کد خبر : ۱۱۰۵۲
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳
نکته فنی 28 مهرماه «خودروکار»
سایش لاستیک‎ خودروها بیشتر در خودروهای قدیمی دیده می‌شود که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، سایش لاستیک‎ خودروها بیشتر در خودروهای قدیمی دیده می‌شود که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از مشکلات عمده و متداول که بیشتر خودرو های قدیمی درگیر آن هستند، آن است که به مرور زمان زاویه های تنظیم این خودروها به هم می خورد و نیز هنگام انجام تعمیرات توسط تعمیرکاران غیر مجرب، این اندازه‌ها رعایت نمی‌شوند یا اصلا دقیق تنظیم نمی‌شوند.

فرمان ماشین در حین حرکت نباید به چپ یا راست منحرف شود، حتی اگر آن را رها کنید، نباید چنین وضعی پیش بیاید. گاهی هم فرمان لرزش دارد، بعضی وقت‌ها تنظیم فرمان آنقدر به هم خورده است که اصطلاحا می گویند فرمان گیج است چون به درستی عمل نمی‌کند. سایش لاستیک‌ها علاوه بر این‌ها می تواند علل گوناگون دیگری از جمله خرابی و سائیدگی پلوس ها، ایراد در بالانس چرخ‌ها و یا حتی تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها داشته باشد.

سائیدگی غیر عادی لاستیک ها نشانه خوبی است برای این‌که متوجه شویم که زمان تعویض آن‌ها فرا رسیده است.

فرمان خودرو:

اگر خودرو شما به هنگام رانندگی به یک سمت کشیده می‌شود ( بخصوص زمانی که فرمان را رها میکیند)، اولین کاری که باید انجام دهید این است که میزان بودن باد لاستیک ها را چک کنید. اما اگر باد لاستیک ها را چک کردید و تنظیم بودند، آن‌گاه ممکن است اشکال در جای دیگری باشد.

فنر بندی:

فنر بندی ماشین از اجزای متعددی تشکیل شده است در این حالت لازم است که هم راستایی چرخ ها و یاتاقان های آنها و بوش و میله تعادل و بازوهای کنترل فنر و خود فنرها را بررسی کنید. اگر بخش هایی از فنر ها دچار سائیدگی شده یا صدمه دیده اند باید تعویض شوند. چون اگر این کار صورت نگیرد باعث فرسودگی و صدمه دیدن پیش از موعد سایر بخش های سیستم فنر بندی و خودرو می شود.

همراستایی:

برای هدایت کردن مناسب و درست خودرو و جلوگیری از سائیدگی لاستیک ها؛ لازم است که چرخها هم راستا باشند. این کار باعث می شود که از سائیدگی و اصطکاک و سر خوردن چرخها جلوگیری شود. ضمن اینکه میزان مصرف سوخت هم کاهش می یابد و از وارد آمدن فشار بر روی فرمان و سیستم فنر بندی کاسته می شود و هدایت خودرو بهتر صورت می گیرد. 

برای همراستایی و تنظیم چرخهای خودرو سه نوع تنظیم وجود دارد:زوایای کبر، کستر و تفارب و تنافر زاویه چرخ ها

کمبر و کستر به معنی مقدار بیرون بودن و داخل بودن قسمت جلوی چرخ‌ها است . هدف از این تنظیم توزیع بار خودرو به طور متوازن بر روی سطح جاده است. این کار باعث می شود که فرمان دهی خودور به سهولت صورت گیرد و از سائیش لاستیک ها جلوگیر به عمل آید.


شما از ما بپرسید! 

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد. 


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران