تصور بسیاری از قطعه‌سازان از همکاری‌های جدید خودرویی، تولید خودروهای جدید بدون حضور قطعه‌سازان داخلی است.
به گزارش خودروکار، امروز به‌نوعی جایگاه قطعه‌سازان متزلزل در همکاری‌هاست. برای دستیابی به ۴۰درصد داخلی‌سازی شرط وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازمند شفاف‌سازی مذاکرات و قراردادها با قطعه‌سازان داخلی هستیم تا ضمن تعیین سهم قطعه‌سازان از قطعات جدید، همزمان بستر لازم برای طراحی قالب‌ها و تامین ماشین‌آلات و تولید قطعات فراهم شود.

با وجود مذاکرات و تفاهم‌های انجام شده در حوزه داخلی‌سازی اقدام جدی نداشته‌ایم به‌طوری‌که این وضعیت باعث نگرانی بسیاری از قطعه‌سازان شده است. نقدهایی به توانمندی قطعه‌سازان در تولید قطعات جدید می‌شود درحالی‌که بسیاری از قطعه‌سازان از توانایی و تجربه حرفه‌ای خوبی برای تولید قطعات جدید برخوردار بوده و آمادگی لازم برای دستیابی به ۴۰ درصد داخلی‌سازی را در محصولات جدید دارند. البته این امر مستلزم حمایت و همراهی خودروسازان و سرمایه‌گذاری است تا شاهد توسعه توان تولید قطعه‌سازان داخلی باشیم.

با عملی شدن شروط وزارت صنعت، معدن و تجارت در همکاری‌های جدید و قراردادهای قطعی و روشن با قطعه‌سازان داخلی و انتقال دانش و فناوری در این جریان می‌تواند آینده خوبی را برای قطعه‌سازان داخلی پیش‌بینی کرد در غیر این صورت با عرضه محصولات جدید و خروج محصولات قدیمی، شرایط در این حوزه از صنعت نگران‌کننده‌تر از گذشته خواهد شد.

باید در قراردادهای همکاری بین خودروسازان با شرکت‌های خارجی، نمایندگانی از قطعه‌سازان نیز حضور داشته باشند؛ شیوه‌ای که در تمام دنیا در تنظیم چنین قراردادهایی مرسوم است.آگاهی از روند فعالیت‌ها کمک بزرگی به جریان تولید است و صنعتگران می‌توانند بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت داشته باشند.


ابوالقاسم آروند - فعال صنعت قطعه

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران