کد خبر : ۱۲۶۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶
«خودروکار» گزارش می‌دهد؛
خودرو مدل کیا سراتو در حالی سومین نسل از خود را تجربه می کند که در دو نسخه کوپه و چهار در در بازار بسیاری از کشورها به فروش می رسد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، خودرو مدل سراتو یکی از محصولات کلاس کامپکت سدان شرکت کیا موتورز کره جنوبی است که در عین حال در بازارهای بسیاری از کشورها علی الخصوص کشور خودمان از محبوبیت زیادی برخوردار است. این محصول نخستین بار در سال 2003 میلادی معرفی و به بازار عرضه شد. کیا سراتو، که در بازار ایالات متحده با نام  شناخته می شود، تا به امروز سه نسل خودرویی را تجربه کرده است و آخرین نسل از آن در سال 2013 میلادی به بازار آمد که فیس لیفت 2017 آن جدیدترین نسخه از سراتو به شمار می رود.




این خودرو در کشورهایی همچون ایران، ترکیه، استرالیا، آفریقای جنوبی، برزیل و بسیاری از کشورها با نام «سراتو»، در بازار ایالات متحده با نام «Kia Spectra» و در اندونزی با نام «forte»  شناخته می شود. نسخه‎ی کوپه از این خودرو از نسل دوم و در سال 2008 بود که به بازار عرضه شد تا به محبوبیت این خودرو در بین جوانان و علاقه مندان به خودروهای کوپه افزوده شود.

ناگفته نماند که کیا سراتو های موجود در خیابان های کشورمان از دو نوع وارداتی و مونتاژ داخل هستند که مونتاژ آنها توسط شرکت سایپا صورت می گیرد و نسخه ای نیز که در ایران مونتاژ می شود به نسل دوم این خودرو تعلق دارد  نه جدیدترین نسل آن.


طراحی بدنه

طراحی این خودرو در واقع به جرأت می توان گفت که یکی از بهترین طراحی های شرکت کیا موتورز کره جنوب به حساب می آید و در عین سادگی ، ظاهری زیبا و اسپورت به خود گرفته است.  نسل سوم از کیا سراتو در مقایسه با نسل دوم اندکی  تهاجمی تر و با جلو پنجره جدید شرکت کیا که «دماغ ببر» نام دارد عرضه می شود؛ اتفاقی که بر زیبایی و اسپرت تر شدن ظاهر این خودرو نسبت به سابق تاثیر به سزایی داشته است.



در واقع شکل و شمایل جلو پنجره کیا سراتو از نسل دوم به سوم، از حالت یک پارچه خارج شده است تا در حد امکان شباهتی با دماغ و چشم های ببر پیدا بکند و چراغ های جلو چهار گوش افقی درشت به بهترین شکل ممکن تاثیر خود را در این امر گذاشته است.

 



طراحی بدنه سراتو به واسطه خط های بدنه و مطابقت با چراغ های جلو و عقب، نسبت به نسل قبلی خود ظاهر نرم و گرد به خود گرفته است. همانطور که در بالا اشاره کردیم شرکت کیا موتورز علاوه بر نسخه چهار درب، نسخه کوپه از مدل سراتو را نیز بر روی خط تولید خود قرار داده است؛ نسخه ای که به واسطه ی کوپه بودن، از نظر ظاهر نسبت به نسخه چهار در، کامپکت تر و تهاجمی تر است. حتی جلو پنجره در نسخه کوپه نازک تر شده است.




محیط داخلی

داخل کیا  سراتو همانند طراحی بدنه آن از ساختار و طراحی بسیار ساده اما دلنشیتن و شیک برخوردار است. نحوه قرار گرفتن دکمه ها در کنسول خودرو بسیار با برنامه ریزی صورت گرفته و در نگاه اول توجه هرکسی به دکمه ها و امکانات این خودرو جلب می شود.



گرد شدن طراحی بدنه در نسل سوم از سراتو به داخل خودرو و داشبورد آن نیز سرایت کرده است و بدین ترتیب توازن در طراحی بدنه و محیط داخلی برقرار شده است. در اطراف صفحه نمایش و دریچه های هوا، قالب های متفاوت  فیبر کربنی استفاده شده که به زیبایی داخل خودرو افزوده است. شاید تنها نقطه ضعف بارز سراتو از نظر طراحی داخلی، صفحه نمایش  کوچک و پایین بودن کیفیت لمس آن باشد. و مابقی قسمت ها در مقایسه با قیمت خودرو ایده آل و حتی سطح بالاتر به نظر می رسد.

راحتی و باز بودن فضای جلوی صندلی ها و سانروف برقی در میزان راحتی سرنشینان تاثیر به سزایی داشته و کیا سراتو را به یک خودرو خانوادگی سایز کوچک راحت تبدیل کرده است.






نگاه کلی به مشخصات نسل دوم و مونتاژ سایپا















مشخصات پیشرانه مدل 2017

سراتو جدید از یک ‌پیشرانه‌ی چهار سیلندر 2 لیتری  GDI تزریق مستقیم سوخت با 150 اسب‌بخار توان خروجی و 192 نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد که می‌تواند در 9 ثانیه، شتاب خود را از صفر تا صد کیلومتر در ساعت برساند. حداکثر سرعت این خودرو 200 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 7.8 لیتر در هر صدکیلومتر است.


نقاط مثبت

طراحی بدنه ساده اما در عین حال زیبا و چشم نواز
راحتی و آسایش سرنشینان به واسطه فضای داخلی ایده آل خودرو
حجم بالای صندوق عقب
عملکرد حرفه ای خودرو و شتاب و سرعت نسبتا بالا
رانندگی لذت بخش


نقاط ضعف

ارتفاع پایین شاسی نسبت به کلاس خودرو
کوچک بودن صفحه نمایش و پایین بودن کیفیت عملکرد سیستم لمسی آن
مانور پذیری نسبتا پایین در پیچ ها
با وجود پایین بودن مانور پذیری، حس احاطه کامل بر خودرو را به راننده می دهد.






گزارشگر خودروکار: فاضل سوری
انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران