کد خبر : ۶۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
«خودروکار» اهداف وزارت صنعت در حوزه خودروهای سنگین را بررسی می‌کند؛
در حالی که هدف وزارت صنعت بر آن است تا در پایان سال جاری 40 هزار دستگاه خودرو سنگین تولید شود، برخی از کارشناسان بر این باورند که چنین هدفی آنچنان دست یافتنی نیست.
به گزارش خبرنگار خودروکار، وزارت صنعت، معدن و تجارت سند راهبردی این وزارتخانه را به روز کرده که در این سند قرار بر آن است در پایان سال جاری ظرفیت تولید خودروی سنگین در کشور به 40 هزار دستگاه افزایش یابد که به عقیده برخی از کارشناسان در سال گذشته در حدود 8 هزار دستگاه در این حوزه عرضه شده است و زمانی که فعالیت‌های عمرانی در کشور افزایش نیابد، میزان تولید و فروش خوردوهای سنگین نیز تغییری نخواهد داشت.


وزارت صنعت اعلام کرده که از این میزان تولید حدود 25 درصد محصولات به بازارهای هدف صادر شود که به نظر می‌رسد باید برنامه مناسبی برای ایجاد بازارهای هدف از سوی وزارت صنعت و شرکت‌های تولیدی طراحی و تدوین شود.


در این رابطه مهرداد امینی کارشناس حوزه تولید خودروهای سنگین، در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار، با بیان اینکه اهداف سند راهبردی وزارت صنعت در زمینه خودرو سنگین در سال 1404 با توجه به شرایط فعلی آنچنان قابل دستیابی نیست، اظهار کرد: با توجه به تولید خودرو کشنده در سال گذشته که حدود 8 هزار دستگاه بوده و مجموع تولید خودروهای سنگین در داخل کشور در کنار مباحث مرتبط با تولید و فروش خودروهای تجاری همچون رشد زیرساخت‌های اقتصادی کشور، دستیابی به هدف وزارت صنعت در سالجاری قابل دستیابی نیست.


او افزود: تولید و فروش خودروهای تجاری به طور مستقیم به پروژه‌های عمرانی، سدسازی، نفتی، راه سازی و حجم بالای تجارت جهانی کشور دارد، زیرا این موارد عامل افزایش حجم حمل و نقل می‌شود و تا زماین که حمل و نقلی در حوزه خودروهای سنگین وجود نداشته باشد، تقاضایی در بازار خودروهای سنگین رخ نخواهد داد.


قائم مقام شرکت سیبا موتور، گفت: بهبود و رشد در شاخص‌های اقتصادی کشور رخ داده اما میزان رشد فعلی توان رقم زدن رشد دو برابری تولید و فروش خودروهای تجاری را ندارد.


او در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه با توجه به شرایط بازار، تا پایان سال جاری چند دستگاه خودرو سنگین تولید و به بازار عرضه خواهد شد، بیان کرد: بازار سال جاری نسبت به سال گذشته بهتر است اما نباید فراموش کرد که به دلیل انتخابات و ماه رمضان، بازار خودروهای تجاری اندکی بالا و پایین خواهد داشت.


امینی با اشاره به اینکه نشانه‌های موجود در اقتصاد، رشد تولید و فروش خودروهای تجاری را نشان می‌دهد، تاکید کرد: بعید به نظر می‌رسد که اهداف تولید خودرو در بخش خوردوهای سنگین در سال جاری محقق شود.
 

قائم مقام شرکت سیبا موتور در پاسخ به این سؤال که آیا برای خودروهای سنگین بازار هدف صادراتی مناسبی وجود دارد، گفت: بازار صادراتی مناسبی که آینده خوبی برای خودروهای سنگین تولید داخلی داشته باشد، آنچنان وجود ندارد.


با این تفاسیر به نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بار دیگر سند راهبردی خود را تغییر دهد و بر پایه واقعیت‌ها آن را نگارش کند، زیرا زمانی که تقاضایی در بازار خودروهای سنگین و تجاری وجود ندارد، سرمایه گذاری در زمینه افزایش ظرفیت تولید بی معنا است و از سوی دیگر بازار خودروهای سنگین همچون خودروهای سبک نیست که هر لحظه مشتری بالقوه‌ای برای آن حاضر باشد، بلکه باید زیرساخت‌های اقتصادی به خصوص فعالیت‌های عمرانی آنچنان تقویت شود که این خودروها با فعالیت هزینه خود را پوشش داده و خرید خود را اقتصادی کنند.



انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران