کد خبر : ۱۰۵۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
«خودروکار» بررسی کرد؛
بازار لاستیک و تایر ایران با وجود کارخانه‌ها داخلی به نام با حضور محصولات چینی دستخوش تغییر شده و بازار در حال حاضر اسیر دامپینگ چینی‌ها شده است و به عقیده برخی کارشناسان نیاز است تا برای واردات محصولات چینی تعرفه‌های بالاتری در نظر گرفته شود.
 به گزارش خبرنگار خودروکار، در سال‌های اخیر به‌واسطه قیمت ارزان محصولات چینی، این کشور صادرات قابل‌ملاحظه‌ای را به ایران داشته که در کنار آن اکثر محصولات چینی کیفیت قابل‌قبولی ندارد و تنها کف استانداردهای موردنیاز را پاس می‌کنند و لاستیک و تایر چینی از این قاعده مستثنی نیست.

تایرهای چینی در سال‌های نه چندان دور و قبل از اعلام برخی قوانین در سال 1394 با برندهای مختلف و بدون هیچ‌گونه شرکت خدمات پس از فروش به ایران وارد می‌شدند که این موضوع عاملی شده بود تا انبار و بازار لاستیک ایران از تایرهای بی‌کیفیت پر شوند.

این واردات در حالی صورت می‌گرفت که سوانح جاده‌ای به‌واسطه استفاده از لاستیک و تایرهای بی‌کیفیت به‌شدت افزایش‌یافته بود.

واردات و قاچاق لاستیک چینی به حدی در ایران صورت گرفت که کارشناسان بازار لاستیک بر این عقیده هستند که این محصولات در ایران دامپینگ انجام داده‌اند.

دامپینگ تایر چینی در ایران در حالی صورت گرفته که ایران توانایی تولید و رفع نیاز 70 درصد از نیاز بازار داخلی را دارند و کشورهای دیگر همچون هند، ترکیه و روسیه که خود تولیدکننده تایر و لاستیک هستند برای جلوگیری از دامپینگ تایر چینی در بازار خود، تعرفه بالای واردات را لحاظ کرده‌اند.

با این تفاسیر جای سؤال دارد که آیا بازار ایران نیاز به واردات تایر و لاستیک دارد و از سوی دیگر تایرهای چینی در بازار ایران چه وضعیتی دارند، در این رابطه مصطفی تنها-سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار، اظهار می‌کند: در سال‌های گذشته تقریباً حدود 72 درصد نیاز کشور از طریق تولیدات داخلی و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود.

او بابیان اینکه در سال جاری یک کارخانه تولید تایر به چرخه کارخانه‌ها تولیدی ایران افزوده‌شده، تأکید می‌کند: سالانه نیاز بازار تایر ایران 350 هزار تن است که حدود 240 تا 250 هزار تن از این حجم در کشور تولید می‌شود.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران یادآور می‌شود: بیشترین مصرف تایر در کشور متعلق به خودروهای پراید، خانواده پژو و سمند است که در این رده تایر با بیشترین تقاضا، شرکت‌های ایرانی توانایی پاسخگویی به نیاز بازار را دارند.

او می‌گوید: شرایط بازار در سال‌های اخیر به‌گونه‌ای بوده که شرکت‌های تولیدکننده آن‌چنان تمایلی برای افزایش ظرفیت تولید نداشتند و تایرهای شرق آسیا به‌خصوص چینی‌ها شرایط بازار را دستخوش تغییر کرده‌اند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران بیان می‌کند: تمام تایرهای موجود در بازار کیفیت قابل‌قبول و استانداردهای به‌روز را ندارند و این در حالی است که قاچاق تایر به ایران نیز حجم قابل‌توجهی دارد و به نظر می‌رسد با توجه به کیفیت و قیمت ارزان تایرهای چینی که بازار تایر را تحت شعاع قرار می‌دهد باید شرایطی فراهم شود که واردات تایر چینی صرفه اقتصادی را نداشته باشد.

تنها تصریح می‌کند: اکثر شرکت‌های چینی در تولید تایر در کیفیت حداکثر صرفه‌جویی را دارند تا حداقل قیمت را داشته باشند و تنها حداقل استاندارد را در تولید رعایت می‌کنند تا از استانداردهای واردات بازار هدف عبور کنند.

او تأکید می‌کند: کشورهایی که تولیدات تایر را پیگیری می‌کنند، قوانین و تعرفه‌های واردات ضد دامپینگ برای تایرهای چینی و ویتنام در نظر گرفته‌اند و پیشنهاد می‌شود این موضوع برای بازار ایران پیگیری شود.

با این تفاسیر که به نظر می‌رسد بازار تایر ایران از کنار دامپینگ محصولات چینی دچار ضرر و زیان می‌شود باید برای واردات محصولات چینی به بازار تایر ایران استانداردها و شرایط سخت‌گیرانه‌تری را در نظر گرفت و از سوی دیگر راه‌رفته کشورهایی همچون روسیه در این زمینه مناسب به نظر می‌رسد زیرا با افزایش قیمت محصولات چینی از محصولات ایرانی حمایت خواهد شد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران