کد خبر : ۱۵۰۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
بعد از ثبت‌سفارش ۲۰۰ خودرو امریکایی و جنجال‌های برپا شده در این زمینه و تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ممنوعیت واردات هرگونه خودروی امریکایی به کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاست‌هایی را ابلاغ کرد که براساس آن حتی واردات خودروهایی که اعمال مالکیت آنها خودروهای کره‌ای و ژاپنی است اما در امریکا تولید شده نیز به کشور ممنوع شد.
به گزارش خودروکار، کمتر از ۵ ماه از این جریان نمی‌گذرد که خودروهای ژاپنی و کره‌ای که نمایندگی تولید در امریکا دارند وارد گمرکات ایران شده و از آنجا که ممنوعیت واردات این‌دست از خودروها همچنان ادامه دارد، پلیس مانع از شماره‌گذاری این خودروها شد.

هرچند این روند مورد انتقاد شدید کارشناسان و فعالان صنعت خودرو قرار گرفته اما یک نکته را گوشزد می‌کند و آن تمایل بالای مصرف‌کنندگان به کالاهای خارجی است؛ مصرف‌کنندگانی که محور اصلی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌شمار می‌روند اما در عمل هنوز با فرهنگ استفاده نکردن از کالای خارجی فاصله چشمگیری دارند.

هرچند رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو، واردات خودروهای امریکایی را همچنان خط قرمز و ممنوع اعلام می‌کند و می‌گوید: خبر واردات خودروهای تولید امریکا به ایران صحت ندارد و براساس بخشنامه‌ای که از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده، واردات خودروهای امریکایی حتی در نشان‌هایی که اعمال مالکیت آنها خودروهای کره‌ای و ژاپنی است اما در امریکا تولید می‌شود نیز ممنوع است اما با این حال در عمل اتفاق افتاده و عده‌ای با عناوین مختلف در تلاش برای ورود این خودروها به ایران هستند.

اظهارنظری که میثم رضایی نیز آن را تایید می‌کند و معتقد است که انتشار این اخبار تنها با هدف مشوش کردن بازار انجام می‌شود. وی افزود: امریکا خط قرمز بوده و خواهد بود و اگر آشکار شود که شرکتی به واردات خودروهای تولید امریکا حتی از طریق کمپانی‌های کره‌ای و ژاپنی اقدام کند، از طریق مراجع ذیصلاح موضوع پیگیری و به مقامات قضایی اطلاع داده می‌شود.

وی ادامه داد: ورود خودروهای امریکایی مغایر با مقررات‌قانونی کشور است و این شایعه‌ها تا زمان تعیین تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت صحت ندارد.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه همه ما سربازان رهبر معظم انقلاب بوده و از فرامین معظم‌له تبعیت می‌کنیم، تصریح کرد: ورود هر نوع کالایی که در کشور امریکا تولید می‌شود، برای ما خط قرمز بوده و واردات آن ممنوع است.

در همین رابطه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است نباید با واردات خودروهای تولید شده در امریکا با پول و سرمایه ایرانی برای کارگران امریکایی اشتغال ایجاد کنیم.

حسن کریمی‌سنجری اظهار کرده خودرویی که در امریکا تولید می‌شود جدا از آنکه نشان آن امریکایی، اروپایی یا آسیایی است باعث ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغال برای نیروی انسانی شاغل در این کشور می‌شود. ضمن آنکه با این رویه درنهایت ارز خارج شده از ایران به شرکت مستقر در امریکا می‌رسد بنابراین آوردن توجیه‌هایی مانند اینکه خودرو وارد شده از امریکا نشان غیرامریکایی دارد، مردود و بی‌معنی است.

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز انتقاد خود را از این رویه اظهار و تاکید کرده که ورود خودروهای تولید امریکا با نشان کشور ثالث دور زدن قانون بوده و ممنوع است بنابراین مجلس به این موضوع ورود می‌کند و کمیسیون صنایع و معادن درستی و نادرستی موضوع ورود خودروهای تولید امریکا با نشان کشور ثالث را پیگیری خواهد کرد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هرگونه کسب درآمد از طریق واردات کالاهای امریکایی اشتباه است، ادامه داد: سرمایه‌های ملی کشور برای اقتصاد ایران ارزش‌افزوده دارد و باید برای جوانان این مرز و بوم اشتغال ایجاد کند، بنابراین نباید بدون هرگونه منفعت در اختیار دیگران قرار داده شود تا آنها به نفع خود استفاده کنند. ورود خودروهای تولید امریکا با نشان کشور ثالث متناقض با اصول اقتصادمقاومتی است.

در همین رابطه یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است به همان میزان که بازار برای محصولات خارجی به ویژه محصولات امریکایی باز شود، بازار فروش خودروهای داخلی با رکود مواجه می‌شود و به همان میزان که ما از بازار خارج شویم، خارجی‌ها و امریکایی‌ها وارد بازار ایران شوند و به همان میزان نیز نقدینگی از کشور خارج شده و به همان میزان نیز کارگر بیکار شده و بر تعداد فعالان کشورهای دیگر به‌ویژه امریکایی‌ها افزوده خواهد شد.

ولی ملکی با بیان اینکه عده‌ای با تبلیغ خودروهای خارجی به‌ویژه خودروهای امریکایی فرصت اشتغال جوانان را سلب می‌کنند، ادامه داد: واردات کالاهای مصرفی به ویژه خودرو از امریکا ممنوع است و عده‌ای با دور زدن قانون سعی در واردات این خودروها از کشورهای ثالث دارند و سود خود را قربانی مصالح ملی کشور کرده و از طریق سرمایه‌گذاری در این بخش به سودهای کلان دست پیدا می‌کنند.

در همین رابطه عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت معتقد است رفتار امریکا در قبال ایران بسیار موذیانه و خطرناک است و در شرایطی که امریکایی‌ها در راه پیشرفت اقتصادی ایران مانع‌تراشی می‌کنند و به روش‌های مختلف مانند جلوگیری از مبادلات بانکی سعی در ضربه زدن به اقتصاد ما دارند، واردات خودرو از این کشور علامت سوال بزرگی در زمینه اهداف امریکایی‌ها از این اقدام ایجاد کرده است.

امیرحسن کاکایی با بیان اینکه در زمان تحریم‌های غیرقانونی امریکا بر ضد ایران فشار زیادی به صنایع داخلی وارد شد، خاطرنشان کرد: در آن زمان حتی اجازه واردات قطعات و مواد اولیه تولید خودرو به ما داده نمی‌شد حال چه شده که خودروهای تولید شده در امریکا به راحتی وارد ایران می‌شود. جالب این است خودروهایی از امریکا وارد شده که در جاهای دیگر دنیا مانند اروپا، کره و ژاپن نیز تولید می‌شوند اما چرا این خودروها از امریکا باید وارد ایران شوند.

وی تاکید کرد: در این شرایط مسئولان و تاجران باید به این نکته توجه کنند که اقتصاد بین‌المللی یک بده بستان است؛ امریکا چه امتیازی به ما داده که ما در قبال آن باید خودروهای تولید شده در امریکا را وارد و برای کارگران امریکایی با پول مردم ایران اشتغالزایی کنیم؟

بی‌شک ارائه اینگونه اظهارنظرها توجه به یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی مبنی بر ترویج فرهنگ استفاده از کالای داخلی و فاصله گرفتن از فرهنگ استفاده از کالاهای خارجی به‌ویژه امریکایی را بیش از پیش ضروری می‌کند. استفاده از خودروهای مشابه آنچه در کشورهای امریکایی تولید می‌شود ضمن حفظ فرهنگ ایرانی، زمینه را برای توجه بیشتر به کالاهای تولید داخل فراهم می‌کند. بی‌شک این خودروها با لیسانس کارخانه‌های اصلی خود تولید می‌شوند و مکان تولید آنها چندان تفاوتی در کیفیت و ارائه خدمات نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد آنچه این شرایط را برای سوءاستفاده‌کنندگان از این وضعیت فراهم کرده، تمایل ایرانی‌ها به استفاده از کالای خارجی و نبود فرهنگ حمایت از کالای داخلی است.

منبع:صمت

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران