کد خبر : ۸۴۱۲
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
در گفت‌وگو با رئیس انجمن سازندگان موتورسیکلت کشور مطرح شد؛
انجمن تولیدکنندگان صنعت موتورسیکلت به‌دنبال طرح بومی‌سازی موتورسیکلت، برنامه طراحی و ساخت این محصول را با همکاری سازندگان داخلی و خارجی پیگیر است؛ موتورسیکلتی که معرف ایران بوده و به بازارهای منطقه صادر شود.
به گزارش خودروکار، انجمن تولیدکنندگان صنعت موتورسیکلت به‌دنبال طرح بومی‌سازی موتورسیکلت، برنامه طراحی و ساخت این محصول را با همکاری سازندگان داخلی و خارجی پیگیر است؛ موتورسیکلتی که معرف ایران بوده و به بازارهای منطقه صادر شود.

در یکی از گفت‌وگوهای گذشته «گسترش صنعت» اشاره کوتاهی به این امر مهم شد ازاین‌رو در این گزارش سراغ ابوالفضل حجازی، رئیس انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت رفته و او درباره همکاری با برخی کشورهای اروپایی با هدف تحقق این امر خبر داد و اعلام کرد که اقدامات اولیه در حال تدوین و انجام است که در ادامه می‌خوانید.


طرح ساخت موتورسیکلت بومی به کجا رسید؟

انجمن به‌زودی گردهمایی خواهد داشت و مسئله به نتیجه نهایی خواهد رسید. درحال‌حاضر انجمن سازندگان چند پیشنهاد از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی دریافت کرده و به‌دنبال این هستند که این امر مهم از سوی گروه صنعت موتورسیکلت کشور محقق شود نه اینکه این پروژه تنها از سوی یک شرکت خاص انجام شود. انجمن به‌دنبال این است که شرکت‌های خارجی ارائه‌دهنده طرح‌ها با ۲۰ شرکت موتورسیکلت‌ساز داخلی ارتباط برقرار کنند و همکاری آغاز شود و این صنعت به سمتی برود که اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها در دهه‌های گذشته رفته‌اند و امروز در این صنعت سرآمد هستند.
اگر صنعت موتورسیکلت داخل بخواهد خودکفا شود هیچ شرکتی به تنهایی توان و قدرت انجام این پروژه بزرگ را به دلایل مختلف ندارد اما اگر کل تولیدکنندگان در داخل در این پروژه به شکل مشارکتی وارد شوند قدرت اجرایی صد درصد خواهد بود و سرمایه‌گذار خارجی اطمینان بیشتری برای حضور خواهد داشت.همچنین صنعت موتورسیکلت می‌تواند بخش صادرات خود را با انجام این طرح فعال کند و در بحث رقابت که امروز در این صنعت به شکل نادرست انجام می‌شود و باعث نابودی صنعتگران و قطعه‌سازان داخلی شده، به مسیر اصلی خود بازگردد.
به این ترتیب ضمن داشتن بازار صادراتی در بحث استاندارد بر اساس مشخصه‌های بین‌المللی این صنعت حرکت خواهد کرد.رقابت یکی از راه‌های توسعه است اما این امر باید در شرایط سالم انجام شود بنابراین با توجه به شرایط امروز این صنعت در کشور بسیاری از تولیدکنندگان داخلی از وضعیت بازار رقابت رضایت ندارند و برنامه انجمن این است که سازندگان خود را از وضعیت فعلی رهایی بخشند. امیدواریم تولیدکنندگان با مشارکت و همکاری بستر این اهداف را با فعالیت‌های خود باز کنند و طرح، تدوین و به مدیران بالادستی ارائه شود. سعی می‌کنیم بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب انجمن امسال برای صنعت موتورسیکلت خبرهای خوبی داشته باشد.


قرار است این موتورسیکلت بومی با کمک شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی محقق شود؟

به طور کلی قرار است یک موتورسیکلت ملی با نشان (برند) ایرانی در همکاری با شرکت‌های خارجی که در این راه اعلام آمادگی کرده‌اند و با مشارکت بیشتر کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی ایران تولید شود. این امر در گردهمایی و همایش سالانه اعضای این انجمن مطرح می‌شود و هر یک از تولیدکنندگانی که راغب به همکاری باشند در این مشارکت ملی حضور خواهند داشت و فعالیت آغاز می‌شود و به‌زودی شاهد شکوفایی این صنعت در کشور خواهیم بود.


آیا در این همکاری مشارکتی سهم دو طرف قرارداد مشخص است؟

به طور معمول در قراردادهای این‌چنینی گروه دنبال‌کننده بیشتر به‌دنبال خرید طرح است نه آنکه مشارکت مالی داشته باشد. بنابراین انجمن دو پیشنهاد دارد؛ اینکه مشارکتی براساس سهم ۴۹-۵۱ شکل گیرد که به‌طورقطع سهم طرف ایرانی ۵۱درصد خواهد بود. پیشنهاد دوم این است که فناوری از سوی طرف خارجی به صنعت موتورسیکلت ایران واگذار شود. به این معنی که طرحی بر اساس روال دنیا از سوی ایران خریداری شود. در دنیا اینگونه است که مذاکرات انجام، قراردادها بسته شده و کار طراحی و آموزش آغاز و در نهایت کار به طرف درخواست‌کننده واگذار می‌شود و به این ترتیب کار صددرصد داخلی خواهد شد.
در هر دو شیوه انجمن صنعت موتورسیکلت اعلام آمادگی کرده است البته در زمینه دوم استقبال زیادی از سوی شرکت‌های خارجی انجام شده و امروز بسیاری راغب هستند تا طرح‌های خود را واگذار کنند زیرا چنین موضوعی امروز در دنیا باب شده و شرکت‌های مهندسی زیادی در دنیا فعالیت دارند که تمایل به همکاری در این شرایط دارند. به‌طورنمونه زمانی شاید ۱۰ خودروساز در دنیا وجود داشت اما امروز بیش از ۵۰۰ خودروساز داریم. این خود نشان‌دهنده این است که شبیه آن محصولات مشابه را می‌زنند اما در کلیت تغییراتی ایجاد می‌کنند. بنابراین باید به‌دنبال تولید کالایی باشیم که ضمن مصرف داخل، صادرات داشته باشد.
 اگر امروز تولیدکننده‌ای به فکر صادرات باشد موفق خواهد بود و با شرایطی که ایران در خاورمیانه دارد اگر این اتفاق رخ دهد کشور سالانه صادرات چشمگیری در صنعت موتورسیکلت تنها در منطقه خواهد داشت. اگرچه حتی می‌توانیم به کشورهای اروپایی موتورسیکلت صادر کنیم به این دلیل که هزینه‌های ما نسبت به کشورهای اروپایی بسیار پایین‌تر بوده و در امر تولید قطعه می‌توانیم موفق ظاهر شویم.از این‌رو قطعه‌سازان داخلی در بحث تولید قطعات موتورسیکلت باید فعال‌تر شوند و در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور بیشتری داشته و سفارش بگیرند. حتی می‌توانیم در صنعت قطعه نسبت به صنعت موتورسیکلت موفق‌تر عمل کنیم.

در توضیح‌های خود اشاره کردید با تولید موتورسیکلت بومی ایران می‌تواند بازارهای منطقه را در اختیار داشته باشد این امر با وجود فعالیت گسترده‌ای که کشورهای هند، پاکستان و چین پیش از ایران وارد این میدان شده‌اند، چگونه ممکن می‌شود؟
به‌طورقطع اگر ایران یک نشان ملی از خود داشته باشد می‌تواند بازار صادراتی ویژه خود را داشته باشد. این امر منجر به پوشش بازار داخل و خارج می‌شود. البته بخشی از بازار داخل برای موتورسیکلت‌های وارداتی خواهد بود زیرا نمی‌توان به مردم تحمیل کرد که باید همه صد درصد از محصولات داخلی استفاده کنند، درست مانند صنعت خودرو که ۹۰درصد بازار در اختیار خودروهای داخلی و ۱۰درصد مربوط به خودروهای وارداتی است. این روندی است که در تمام دنیا وجود دارد. امروز در آلمان بنز تولید اما از ژاپن تویوتا به این کشور صادر می‌شود یا برعکس. امروز نمی‌توان بازار عرضه و تقاضا را محدود کرد اما شرایطی که تولید داخل داشته و نرخ تمام‌شده‌ای که نسبت به محصولات خارجی دارد بیش از واردات متقاضی را به خود جذب می‌کند.
بیش از ۹۰درصد خریدارها از محصولات داخلی به دلیل خدمات پس از فروش و دسترسی راحت به لوازم یدکی آن استفاده می‌کنند. به‌طورنمونه اگرچه مشتری نسبت به خودروهای داخلی اعلام نارضایتی می‌کند اما بازار فروش به دلیل نرخ و خدمات پس از فروش با خودروهای داخلی است و این جایگاه خاص محصولات داخلی در بازار داخل است که باید برای صنعت موتورسیکلت نیز محقق شود. در بحث فعالیت کشورهای پاکستان و هند نیز زمانی که ایران در دهه ۴۰ صنعت موتورسیکلت داشت این کشورها فعالیتی نداشتند و اگر امروز آنها جلوتر از ایران در حرکت هستند به این دلیل است که تصمیمات مقتضی گرفته شده و در مرحله عمل به اجرا درآمده است.
 امروز کشور در بخش نظامی موفق است و در منطقه رتبه نخست را دارد زیرا تصمیم گرفته شد و خودکفایی و بومی شدن آن به مرحله اجرا درآمد، اگر در سایر صنایع ناموفق هستیم، به این دلیل است که این تصمیم هنوز گرفته نشده یا به طور جدی به مرحله اجرا در نیامده است. برای رسیدن به این نقطه باید سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت شفاف باشد و امروز نباید با تغییر وزیر و معاون او سیاست‌های کل صنعت تغییر کند. سرمایه‌گذاران نمی‌دانند قرار است در ۵ سال آینده در صنعت موتورسیکلت چه اتفاقی بیفتد، در نتیجه یک راهکار مشخص در این صنعت وجود ندارد. نیاز امروز صنعت، داشتن یک برنامه روشن ۲۰ ساله است.


آیا در برنامه‌ای که از سوی انجمن پیگیری می‌شود تمام این موارد پیش‌بینی شده است؟
بله، بسته پیشنهادی انجمن آماده شده و قرار است به‌زودی در یک همایش و گردهمایی برای مشارکت در این طرح ملی در اختیار فعالان صنعت موتورسیکلت و در نهایت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.


منبع: گسترش صنعت


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران